Announcement

Collapse
No announcement yet.

volvo 965

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: volvo 965

    Hej, tänkte starta en projektråd då de kan va kul att kunna gå tillbaka och kolla lite och sen lär man ha 1000 frågor längs vägen då man är glad amatör

    Är mitt första seriösa ljudbygge eller hur man ska säga, hehe.

    Målsättningen är att få ett bra ljud och kunna tävla lite smått för skoj skull i sommar. De är bruksbilen så kan inte ta nån plats då jag har barn och en på väg = tvillingvagn och sen en hund så hundbur måste få plats med, hehe.

    Systemet som de ser ut/är planerat

    Huvudenhet
    Kenwood KVT-526DVD

    Framsystem
    Cdt 3vägs kitt komponerat av bilstereohörnan bestående av
    Cdt hd 6,5" middbas
    Cdt hd 4" mellanregister
    Cdt finaste diskant
    Cdt es300 3vägs filter

    Baksystem
    Cdt hd 6,5" braxialer

    Bas
    Cdt es12sq bas i sluten låda (kommer eventuellt en till)

    Slutsteg framsystem
    Sinfoni Shadow Edition 100.2 SPX
    Sinfoni lågnivåkabel

    Slutsteg bas
    Vill ha 1 eller 2st sinfoni amplitude beroende på om de blir 1 eller 2 basar!

    Men kan även bli ett massive audio steg då dom låter riktigt bra för dom pengarna.

    De handlar mest om vad plånboken säger vid köp tillfället.

    Ska in 2st batterier med, står mellan ground zero och optima. Så inte riktigt bestämmt än.

    Vill passa på och tacka www.Bilstereohornan.se och www.mmaudio.se som är med och sponsrar mig och all den grymma service som dom ger och står ut med alla mina dumma frågor.

    Har barn och sånt så kommer nog imellanåt ta tid mellan uppdateringarna.

    Forumbilder funkade inte för tillfället så bilder kommer senare.
    saab 9000 pioneer-

    www.garaget.org/micke999

  • #2
    Re: volvo 965

    låter som ett roligt bygge

    Comment


    • #3
      Re: volvo 965

      Jo jag tycker de iallafall hehe men som sagt inte lätt att få de bra på en gång!sen har jag ju utrymmesproblem med men hoppas på att de blir bra i slutändan!
      saab 9000 pioneer-

      www.garaget.org/micke999

      Comment


      • #4
        Re: volvo 965

        hehe jo barnvagnar och hundar tar ju plats min bror har samma problem dock ingen hund men mindre skuff än va en 965 har så han har det väldigt tajt om plats då barnvagnarna skall få plats :P

        Comment


        • #5
          Re: volvo 965

          men har ritat lite på en ny design nu som förhoppningsvis gör att jag får plats med allt
          saab 9000 pioneer-

          www.garaget.org/micke999

          Comment


          • #6
            Re: volvo 965



            började göra adaptrar



            så här sitter 4"och diskant nu(dock fel diskant)

            men ska göras om och göras lite snyggare va mest test på hur de låter bäst när man kunde flytta runt diskanten och mellanregistret



            lite fin lågnivåkabel


            baslådan,vart dock lite fel då jag byggde den i en 745 och den har inte tygklädda paneler så funkar inte riktigt sen tar den upp för mycke plats så har skissat lite på en ny







            ett par bilder i usel kvalite men bättre än ingenting hehe kommer bättre sen
            saab 9000 pioneer-

            www.garaget.org/micke999

            Comment


            • #7
              Re: volvo 965

              uppe på nya baslådan ska sinfonisteget ligga under glas och vara belyst med röd neon är de tänkt.
              saab 9000 pioneer-

              www.garaget.org/micke999

              Comment


              • #8
                Re: volvo 965

                fan va nice

                Comment


                • #9
                  Re: volvo 965

                  Ett litet tips på vägen: I tävlingssammanhang så tjänar man inte på dubbla basar så använd de pengarna och det utrymmet till familjen istället
                  Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                  Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                  Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                  Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                  Comment


                  • #10
                    Re: volvo 965

                    Originally posted by diq View Post
                    Ett litet tips på vägen: I tävlingssammanhang så tjänar man inte på dubbla basar så använd de pengarna och det utrymmet till familjen istället
                    nej dubbla är mer för brukandet hehe gillar att dra på!och sen gillar jag uttsendet när de är sumetriskt
                    men blir 1 till att börja med iallafall och sen eventuellt en till vid senare tillfälle

                    har börjat fundera på om man skulle skaffa sig nån processor så man kan få lite mer inställningsmöjligheter.
                    med då dyker frågan upp vad man ska ha för nått??
                    saab 9000 pioneer-

                    www.garaget.org/micke999

                    Comment


                    • #11
                      Re: volvo 965

                      Originally posted by lillkimpa View Post
                      fan va nice
                      tack hoppas de ska bli de iallafall
                      saab 9000 pioneer-

                      www.garaget.org/micke999

                      Comment


                      • #12
                        Re: volvo 965

                        Originally posted by micke999 View Post
                        nej dubbla är mer för brukandet hehe gillar att dra på!och sen gillar jag uttsendet när de är sumetriskt
                        men blir 1 till att börja med iallafall och sen eventuellt en till vid senare tillfälle

                        Skaffa en riktigt trevlig bas och ett ordentligt steg så är det absolut inga problem att dra på ändå

                        Sen finns risken att basarna "tar ut varandra" om du tänkt montera en på varje sida som spelar mot varandra.

                        I övrigt så gillar jag design förslaget på nya lådan.
                        Saab 9-3 SQ style

                        Comment


                        • #13
                          Re: volvo 965

                          Originally posted by BaDiS View Post
                          Skaffa en riktigt trevlig bas och ett ordentligt steg så är det absolut inga problem att dra på ändå

                          Sen finns risken att basarna "tar ut varandra" om du tänkt montera en på varje sida som spelar mot varandra.

                          I övrigt så gillar jag design förslaget på nya lådan.
                          Har funderat lite på hur de blir med dom riktade mot varandra och kom fram till att de kanske inte är så jättebra!

                          Alltså visst de går att spela helt okej med den här basen, hehe. Hade den i portad låda och då spelade den så de räckte till gott och väl, ca 136db, gissade Johan på. Men då spelade den inte fint alls så slutet är nog ett krav. Nu sitter den bara i ca 15l, så kommer nog bli bättre när den hamnar i 1cu ft som cdt rekomenderade men tänkte att man kanske får lite mer djup med 2?

                          edit
                          matar basen med endast ca 800wrms spelar bra över 1000wrms
                          Last edited by micke999; January 23, 2011, 22:28.
                          saab 9000 pioneer-

                          www.garaget.org/micke999

                          Comment


                          • #14
                            Re: volvo 965

                            Du kan ju alltid prova att montera den i en sluten låda och se hur den reagerar.
                            Att du skulle få mer djup med 2st är jag dock rätt tveksam till
                            Saab 9-3 SQ style

                            Comment


                            • #15
                              Re: volvo 965

                              sitter i sluten nu och låter bra men långt ifrån samma tryck
                              saab 9000 pioneer-

                              www.garaget.org/micke999

                              Comment

                              Working...
                              X