Announcement

Collapse
No announcement yet.

940 Guldboxen, Amatör ljudbygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

    Går att göra hål ungefär där 940in har hålet. Men då kommer det ta instrumentbrädan med baffel och allt. Det blir nog att köra basen där nere.

    Dem flesta som byggt har ju byggt nere vid kartfacket på 940ins dörrsidor har jag sett.


    Tror det kommer väga upp så pass bra ändå tack vare att jag har 3-vägs system.


    Blir till att testa det i alla fall. Kommer testa framsystemet innan jag klär om och gör snyggt.

    Comment


    • #17
      Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

      Update!

      Har handlat grejor för 1 500kr nu, så nu kan bygget av framsystemet i dörrarna börja.

      Har börjat och vinklat baffeln så som jag vill ha den i dörrsidan och fäst den även. Sen har jag skurit till fleecetyg som ska få sig ett lager polyester efter maten

      Bilder kommer antagligen senare ikväll!

      Comment


      • #18
        Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

        Bilder gillar vi.

        Comment


        • #19
          Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

          Här är baffeln monterad på dörrsidan.





          Jag har vinklat om så midbasen hamnar lite snett uppåt emot lyssnarens öra, eftersom midbasen hamnar så långt ner på 960 dörren.





          Här syns ungefär hur mycket jag vinklat, runtr 5cm har jag vinklat elementet uppåt.





          Här syns det även att baffeln är vinklad mot kamerans håll. När man sitter i sätet är den vinklad lite emot en, vilket är tänkt att bidra till förbättrad ljudbild.





          Hann även testa på att spänna ut en fleecepläd från jysk alá 14.90kr. Funkade rätt bra för att vara första gången!





          Sista bilden för idag, nu får det härda tills imorgon






          Det som är lite svårt är att spänna runt materialet någorlunda, och sen saknar jag tvingar o klämmor för att fästa upp det tillräckligt. Kanske går bättre imorrn

          Comment


          • #20
            Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

            Ser bra ut.

            Hur får man pleecetyget att fästa mot vinylen mot på dörrsidan?.

            Comment


            • #21
              Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

              Originally posted by Välljudsfantast View Post
              Ser bra ut.

              Hur får man pleecetyget att fästa mot vinylen mot på dörrsidan?.
              Jag tror att han har spänt den runt kanten på dörrsidan och häftat eller limmat fast den på baksidan , smält lim eller snabb lim funkar men att häfta känns mer "gediget" tycker jag , dock blir det då oftast gropar vid häftningarna som man måste spackla bort sedan.Om man inte behöver spänna fleecen speciellt mkt så kladdar polyestern fast tyget emot vinylen men det blir kanske inte så stark fog då skulle jag tro.
              Last edited by Hewi; November 8, 2009, 02:11.
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #22
                Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

                Som Hewi skriver!

                På vissa ställen har jag spänt upp det med tvingar, men på andra ställen har jag bara kladdat på och tryckt dit, då jag ändå tänkte skära rent runt kanterna då jag är osäker på om det bygger för mycket.

                Men ska kika på hur fogen blir imorgon, blev den dålig kommer jag nog lägga ett lager till runt själva kanten och häfta fast denna.

                Comment


                • #23
                  Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

                  Idag fortsatte jag!

                  Gick betydligt smidigare o bättre idag dock.














                  Och sista bilden som får avsluta byggandet för idag






                  Kommer bli mycket bilder nu i veckan då troligtvis dörrsidorna blir klara den här veckan

                  Comment


                  • #24
                    Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

                    Update!

                    Kör på idag också och försöker hinna lägga klart glasfiberlagerna. Har lagt en omgång på varje dörrsida nu, sitter o väntar på att det ska härda.

                    Så kan likabra dela med mig av bilder till folket!


                    Höger dörrsida (ser lite missbildad ut på bilden)



                    Vänster dörrsida innan glasfibern är pålagd.



                    Vänster dörrsida efter glasfibern

                    Comment


                    • #25
                      Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

                      hur ska du göra med hålen för clips'en på underdelen av dörrpanelen? ska du fortsätta använda clips? ser ut att bli en del luft i kanterna, ett tips kunde vart att häfta fast glasfibern i underkant för att det skulle fäst bättre. fast jag vet ju inte om du har en bättre idé kanske. mvh
                      sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

                      Comment


                      • #26
                        Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

                        Originally posted by svampfest View Post
                        hur ska du göra med hålen för clips'en på underdelen av dörrpanelen? ska du fortsätta använda clips? ser ut att bli en del luft i kanterna, ett tips kunde vart att häfta fast glasfibern i underkant för att det skulle fäst bättre. fast jag vet ju inte om du har en bättre idé kanske. mvh


                        Hålen för clipsen ska jag ta upp sen, det har jag gjort på ena dörrsidan.

                        Jo jag vet, det blev så på ena dörrsidan, tror att fleecetyget blev väldigt spänt på den, för jag vek runt tyget runt kanten och häftade på baksidan.

                        Dock så verkar det vara starkt och sitta bra ändå så det ska inte vara någon fara

                        Comment


                        • #27
                          Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

                          Var ute en sväng till och har nu lagt på 2st lager glasfiber på båda dörrsidorna!

                          Comment


                          • #28
                            Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

                            Sitter och funderar på hur jag ska göra med mdf bafflarna. Egentligen skulle dem fasas lite i underkant på försänkningen. Om man ska följa DLS beskrivning, för att inte tappa midbas.

                            Ska undersöka om det är möjligt, sen kanske försöka ta upp orginalhålen lite under bafflarna så luften flyttar sig lättare bakåt inåt dörren.

                            Idag fortsätter projektet!

                            Comment


                            • #29
                              Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

                              Originally posted by 940 Guldboxen View Post
                              Sitter och funderar på hur jag ska göra med mdf bafflarna. Egentligen skulle dem fasas lite i underkant på försänkningen. Om man ska följa DLS beskrivning, för att inte tappa midbas.

                              Ska undersöka om det är möjligt, sen kanske försöka ta upp orginalhålen lite under bafflarna så luften flyttar sig lättare bakåt inåt dörren.

                              Idag fortsätter projektet!
                              Det är nog ingen dum idé att göra som DLS säger.
                              Ska göra det på bafflarna i min instrumentbräda. Kanske blir bättre mellanreg.
                              sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

                              Comment


                              • #30
                                Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

                                Originally posted by svampfest View Post
                                Det är nog ingen dum idé att göra som DLS säger.
                                Ska göra det på bafflarna i min instrumentbräda. Kanske blir bättre mellanreg.

                                Kan nog vara en bra idé! Deras ord är nog bra att följa. Ska försöka snida till mina bafflar trots att dem redan sitter på plats


                                Enligt DLS så ska dem spela lite djupare och med mer kraft om man gör så, annars kan den tvära kanten stoppa luftflödet.

                                Comment

                                Working...
                                X