Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rutlim för hög SPL?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rutlim för hög SPL?

    Rutlimmet i min bil gav upp i helgen så jag behöver limma om den, vet att vi hade något lim från Sika när vi byggde Fiestan men det är många år sen nu så det kanske finns bättre prylar på marknaden i dagens läge?

    Sen har tanken på att bygga in en "extreme-ruta" på insidan av orginalrutan slagit mig, det som gör att jag tvekar är risken för imma mellan rutorna. Är det riskfritt att ha två rutor om man ser till att det är 100% tätt mellan dem eller riskerar man imma i alla fall?

  • #2
    Re: Rutlim för hög SPL?

    Jag hade dubbla rutor i min gamla golf,o hade stora problem med imman.
    Hur hade du tänkt at sätta den innersta rutan?
    Hur stort blir mellanrummet mellan rutorna?

    Kan du inte göra tre fina järnstag på utsidan istället,för mig funkade det bäst så..
    Bara en tanke..

    Comment


    • #3
      Re: Rutlim för hög SPL?

      Min tanke var en rak ruta från a-stolpe till a-stolpe, så i mitten hade det väl varit ca tio cm mellan dem.

      Stag är ett alternativ, men frågan är hur länge det hjälper, har planer på en del förstärkningar i kupén i år och då bör trycket öka ännu mer och bilen mår inte riktigt bra redan som det är idag

      Hur satte du fast dem? Var det mycket förstärkningar där skruvarna satt?
      Last edited by Extra Kim; May 17, 2010, 23:07.

      Comment


      • #4
        Re: Rutlim för hög SPL?

        Jag hade ett tunnt plattjärn på insidan som jag svetsat fast muttrar i..
        Du har ju redan börjat svetsa i innertaket så det är väl bara att fortsätta med en rejäl balk att bulta stagen i..
        Om du skall ha en rak ruta innanför måste du ju ha ngt att rejält att fästa den i,och den behöver ju även att va ganska tjock för att den inte ska flexa o då blir den lite tung med...
        Hade du tänkt o köra med bilen till tävlingarna får du skaffa takräcke för att få med dig rutan överallt...eller hade du tänkt att köra runt med rutan i..?

        Comment


        • #5
          Re: Rutlim för hög SPL?

          Japp tanken var att ha rutan i bilen....

          Om jag gör stag så är taket inget problem, men i nederkant så finns det inte mycket att fästa det i. Men det går väl alltid att lösa.

          Comment


          • #6
            Re: Rutlim för hög SPL?

            Originally posted by Berntsson View Post
            Jag hade dubbla rutor i min gamla golf,o hade stora problem med imman.
            Hur hade du tänkt at sätta den innersta rutan?
            Hur stort blir mellanrummet mellan rutorna?

            Kan du inte göra tre fina järnstag på utsidan istället,för mig funkade det bäst så..
            Bara en tanke..
            Naughty Bassheads, va 17 e de för dravvel?

            Comment


            • #7
              Re: Rutlim för hög SPL?

              Originally posted by Naughty Tee View Post
              Naughty Bassheads, va 17 e de för dravvel?
              Varför ställde du den frågan???

              väcker hemska tyska höghusminnen..

              Och för att tillföra något till tråden även en bild på deras version av "vindrute-stag"

              Bilder från MR C Nord
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #8
                Re: Rutlim för hög SPL?

                Hujeda mig vad fula figurer du hittat Jalle, jag mår riktigt dåligt nu...ta mig i...

                Kim jag kan bara hålla med berra att Stag is the way om du vill ha kvar rutan.

                Last edited by Naughty Tee; May 20, 2010, 22:21.

                Comment


                • #9
                  Re: Rutlim för hög SPL?

                  Stag är väl enklast antar jag, frågan är om det räcker med stag på utsidan. Det borde ju bli lika mycket tryck åt båda hållen.

                  Pratade med bilprovningen och det var mer eller mindre omöjligt att ha dubbla rutor och fortfarande vara laglig.

                  Tanken finns att staga upp även torped väggen efter att ha sett den amerikanska bilen som knäckte torpedväggen rakt över. Om jag stagar upp torpedväggen så borde jag kunna föra igenom lite fyrkantsprofiler som man kan skruva fast stagen i nederkant.

                  Vet att själva rutramen måste stagas upp i vilket fall.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rutlim för hög SPL?

                    Well faktum är att i din bil är det snarare mer tryck inåt på rutan än utåt, dvs vacumet är högre än övertycket. Detta då dörrarnas tätlister släpper ut luften vid konans utåtrörelse på grund av att dörren flexar, vid motsatt rörelse så sugs dörrarna in och tätar och därmed blir undertrycket högre än övertrycket vid motsatt konrörelse.

                    Men de flesta rutor är ju monterade utifrån med lim eller gummilister därför gör stagen nytta så länge rutan i sig håller.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rutlim för hög SPL?

                      Originally posted by Naughty Tee View Post
                      Well faktum är att i din bil är det snarare mer tryck inåt på rutan än utåt, dvs vacumet är högre än övertycket. Detta då dörrarnas tätlister släpper ut luften vid konans utåtrörelse på grund av att dörren flexar, vid motsatt rörelse så sugs dörrarna in och tätar och därmed blir undertrycket högre än övertrycket vid motsatt konrörelse.

                      Men de flesta rutor är ju monterade utifrån med lim eller gummilister därför gör stagen nytta så länge rutan i sig håller.
                      Då borde han alltså ha stagen på insidan av rutan?
                      Hopp, ska man göra nu då?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rutlim för hög SPL?

                        Det är lite det jag syftar på, när rutan trycks mot kupén så har den enbart rutramen som stöd, vilket borde innebära en hög belastning på glaset just där. Om man kunde fördela det lite mer över rutan så borde rutan hålla för mer.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rutlim för hög SPL?

                          borde väl hjälpa bra mycket med stag på utsidan, och sen ett stag på insidan, och det på insidan kan väl vara ett löstagbart, som du stoppar dit bara då du ska spela?, du hade väl massa järnprofil i taket om ja såg rätt, och det är ju bara göra nå snabbfäste i det så att du får en arm framåt i mitten mot rutan med nån mjuk sak i rutans form som tar i rutan då du spelar, även om den bara är stor som ett a4 lär det ju göra superskillnad om du stoppar den i mitten av rutan..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rutlim för hög SPL?

                            Originally posted by sjobas View Post
                            borde väl hjälpa bra mycket med stag på utsidan, och sen ett stag på insidan, och det på insidan kan väl vara ett löstagbart, som du stoppar dit bara då du ska spela?, du hade väl massa järnprofil i taket om ja såg rätt, och det är ju bara göra nå snabbfäste i det så att du får en arm framåt i mitten mot rutan med nån mjuk sak i rutans form som tar i rutan då du spelar, även om den bara är stor som ett a4 lär det ju göra superskillnad om du stoppar den i mitten av rutan..
                            Hade lite samma tanke där. Borde gå att fixa till lite smidigt.
                            Plus att du har en på utsidan också om man nu får ha det.
                            Vet att du åker med bilen
                            Hopp, ska man göra nu då?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rutlim för hög SPL?

                              Det är det både rutramen och limmet som håller rutan inåt men endast limet som håller rutan utåt så rutan sitter mycket stadigare inåt Samtidigt så är rutorna välvda utåt för att tåla mer tryck utifrån (tänk på den belastning som en normalt använd bilruta får vid motorvägsfart eller högre) Däremot spelar du högre än vad rutans design håller för som tex steve cook gör (se film) så kan stag inåt hjälpa något men jag är säker att den ryker ändå vid 170dB

                              Steve Cook spräcker vindrutan ännu en gång
                              Last edited by Naughty Tee; May 21, 2010, 10:24.

                              Comment

                              Working...
                              X