Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vw Vento.. street stock 4k

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SPL: Vw Vento.. street stock 4k

    Tjena
    tänkte visa lite vad jag pysslat med dom senaste helgerna, detta var inte meningen att bli en "ljudbil" egentligen men började fixa lite med föräldrarnas gamla rostfria Vento som jag tagit över för att ha den som lite extra vardagsbil
    men för att göra en kort historia lite kortare så slutade jag snusa i samma veva och blev sjukt rastlös och hade lite grejjer liggandes sen köpte jag till ett steg och basarna... poff.. så blev det ett db projekt av den gamle slitvargen!

    varför? ja för att jag gillar utmaningen med sedan bilen, har kollat endel youtube och utlänska forum och faktiskt alltid dragits mest till
    street trunk bilarna.

    så det här är då den tänkta setupen

    Kenwood bt92sd
    1x Spl Dynamics D4
    2x Spl Dynamics spl300d1 12"
    och 3st 95ah Biltema agm till å börja med

    har inte satt upp några mål utan det tänkte jag ta sen efter första mätningen!

  • #2
    Re: Vw Vento.. street stock 4k

    Lite bilder på vad jag gjort fram till nu,









    i taket sitter 1 lager Bitumen och 2 lager silent coat 4mm + 2mm
    samma sitter i dörrarnas ytterplåt.
    Original dämpningen i taket var ett rent helvete att få bort men
    efter någon timme med varmluftpistol, t-röd å trasor så blev det rent

    Comment


    • #3
      Re: Vw Vento.. street stock 4k

      Har uppdaterat kablaget till & från generatorn och batteriet


      Riktigt bra tång det där!


      skyllemarks polskor och 50mm2 kabel används


      dubbla + 50mm2 från batteriet fram till dom bak

      Comment


      • #4
        Re: Vw Vento.. street stock 4k

        Har idag fredag börjat med första lådan, allt är utsågat så imorgon skall den skruvas ihop, målet är att lådan och steget är inkopplat med batterierna i bilen på söndagkväll.

        jodå fler bilder kommer...

        Comment


        • #5
          Re: Vw Vento.. street stock 4k

          Det blev inte så mycket gjort denna helg pga ett jävla oväder, men lådan är snart färdig i alla fall, alltid nått...

          finns det någon med ett TL här i Hälsingland som skulle kunna ställa upp och hjälpa mig med en provmätning av bilen ? kanske ljudbutiken i Bollnäs har?

          Comment


          • #6
            Re: Vw Vento.. street stock 4k

            kommer att ha ett spl lab hemma ja evt på söndag själv bor ja i northtrail

            Comment


            • #7
              Re: Vw Vento.. street stock 4k

              Originally posted by racer-putte View Post
              kommer att ha ett spl lab hemma ja evt på söndag själv bor ja i northtrail
              ja se där hade ju vart kanon det men typiskt att jag inte är hemma på söndag.. ska åka med sambon till Stockholm på konsert.

              så som det ser ut nu så siktar jag på tävlingen hos ljudbutiken 14 juni
              så man får testa grejerna

              Comment


              • #8
                Re: Vw Vento.. street stock 4k

                Har fått lite mer gjort med bilen nu, lite provisoriskt inkopplat för att få prova grejjerna


                knapparna som lyser är kopplade på remotekablarna till slutstegen
                1 för D4 och 1 för framsystems stegen.







                Här är lådan, mycket jobb återstår ännu med denna men har i alla fall fått testa lite och tycker det verkar funka hyffsat. svårt å veta när man inte har någon mätare.
                Den skall stagas upp och sen skall det i lite 3kantslister mm
                192l utan basar.

                Comment


                • #9
                  Re: Vw Vento.. street stock 4k

                  Ser trevligt ut.

                  Runda porten höjer du garanterat

                  Mvh//Björn

                  www.dbakuten.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vw Vento.. street stock 4k

                    Porten på andra sidan , runda av den som Björn skrev , och täta bakåt

                    Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

                    VEM FAAAN VAR WIECHERT?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vw Vento.. street stock 4k

                      ja porten är än mycket jobb kvar med och både den & lådan byggdes så stor som möjligt för att kunna testa mig fram vad som funkar bäst, det är därför "locket" inte är limmat än utan sitter med skruv och butyltejp för att kunna minska volymen i lådan lätt genom att lägga i skivor mot bakväggen mm.

                      men gör det verkligen sådan skillnad att ha porten på andra sidan? i så fall blir det ju till å såga ut ny baffel också

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vw Vento.. street stock 4k

                        Kan du inte bara vända lådan upp&ner?
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vw Vento.. street stock 4k

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Kan du inte bara vända lådan upp&ner?

                          Nä det går ju tyvärr inte då golvet i bilen inte är helt plant, så botten på lådan sitter med lite lutning så om jag vänder lådan så går den inte att få in under hatthyllan.
                          Men skall försöka få loss baffeln hel och sedan vänta den om det går annars får jag göra en ny

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vw Vento.. street stock 4k

                            Hepp! har inte haft tid förens idag och fixa med lådan men nu är baffel vänd så porten är på förarsidan nu. tyvärr inga bilder än men det kommer.
                            Har också fått i lite 3kants list, samt slipat spacklat och penslat en hel del polyester i lådan.

                            hoppas jag hinner få allt klart till nästa helg!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vw Vento.. street stock 4k

                              ja då var första mätningen gjord, efter mycket stress och fixande in i det sista fick jag i alla fall ihop allt till slut i lördags innan det var dags att åka till ljudbutiken i Bollnäs på deras tävling och resultatet visade ju att lådan är tokfel, mätte väl 141,x någonting med spår 9 på db jams skivan.





                              och nej inte var jag speciellt nöjd med det men heller inte missnöjd då jag visste att jag inte skulle spela jätte högt och jag åkte dit enbart för att få ett test hur det låg till med bilen/lådan.

                              så nu väntar endel jobb och testande inför tävling i Sundsvall och sedan kanske också Mantorp om jag känner att det är lönt att åka dit.

                              har beställt ett spl labs idag så när det kommer hem skall det börjas testa lite andra lådor efter midsommar

                              Comment

                              Working...
                              X