Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge i en Yaris

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Bygge i en Yaris

    Tjena!

    Lite ny här. Håller på med ett litet hobbyprojekt i en Toyota Yaris och tanken är väl att tävla lite och se hur man lyckas placera sig. Bilen är en helt orginal Yaris med minsta motorn, dvs 1 liters på 69hk. Lyxutrustad med AC...

  • #2
    Re: Bygge i en Yaris

    Började med att ljudissolera hela bilen med DLS-max damper. Orginal var bilen väldigt plåtren. Kändes mest som att åka runt i en kakburk.
    Gick åt 10 paket och skillnaden före och efter är riktigt stor.
    Attached Files
    Last edited by Yaris; April 12, 2010, 19:35.

    Comment


    • #3
      Re: Bygge i en Yaris

      Lite kabeldragning då efter konstens alla regler. Eller i alla fall vad som verkar gälla när man tittar runt lite.
      Kablarna är dragna i PMA-slag som är märkt varje meter med etiketer. Sitter fast med buntbandsankare som är fastskruvade i bilen så de inte ska lossna. Genomföringen i torpedväggen är med en vanlig standard förskruvning. Skyddar bra och blir tätt mot vatten. Givetvis är alla hål som borrats i bilen målade med vit färg mör att skydda mot rosten.
      Alla kablarna är lika långa. Säkert bara psykiskt men bäst att vara på den säkra sidan.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Re: Bygge i en Yaris

        Just ja, Vad ska jag trycka in i bilen då?

        Jo, slog på stort och köpte följande.

        * Odyessey PC1200 och ett elektroniskt skiljerelä
        * Alpine F1 med tillhörande box
        * DLS Scandinavia 3-vägssystem
        * DLS A3
        * DLS A6
        * 2st DLS TA2

        Bas har jag inte valt ut någon än men även den kommer att komma från DLS. Gillar deras prylar och tycker att de har ett behagligt ljud.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Re: Bygge i en Yaris

          Bak bröjade jag med att fixa en "strömcentral" i reservhjulsbaljan. En 19mm tjock MDF-skiva till golv där jag fräst ut ett hål för batteriet. Det står i sin tur på en 5mm tjock aluminium plåt som sitter fastskruvad i MDS-skivan. Sidorna är ihoplimmade med hjälp av kex. Vill inte ha några skruvhål ett så som svårade till när jag skulle lacka.
          Även en jordskena i 10*20mm koppar, en CTEK laddare relät och en huvudsäkring hamnar i baljan. Sidorna och det nya golvet är gjorda av massonit för att hålla ner vikten så mycket det går.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Re: Bygge i en Yaris

            För att underlätta när jag vill ansluta laddaren till 230V så monteras ett motorvärmaruttag under bilen på ena sida av baljan. Lätt att komma åt utifrån, smidigt och snyggt då det inte syns.
            Batteriboxen lackades sedan vit.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Re: Bygge i en Yaris

              Slutstegsracket är tillverkat av 20*20mm fyrkantsstålrör. 8meter gick åt även om det inte ser ut att vara så mycket när det ligger tillkapat. Polerade det hela lite och tjepade ihop det för att se att det passade innan det var dags att svetsa lite.

              Borrade sedan 4 hål och drog fast rostfria M8-bultar underifrån för att kunna fästa racket på ett bra sätt i bilen. Sitter fast rejält.
              Testmonterade allt för att se att det passar. Stegen dras fast med M5 skruv i racket.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Re: Bygge i en Yaris

                Så här långt har jag hunnit fram tills nu. Vad tycker ni grabbar? Kommentarer mottages tacksamt. Har för övrigt sett att det tydligen är fler än jag som tänkt tävla i år med samma utrustningslista. Hoppas man vågar sig ut bara...

                Comment


                • #9
                  Re: Bygge i en Yaris

                  Välkommen till forumet!

                  Inga dåliga produkter, något säger mig att detta inte är ditt första bygge...
                  Vis vobiscum sit!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bygge i en Yaris

                    Såg ju jäkligt bra ut än så länge!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bygge i en Yaris

                      Ser bra ut! fina prylar också!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bygge i en Yaris

                        Ser mkt bra ut!

                        Skulle gissa av det jag sett i tråden att signaturen Yaris har setts förut i denna del av världen..

                        //
                        __________________
                        Mvh Jonas
                        Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                        8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bygge i en Yaris

                          Nä, första ljudbygget är inte detta för min del. Självklart har man skruvat ihop några anläggningar innan i tidigare bilar. Så lite har man lärt sig innan jag började med denna bilen. Fler bilder kommer när jag jobbar vidare med bilen. Kommer ha lite fullt upp med arbetet den närmaste tiden.

                          Kul at ni gillar det ni sett hittills i alla fall. Försöker hålla det på någorlunda seriös nivå och inte fuska.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bygge i en Yaris

                            Ser mycket bra ut. Det är sådär seriöst man själv vill bygga men aldrig har tålamod och tid till.
                            Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
                            Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bygge i en Yaris

                              Originally posted by Mika View Post
                              Ser mycket bra ut. Det är sådär seriöst man själv vill bygga men aldrig har tålamod och tid till.
                              Ställer mig på led och instämmer!

                              Comment

                              Working...
                              X