Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådvolym till 2 olika basar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådvolym till 2 olika basar.

    Hej.
    Funderar lite på hur stor lådan skulle behöva vara på två altenativ på basar jag kollat, för maximalt tryck.
    Behöver bara veta på ett ungefär, om de ens är att tänka på med dom basarna volymmässigt på lådan.
    Lådan skulle isåfall hamna i en volvo kombi-

    Första basen är en 15".
    http://supersonic.se/product.html/fa...category_id=11


    Andra basen är 18".
    http://supersonic.se/product.html/fa...category_id=10

    Tacksam för svar / andreas

  • #2
    Re: Lådvolym till 2 olika basar.

    Låda för maximalt tryck är väldigt svårt att räkna ut, det måste nog testas fram. Lådor som i teorin borde ge ordentligt tryck är 150 liter netto för 15" och 300 liter netto för 18", avstämningen kan ligga på 40 Hz som utgångspunkt.

    Comment


    • #3
      Re: Lådvolym till 2 olika basar.

      Jojo men i teorin då som jag misstänkte så skulle lådorna bli förstora med dessa element, men tack så mycket för svar

      Comment


      • #4
        Re: Lådvolym till 2 olika basar.

        Fast lådorna måste ju inte vara så stora. De volymer som jag föreslog är endast tänkta att ge ordentligt tryck, alltså ganska peakat. Jag tror säkert att exempelvis 80 liter netto ska funka till 15" och 180 liter netto till 18", då bör det gå att spela lite olika musikstilar.

        Comment


        • #5
          Re: Lådvolym till 2 olika basar.

          Har en låda på 230liter netto med 650cm2 port till 2st basar, En låda som du hjälp mig räkna på fast till andra basar.

          Hur tror du den hade funkat till 15"arna ?
          Peakad låda är inte så kul kanske, inte ute efter högt på mätarn men spela rejält till musik ska de göra

          Comment


          • #6
            Re: Lådvolym till 2 olika basar.

            Den lådan kommer i så fall att spela peakat i teorin eftersom det bara gäller en bas enligt ditt första inlägg, jag tror inte att den blir en "musiklåda". Däremot en 18" kan nog funka bra i lådan.

            Comment


            • #7
              Re: Lådvolym till 2 olika basar.

              I den lådan så hade jag kört 2st av dom 15" jag länkade isåfall

              18"arn kan vi ute sluta då den blir för stor ,då tanken var att ha antingen 2st 15" eller 2st 18" , men de räckte att veta va en bas skulle ta upp för att veta på ett ungefär va 2st skulle

              Comment


              • #8
                Re: Lådvolym till 2 olika basar.

                Okej, då blir det bättre när det ska vara 2 st 15". Fortfarande ser frekvensåtergivningen peakad ut, men inte jättemycket.

                Comment


                • #9
                  Re: Lådvolym till 2 olika basar.

                  Jag tycker det är förstora rekomendationer för basarna.

                  Har byggt en hel del till FaitalPro XL1600 och den behöver inga 300L funkar bra mellan portat 90-160L samt låter riktigt trevligt i frontmatat horn då är den slutna kammaren ca 40L

                  MVH//Björn

                  www.dbakuten.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lådvolym till 2 olika basar.

                    Då var det ju inte så fruktansvärt långt ifrån med förslaget på 180 liter, trots teoretisk uträkning.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lådvolym till 2 olika basar.

                      Okej dbakuten hur tror du 2st xl1600 skulle funka i en färdigbyggd låda jag har på 230liter netto med en 650cm2 port. Eller är xl1400 hellre att föredra till den lådan ?

                      Optima hur ser 2st 18" ut i teorin i den lådan , blir den tråkig o med dåligt tryck ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lådvolym till 2 olika basar.

                        Här får nog dbakuten säga hur det troligen blir eftersom han har testat basarna. En teoretisk beräkning kan ju inte bli bättre än en praktiskt utprovad låda.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lådvolym till 2 olika basar.

                          Ne de är ju sant men dina beräkningar har jag vart nöjd med innan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lådvolym till 2 olika basar.

                            Teoretiskt spelar det riktigt jämnt med 2 st 18" i 230 liter netto, ingen tydlig peak som "stör".

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lådvolym till 2 olika basar.

                              Ja gammal tråd... MEN Robert Tokken har 4st 15 i vägg i sin golf. De har ca 600l st spelar hårt som bara f*n samtidigt som tex how low can you go gräver avgrundsdjupt värre än jag vet inte va.... De spelar dock som högst vid typ 45hz men oavsett vad vi har testat hittills så låter allt bra i musikväg

                              Comment

                              Working...
                              X