Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

    Tänkte göra en liten tråd om min bil! Byggde det mesta förförra sommaren, men det blir lite små justeringar då och då. Och nya planer på ombyggnad finns alltid i huvudet! Men nu har jag tyvärr inte tillgång till lika bra garage som tidigare, så det kommer nog dröja med större ombyggnationer. Har även blivit student senaste året, så speciellt mycket extra pengar finns inte för tillfället...



    Så ser bilen ut. Plastidippade original fälgar och lite sänkt.



    Tanken var att behålla original utseendet, och hålla ganska låg profil. Tyvärr är det ganska knepigt att byta ut huvudenheten i dessa bilarna. Finns inte ens DIN uttag att montera i! Och rent elektoniskt så fungerar det så att ljudpaketet (High Performance i min) är uppbyggt av ett gäng moduler som är ihopknytna i ett MOST-nätverk. CD-spelare, display och slutsteg/central. Vad jag vet så finns det inget färdigt sätt att få ut en bra lågnivåsignal, eller MOST-adapter som passar till de här gamla Volvobilarna... Så det är bara alternativet att ta högnivåsignal från högtalarutgången.



    Jag har monterat mellan/diskant i små kickpaneler jag gjort i glasfiber. Små slutna lådor om ca 2l.
    Valde kickpaneler eftersom det medför ganska långt avstånd till lyssningspositionen. I tidigare försök jag gjort med högtalare på instrumentpanelen tyckte jag ljudet blev lite väl nära och påträngande, det var också en anledning till panelerna.
    Tanken var att få till hyfsad ljudbild i båda sätena fram. Men tyvärr fick jag inte till någon bra mittfokus utan tidskomp justeringar... Så det låter bättre i förarsätet nu. Lite låg ljudbild, speciellt på högerkanten, men det kan jag leva med.



    För att matcha mittkonsolen i trä använde jag självhäftande DC-Fix film med ek-tryck på. Har hittat en annan variant med bättre mönster så jag ska byta ut det någongång. Täcks normalt av galler med svart grilltyg. Här kan man skymta midbasen i dörren också.



    Lite tight mot mot kopplingspedalen, men funkar bra för mig om man inte har jättestora kängor på sig...



    Dörrarna har uttag för 6.5" högtalare med en plastkrage. Gjorde nya adaptrar av ett par lager MDF, som jag tätade med polyesterplast. En bra sak med dörrarna är att de redan från fabriken är hyfsat täta. Man lossar hela innersidan med fönsterhissen, så kommer man lätt åt att dämpa plåten.


    Så ser det ut när man lossat inre dörrsidan. Efter man dämpat plåten! Lättjobbat!



    Monterade gummilister där ringen ligger an mot dörrsidan. Har fortfarande något som skramlar lite i plasten... Irriterande!



    C30'n har även bakhögtalare i sidopanelerna. Detta utrymmet använde jag till mina basar. Såg på ett amerikanskt forum om en annan som hade monterat Dynaudios 9" basar där, och det såg ut att passa riktigt bra, så det gjorde jag också. Jag ville också behålla mitt reservhjul, så jag har ingen annan subwoofer.



    Såhär ser det ut bakom kulisserna. 19mm baffel täcker originalöppningen. Precis som dörrarna dämpade jag med butylmatta på ytterplåten och båda sidor av mellanplåten, så långt jag kunde nå. Sitter en del plastclips i hålen här. Har försökt täta dem med modell-lera. Kunde inte hitta på något annat!



    Flexar Hifi-basen!



    Ville som sagt behålla reservhjul och verktyg i bilen, så jag monterade stegen i ett nytt golv som höjer golvnivån några cm. Har normalt en extra matta som ligger över och skyddar lite så man kan använda det utrymme som finns kvar.



    Lyfter vi på locket så exponeras stegen. Hittade Soundstream stegen på ebay för några år sedan. De var ju den absoluta drömmen på 90-talet. Nostalgi. Genesis stegen köpte jag beg. här på forumet.



    Lite mys led belysning får man ju ha också!



    Skyddslockets utformning. Gjorde lite hål så att varmluften kan stiga upp och ut ut racket. Har fungerat bra. DMX-steget har bara stängt av sig en enda gång, det var under en 15timmars sträckkörning genom stora delar av Norge med lyssning hela tiden!



    Ser INTE så trevligt ut under... Ska fixas någon gång... Har även bytt processor till en Alpine efter att bilden togs. Köpte Bit-1 beg. Vet inte om det var något fel på den, för den störde totalt ut FM-mottagningen i bilen. Kunde inte få någon ordning på det. Bytte rakt av till Alpine utan någon ändring i kabeldragningen och ny får jag in alla stationer igen!
    Hade en bit mässingsplattstång liggandes, så jag gjorde en hembyggd säkringshållare också. Alla strömkablar är Skyllermarks förtenta gummikabel. 50mm2 och 25mm2 från säkringar till stegen. Riktiga täta rörkabelskor och ändhylsor i stegens anslutningar. Högtalarkabel är Supra 2.5mm2, även de förtenta! Sådant gillar jag i bil/utomhusmiljö! Någon form av DLS signalkabel jag hade sedan förra bilen. Usch, måste verkligen städa upp därunder!



    Har bytt batteriet till något större. 85Ah mot 60 original. Strömkablar är dragna i skyddsslang. Har också satt en extra 50mm2 strömkabel till generatorn. (och jord såklart)



    Och så slutligen ett schema över komponenterna. Har som sagt bytt processorn sedan bilderna togs. Har fortfarande mycket justeringar kvar...

  • #2
    Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

    Gillar det med bas o steg ser snyggt ut skulle nästan flytta upp bredbandarna. Finns ju cdt es02 med poddar som att sätta på brädan. Fråga mrmix på forumet. De e dessutom billigare än Amega 3.5" kommer följa

    Comment


    • #3
      Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

      Vad menar du med billigare Viktor? Han har ju redan Amegorna.

      Roger: Skulle vara intressant o höra vilka delnings-Hz du kör med.

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #4
        Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

        Originally posted by Horsyhorse View Post
        Vad menar du med billigare Viktor? Han har ju redan Amegorna.

        Roger: Skulle vara intressant o höra vilka delnings-Hz du kör med.

        Pierre
        Missa det:P men känns lite fel att ha middarna över mellanregistret

        Comment


        • #5
          Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

          Originally posted by Horsyhorse View Post
          Vad menar du med billigare Viktor? Han har ju redan Amegorna.

          Roger: Skulle vara intressant o höra vilka delnings-Hz du kör med.

          Pierre
          Har som sagt redan Amega coaxialerna... Hade från början Genesis studio 16. Fantastiskt ljud, men efter lite testande med att koppla telefonen direkt till DSP'n (utan volymkontroll) och råkade sända ut musik på full mutter, så lät de inte så trevligt längre...

          Tror jag kör amega coaxialerna från 250 och uppåt. Midbasarna i dörrarna från 50/60-220/250 någonting. Basarna går upp till 80Hz. Kommer inte ihåg exakt, det var ett tag sedan. Har nog en peak någonstans i midbasområdet som hörs mycket på vissa låtar. Måste göra en riktigt mätning och jobba lite mer på det snart.

          Comment


          • #6
            Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

            Ser riktigt nice ut och nu fick jag också lite inspiration hur jag skall göra mitt golv =)

            Comment


            • #7
              Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

              Riktigt snyggt. ��
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #8
                Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                En liten fråga du skulle inte förklara lite mer ingående hur du har byggt upp golvet? måste ju vara rätt tungt att lyfta på golvet för att komma åt reservhjulet? hur "vilar" golvet mot golvet? menar ser ju rätt tajt mot både reservhjuls muttern(den som håller fast reservhjulet) och processorn samt mot c-tek laddaren och kabel skenan om man skulle lägga ner golvet, ser ju inte några direkta stöttepelare :P

                Comment


                • #9
                  Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                  Nice!! ser skitbra ut. så som du har gjort med basarna vill jag bygga i min mini cooper.
                  Mini Cooper goes Pioneer
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                  Volvo V50
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                  Sponsorer som håller mig flytande:
                  Pioneer, Stinger

                  Comment


                  • #10
                    Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                    Det här var ett verkligen upplyftande bygge!
                    Dina kick-paneler är guld

                    Är riktig glad att få bekräftat att den här typen av 'galler under matta' fungerar rimligt väl för stegventilation. Jag älskar den tanken. Skulle gärna göra det själv. Tyvärr, något som sällan görs så här. Glad jag slapp bli <försökskanin själv>.

                    Hoppas du halkar förbi på ngn träff, så man kan få sig en demo. Jag är alltid demosugen =)

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                      Najs bygge! Skulle vara rätt intressant att höra ett sånt kickpanelsbygge, de e ju rätt ovanliga nu förtiden
                      Niklas Bengtsson

                      LjudiBil.Com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                        Originally posted by Horsyhorse View Post

                        Roger: Skulle vara intressant o höra vilka delnings-Hz du kör med.

                        Pierre
                        Kollade idag. Basarna upp till 71Hz, Midbasarna i dörrarna 60-250 och coaxialerna 250 och upp. Det verkar vara någon dip i bilen runt 60-70Hz, därav överlappningen. 18dB/oktav på alla.

                        Har du några tipps eller funderingar på delningar? Tror jag handlade dynaudio basarna från dig! (seastreams)


                        Originally posted by JALLE View Post
                        Riktigt snyggt. ��
                        Tack! Kul att ni gillar bygget!



                        Originally posted by Landén View Post
                        Nice!! ser skitbra ut. så som du har gjort med basarna vill jag bygga i min mini cooper.
                        Tack! Jo jag har funderat på detta sättet ett bra tag, sedan man såg bilder på speakerworks bilar med midbasar där.
                        Men aldrig haft någon 2-dörrars att montera i!


                        Originally posted by zrken View Post
                        Det här var ett verkligen upplyftande bygge!
                        Dina kick-paneler är guld

                        Är riktig glad att få bekräftat att den här typen av 'galler under matta' fungerar rimligt väl för stegventilation. Jag älskar den tanken. Skulle gärna göra det själv. Tyvärr, något som sällan görs så här. Glad jag slapp bli <försökskanin själv>.

                        Hoppas du halkar förbi på ngn träff, så man kan få sig en demo. Jag är alltid demosugen =)


                        Det har funkat bra för mig med stegen så. De blir dock inte så jättevarma.
                        Inte alls som ett Genesis SA30 jag hade på 90-talet. De blev ju riktigt varma.

                        Hoppas också att åka på någon träff, vore kul att lyssna på mer bilar, man blir ju så lätt hemmavan.
                        Mina öron vänjer sig väldigt mycket vid mitt eget sound efter ett tag, iallafall.

                        Originally posted by Kofoten View Post
                        Najs bygge! Skulle vara rätt intressant att höra ett sånt kickpanelsbygge, de e ju rätt ovanliga nu förtiden
                        Tack! Hehe, lite Old school kanske!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                          Originally posted by lillkimpa View Post
                          En liten fråga du skulle inte förklara lite mer ingående hur du har byggt upp golvet? måste ju vara rätt tungt att lyfta på golvet för att komma åt reservhjulet? hur "vilar" golvet mot golvet? menar ser ju rätt tajt mot både reservhjuls muttern(den som håller fast reservhjulet) och processorn samt mot c-tek laddaren och kabel skenan om man skulle lägga ner golvet, ser ju inte några direkta stöttepelare :P
                          Jag byggde först en ram runt utrymmet i bagaget som avgör höjden.


                          Ursäkta röran!


                          Denna är fäst i golvet med några vinklar och pop-nuts.
                          De svarta MDF-bitarna har hakar som skjutreglar på bakkanten av slutstegsracket kan låsa i.


                          Tillverkade gångjärn av ett par vinkelbeslag. En skruv och mutter genom "ramen" utgör leden.
                          Beslaget är skruvad med 4 skruvar i islagsmutter i slutstegsracket.


                          Här kan man se skutreglarna.
                          Man kommer åt dem i urgröpningar på plastdelen som sitter runt låset till bagageluckan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                            ahh fan va nice =) grymt jobbat =)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                              Ett annat tips är nog att se till att klä allt som blir klart, så det ser fint ut från början. För det känns inte så lockande att riva och göra om i efterhand.

                              Tänkte klä i ljusgrå matta. Någon gång... lat.

                              Comment

                              Working...
                              X