Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

    Tjena alla stereo proffs köpte en ny stereo och högtalare idag

    Till min bil en seat exeo st 2.0 tsi sport i stort sett samma bil som audi a4 b7 avant

    Stereon blev en jvc kw-v235 dbt

    Och högtalarna blev gas silver 6.5 tums kit system till fram

    Och gas silver koaxial högtalare med diskanten på själva högtalaren bak

    Min fråga jag har är borde jag ha köpt ett kitsystem även till bak

    De på brl sa att de sätter koaxialer bak och kitsystem fram då de tyckte att de bakre diskanterna stör mer än de gör nytta för de som sitter fram då de som sitter original sitter rätt högt upp på dörrsidan och man vill ju gärna sätta de nya diskanterna på samma ställe om man skulle välja aty ha kitsyatem både fram och bak

    Vad tycker ni borde jag lägga till 500kr och få kitsystem till både bak och fram

    Eller blir det bra ljud med koaxial högtalare bak och kitsystem fram

  • #2
    Re: Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

    Varför vill man ha ljud bakifrån alls?
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

      Haha de som sitter bak vill ju ha bra ljud de med kanske jag som tänker fel

      Tycker du jag ska köra på koaxial högtalarna i bakdörrarna?

      Comment


      • #4
        Re: Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

        Kanske är jag som tänker fel men jag tänkte att om man byter ut biilens original diskanter mot de nya man får med i kit systemen och sätter midbasarna i dörrarna så borde väl ljudet bli bättre för de som sitter bak än om man bara sätter koaxial högtalare i bakdörrarna

        Eller vad tycker du e de onödigt att sätta dit 2 kitsystem

        Har ett sånt här nu som ska sättas fram
        https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-s...kitsystem.html

        Comment


        • #5
          Re: Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

          Hej

          Kör kit fram och om du vill så kör koaxialerna bak. Man vill att ljudet ska komma framifrån och finns en stor risk att ljudbilden flyttas bakåt när diskanten i bakdörren hamnar så nära örat.

          Jag personligen skulle hoppat över att byta högtalarna bak. Lagt dom pengarna på dämpmatta till framdörrarna alt ett steg om det inte finns. Om det är så att du kan lämna tillbaka koaxialerna dvs.

          //Patrik

          Comment


          • #6
            Re: Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

            Jag är en av de få som vill ha högtalare även bak i bilen. Man får fråga sig om man vill stå framför scenen eller befinna sig mitt i. De som säger att "man har inte högtalare bak" har i princip fel. Man har det hur man själv tycker det låter bra. Koppla in och testa med alla fyra(sex) högtalare, dra sedan ur bakhögtalarna och bestäm själv hur du tycker det låter. Jag tycker att man får vara lite ego och bygga sitt ljud efter var du personligen sitter i bilen och strunta i hur passagerarna hör ljudet

            Jag tror att det inte spelar så stor roll om du har coax eller ett kitt bak, du kommer nog inte höra så stor skillnad, fast nu gissar jag lite... Jag hade kört på coax.

            Jag ligger själv i groparna att starta en projekt-tråd om mitt nya bygge i min nya Mazda 3. Folk kommer nog spotta på min tråd när jag säger att jag ska sätta dit coax bak :P Kommer nog vara sjukt mycket fel beslut så bilstereogudarna kommer kastar oem-högtalare i skallen på mig.
            Last edited by Eazy; January 4, 2018, 19:43.

            Comment


            • #7
              Re: Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

              Jaha okej det var som fan funderat på att ha kitsystem även bak och om man stör sej på diskanten bak så kan man ju koppla ur dom

              Eller tror ni ljudet bak blir svin dåligt om man bara har mid basarna inkopplade?

              Comment


              • #8
                Re: Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

                Så, du vill ha ljud bakifrån för att de där bak ska ha bra ljud, men det är inte så viktigt att de får bra ljud?
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • #9
                  Re: Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

                  Jo asså jag vill ju ha bra ljud i hela bilen

                  hur tycker du jag ska göra

                  Ska jag köra midbas bara i bakdörrarna och skita i diskant helt bak

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

                    Om du har baksätespassagerare i åtanke blir nog ljudet dåligt för dem med endast mid basar gissar jag. För dig tror jag inte det låter dåligt. Men åter igen, bygg ljudet för dig själv i åtanke. Enligt mina erfarenheter hör de flesta "random passagerare" inte skillnad på den bästa högtalaren och en brödrost.

                    Jag är inte på något sätt expert, jag är nog inte ens speciellt kunnig alls jämfört med de flesta lirarna här på forumet, samt har jag en egen inställning till hur jag vill det ska låta. Så du får ta mina råd med en nypa salt. Jag höll på med bilstereos på 90-talet mest så jag gillar old school soundet mer.

                    Edit:
                    Svarade inte så mycket på din fråga. Jag skulle inte tagit bort någon diskant bak.
                    Last edited by Eazy; January 4, 2018, 23:15.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

                      Okej men skulle du köra på koaxial högtalarna bak eller kitsystem

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

                        I min åsikt ger ett bra kit alltid bättre ljud än coax..
                        Själv om coax kan vara bra.. kommer ihåg min Ford Cortina xl 71mod som jag på nittiotalet hade Pioneers TS2100 på hatthyllan, två 8" biltema subbar (som jag sålde igår!) och TS1700 i framdörrarna och två canton diskanter på dashbordet :-)
                        Robert F.S.

                        Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                        "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                        -Och då färdigbyggd och tunad

                        Comment


                        • #13
                          Re: Köpt ny stereo och högtalare men har lite funderingar

                          Originally posted by danne_69 View Post
                          Okej men skulle du köra på koaxial högtalarna bak eller kitsystem
                          Gammalt inlägg men aktuell fråga varje dag i butiken.

                          Rent teoretiskt är det så här .....

                          1 högtalare i fas, 2 högtalare ur fas, 3 högtalare katastrof.

                          Ska man då köra 8 högtalare totalt så hör man ett ljud 8ggr ..... minst.
                          Detta är inte optimalt, man vill höra ljudet 1 gång vilket betyder att man är i fas.
                          Därför försöker vi montera högtalarna med så små distansskillnader som möjligt.
                          Med en DSP kan vi rätta till felen på de högtalare som är monterade på annat avstånd än referens högtalaren, alltså den högtalare som är längst ifrån lyssningspossitionen.

                          En coaxial högtalare är rent tekniskt bättre än ett kitsystem.
                          Det finns fantastiskt bra coaxialer men dom är minst lika dyra som ett delat system.

                          Om man ska få ett kitsystem att låta korrekt tekniskt sätt så måste det drivas av separat effekt och behandlat med justerade tider för att rätta till avståndsfelen.
                          4a högtalare = 4 DSP kanaler och 4a effektkanaler.
                          Detta gör att kitsystem blir ganska så kostsamma om dom ska monteras både fram och bak, DSPn blir dyrare och det kostar en hel del med extra förstärkare.
                          Dessutom går det åt mycket mer kablar och fler säkringshållare.

                          Så åter till frågan, coaxer eller kitsystem bak?

                          I min värld där jag letar efter det ultimata ljudet så skulle jag monterat så få högtalare som möjligt, alltså inga bak.

                          Om man nu inte bryr sig om det tekniskt korrekta ljudet så faller mitt förslag på endast 1 högtalare per sida, alltså inte ens en coaxial.

                          En begränsning i frekvensomfånget är absolut att föredra.

                          Man vill inte ha den djupaste botten och inte heller de översta tonerna.

                          Gör man rätt kan det vara positivt med en liten rearfill av ljudet.
                          Detta kan skapa bredd i bilen, mer om detta i framtiden
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment

                          Working...
                          X