Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Väldigt snyggt och fint detaljarbete!
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Originally posted by carlr View Post
      Väldigt snyggt och fint detaljarbete!
      Tack, jag gillar att den här hobbyn ger utrymme för finlir om man så önskar

      Comment


      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Med bagagegolvet på plats var jag riktigt sugen på håltagning för basen.
        Funderade ett tag på hur jag skulle hitta centrum för hålet och kom på ett knep som fungerade riktigt bra.
        Jag tog en brädbit och la över hålet på baslådan. Med hjälp av en stor passare kunde jag sedan markera ut centrum för hålet. Där borrade jag ett hål för ett markeringsstift som sedan gjorde ett avtryck på undersidan av golvet när jag fällde ner det.
        Med detta givna centrum var det bara att sätta igång med fräsen monterad på cirkeljiggen.





        Hålet i golvet hamnade på millimetern rätt i förhållande till baslådans hål och jag kunde andas ut



        Tanken är att ha två olika galler över basen. Ett för finare tillfällen och ett för vardagsbruk.
        För att det tänkta gallret ska ha något att vila på gjordes en mindre ring som ska limmas på undersidan av golvet.





        Därefter provmontering för att få en känsla för slutresultatet.

        Comment


        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Ett litet steg framåt i bygget var att fixa fastsättningen av baslådan i reservhjulsbaljan.
          Med baslådan på plats i bilen och fixerad i rätt position borrades två små hål underifrån genom plåten och vidare upp i botten på baslådan. Sedan togs baslådan bort från bilen och två M10 rampamuffar monterades. Förborrning med 12 mm borr var lagom för M10-muffarna. För att montera muffarna använde jag pelarborrmaskinen och roterade chucken för hand med samtidigt ganska hårt tryck neråt. Med detta hamnar muffarna rakt och man undviker också att muffarna frasar sönder MDF:en runt hålet.
          Tanken är att montera baslådan med två rostfria M10 och fyrkantsbrickor genom baljan underifrån.



          Last edited by Backkungen; May 19, 2015, 22:43.

          Comment


          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Grymma lösningar på flera vanliga problem under ett bygge sånt är kul att läsa! Rampmuffar är något jag blir nyfiken på att prova.

            Comment


            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Originally posted by Backkungen View Post
              Tack! Klart att du ska dra igång ett C5-bygge till. Vid det här laget kan du väl bilen utan och innan och då behöver man ju inte uppfinna hjulet från början så att säga
              Med facit i hand så skulle nog Christopher hyvla ner B-stolpen, för den är nog den som är det största problemet i C5 (stolplacering)
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Rampamuffar är trevliga, jag har använt ett gäng i mitt bygge också, bland annat för att fästa slutstegsracket i baslådan. Perfekt om man som jag har en tendens att skruva i och ur grejerna stup i kvarten
                ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                Team Ljudbyggaren
                1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                3:e Plats Master OEM - SM 2018
                8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                Comment


                • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Originally posted by Namenlos View Post
                  Grymma lösningar på flera vanliga problem under ett bygge sånt är kul att läsa! Rampmuffar är något jag blir nyfiken på att prova.
                  Håller med så in i helvette!
                  Detta är GODIS varje inlägg du gör !

                  Tar särskild notis om 'spårbitten' för att lösa 'kopiering till rätt centrum'. Det har varit en ständig åkomma för min del.
                  Lite mer skeptisk till de här 'rampmuffarna', utan tokplastad MDF skulle jag vara rätt skeptisk att de håller för ett 'olyckligt snabbt fartgupp'. Eller så här kanske jag ska säga; jag hade hellre kört genomgånende bult själv, om du ändå ska ner å härja under bilen.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    Originally posted by Namenlos View Post
                    Grymma lösningar på flera vanliga problem under ett bygge sånt är kul att läsa! Rampmuffar är något jag blir nyfiken på att prova.
                    Kul att du uppskattar inläggen. Prova gärna rampamuffar, de ger genast ett lite proffsigare intryck.

                    Originally posted by carlr View Post
                    Rampamuffar är trevliga, jag har använt ett gäng i mitt bygge också, bland annat för att fästa slutstegsracket i baslådan. Perfekt om man som jag har en tendens att skruva i och ur grejerna stup i kvarten
                    Håller med dig, det blir ju gärna så att grejerna åker in och ut några gånger.

                    Originally posted by zrken View Post
                    Håller med så in i helvette!
                    Detta är GODIS varje inlägg du gör !

                    Tar särskild notis om 'spårbitten' för att lösa 'kopiering till rätt centrum'. Det har varit en ständig åkomma för min del.
                    Lite mer skeptisk till de här 'rampmuffarna', utan tokplastad MDF skulle jag vara rätt skeptisk att de håller för ett 'olyckligt snabbt fartgupp'. Eller så här kanske jag ska säga; jag hade hellre kört genomgånende bult själv, om du ändå ska ner å härja under bilen.
                    Kul att du gillar inläggen.
                    Har du missat att jag bygger i en Citroen C5 med gashydraulisk fjädring? Då märker man inte ett 'olyckligt snabbt fartgupp'
                    Skämt åsido har du en poäng i det du skriver men i och med att baslådan inte kan ta vägen någonstans då den är täckt av ett fastskruvat bagagerumsgolv känner jag mig rätt lugn. Nu blev jag i alla fall sugen på att testa hållfastheten på en M10-rampamuff monterad i en provbit. Det får bli något för kvällens aktiviteter.

                    Comment


                    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Med facit i hand så skulle nog Christopher hyvla ner B-stolpen, för den är nog den som är det största problemet i C5 (stolplacering)
                      Nu gör du mig nyfiken, jag minns att du berörde detta när vi pratades vid för en tid sedan. Vad är det för försvårande faktorer med B-stolpen och stolplaceringen?

                      Comment


                      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Originally posted by Backkungen View Post
                        Nu gör du mig nyfiken, jag minns att du berörde detta när vi pratades vid för en tid sedan. Vad är det för försvårande faktorer med B-stolpen och stolplaceringen?
                        Reflexer, ska du tävla så ska vi från Team Ljudbyggaren hjälpa dig

                        Kör du bara komplex musik till vardags uppträder inte fenomenen på samma vis, vi tar det när du är där
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Jag har jobbat lite med att göra ett "fingaller" till bagagerumsgolvet.
                          Tanken var att efterlikna gallren till midbasarna och poddarna.
                          Efter att ha införskaffat 5mm rostfri rundstång börjades arbetet med att kapa till en kvadrat med samma yttermått som det tänkta gallrets ytterdiameter.
                          Först märkte jag upp var respektive gallertråd skulle sitta, därefter riktades MDF-ämnet upp i pelarborrmaskin för borrning, först från ena sidan och därefter från den andra.









                          Efter fräsning med cirkeljiggen hade jag nu redan färdiga hål för rundstängerna som bara var att kapa till rätt längd. Enklare än att försöka borra med precision i en redan färdig ring.



                          Provmontering i bilen. Gallret sitter fast med starka neodymiummagneter inköpta på Kjell & Co.



                          Avståndet mellan stängerna är mindre än 30 mm



                          Jag avslutade kvällen med ett utlovat hållfasthetsprov på M10 rampamuffar.
                          Först provade jag att sätta en M10 rampamuff cirka 2cm från kanten på en MDF-skiva. Jag lyckades fläka sönder MDF-skivan när jag belastade rampamuffen med en iskruvad M10-bult och kofot.
                          Därefter satte jag en M10 rampamuff längre in på en MDF-skiva. Rampamuffen satt nu orubbat fast och MDF-skivan gav inte heller med sig trots att jag tog i riktigt hårt med kofoten.
                          Min slutsats är att jag inte behöver vara orolig för att min baslåda lossnar på det sättet den är installerad i min bil. Även i andra applikationer har rampamuffar sina fördelar såvida det inte handlar om extrema krafter som muffen ska utsättas för. Genomgående bult med mutter och stora brickor är rimligen ännu starkare då MDF-en inte kan spjälkas på samma sätt.

                          Last edited by Backkungen; May 22, 2015, 08:41.

                          Comment


                          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Holy cow - mycket snyggt galler!
                            ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                            Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                            Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                            Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                            Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                            Team Ljudbyggaren
                            1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                            3:e Plats Master OEM - SM 2018
                            8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                            Comment


                            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Gallret är lysande snyggt!
                              Uppskattar ditt hållfasthetstest. Varifrån köpte du de här gängorna (rampamuffar?!?! )

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Originally posted by zrken View Post
                                Gallret är lysande snyggt!
                                Uppskattar ditt hållfasthetstest. Varifrån köpte du de här gängorna (rampamuffar?!?! )
                                Tack, jag hoppas det kommer se bra ut när allt är klart.
                                Jag blev överraskad över hur hårt muffarna sitter när de är rätt monterade.
                                Det är mer MDF-materialet som sätter begränsningen.
                                Hade det varit en tyngre baslåda ovanpå bagagerumsgolvet hade jag nog kört på ditt spår med genomgående bult för att vara helt på den säkra sidan.
                                Biltema har M6, M8 och M10 rampamuffar i sitt sortiment och även en lite annorlunda variant i M4 som jag inte provat. De kallar muffarna för möbelplugg.
                                Jag har beställt klenare dimensioner på ebay, till exempel här: http://www.ebay.de/itm/271009255988
                                Snabb leverans i kuvert hem till brevlådan.

                                Comment

                                Working...
                                X