Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Fina inköp!
    Tror bannemig jag har precis samma relä i min, som separator.
    Argumentet för min del handlar inte om att någonsin inte tappa koll på hur mkt kräm bilen har, utan mer om att kunna komma undan med annan typ av batteri i front vs vad som sitter i batteribanken.

    En av uppgraderingarna jag ser fram emot är att slippa det här relät till nästa installtion, då lite mer krut på batteri kan komma även fram, varpå dess funktion blir överflödig

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #77
      Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Originally posted by zrken View Post
      En av uppgraderingarna jag ser fram emot är att slippa det här relät till nästa installtion, då lite mer krut på batteri kan komma även fram, varpå dess funktion blir överflödig
      Något jag funderat över är om det egentligen är så viktigt för strömförsörjningen att ha ett bra främre batteri vid en installation med ett eller flera batterier i skuffen?
      Strömmen till slutstegen i kofferten går rimligen den lättaste vägen från det bakre batteriet/bakre batterierna och då borde det främre batteriet ha underordnad betydelse. Pluskabeln från det främre batteriet till det bakre batteriet får väl mer karaktären av en laddkabel från generatorn.
      Synpunkter på den tankegången? Är jag fel ute?

      Comment


      • #78
        Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Originally posted by Backkungen View Post
        Något jag funderat över är om det egentligen är så viktigt för strömförsörjningen att ha ett bra främre batteri vid en installation med ett eller flera batterier i skuffen?
        Strömmen till slutstegen i kofferten går rimligen den lättaste vägen från det bakre batteriet/bakre batterierna och då borde det främre batteriet ha underordnad betydelse. Pluskabeln från det främre batteriet till det bakre batteriet får väl mer karaktären av en laddkabel från generatorn.
        Synpunkter på den tankegången? Är jag fel ute?
        Jag delar detta resonemang fullständigt.
        Dessutom, gäller samma med dimensionering av jordkablage akteröver. Det behöver inte matchas mot slutstegseffekt vid extra batterier, utan snarare matchas mot laddkapacitet av generator.

        Skrev ett längre inlägg om det här för en god tid sedan:
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=32380

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #79
          Re: Citroen C5, SQ-bygge

          vad ær det før fræsbord du køpt?
          Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
          "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
          Facebook: husse bygger gladenwagon
          Instagram: husse_bygger_gladenwagon

          Comment


          • #80
            Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Originally posted by huSSe View Post
            vad ær det før fræsbord du køpt?
            Det är den här kombon:
            https://www.sautershop.de/fraestisch...e-kombi?c=7553

            Min bedömning efter att ha packat upp det och satt ihop det är att det är välgjort och prisvärt.

            Comment


            • #81
              Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Sweetspotmässan var rena julafton för mig med många fina installationer och bra möjligheter till provlyssning. Alla jag träffade var supertrevliga och tillmötesgående, bilstereofolk verkar vara ett bra släkte :-)

              Jalle hade tagit med ett paket med diverse grejer jag köpt från Ljudbyggaren, tack Tonny och Jalle för bra service. Med innehållet i paketet kan jag komma vidare med min installation. Bland annat har jag nu skaffat en Gladen SQX 10 för att få en enhetlig matchning med mina övriga Gladengrejer. Polkbasen jag har sedan tidigare får fortsätta att ligga i malpåse men kan bli en kul A-B jämförelse då den redan sitter färdigmonterad i en 17 liters sluten låda.

              Inspirerad av Car Audio Fabrications Youtube-kanal ägnade jag eftermiddagen åt att använda mitt nyinköpta fräsbord. Jag ska göra en ram runt slutsteget, formen är densamma som bakre sidorutan på bilen.
              Jag började med att rita ut formen på en masonitskiva. Därefter fräste jag kanterna raka med hjälp av ett kopierstål och en trälist jag fäste mot masoniten med dubbelhäftande tejp.






              Radierna i hörnen körde jag av med kopierstål som fick stöd mot diverse runda föremål jag hade i garaget, ett sprayburkslock, en hylsa och en plastburk visade sig ha de rätta diametrarna.





              Nu ska jag föra över den färdiga formen till en MDF-skiva, men upptäckte att jag behöver ett längre kopierstål. Fortsättning följer efter ett besök på Jula.

              Comment


              • #82
                Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Är jävligt avis på det där fräsbordet just nu
                ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                Team Ljudbyggaren
                1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                3:e Plats Master OEM - SM 2018
                8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                Comment


                • #83
                  Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Originally posted by carlr View Post
                  Är jävligt avis på det där fräsbordet just nu
                  ggr2.......
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #84
                    Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    bygg en liten lösning då?
                    Attached Files

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #85
                      Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      Trevlig bygge, och här är en till som är avundsjuk på ditt fräsbord. följer med spänning.

                      Comment


                      • #86
                        Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Arbetet med att färdigställa den tänkta ramen runt Gladenslutsteget har fortskridit.

                        Yttergeometrin på masonitmallen fördes först över till en MDF-skiva:



                        Därefter förminskades geometrin tills önskad ramtjocklek uppnåtts:



                        Den förminskade biten maskerades med tejp och försågs med dubbelhäftande skumtejp:





                        En ny större geometri ritades upp med hjälp av en bricka:



                        Mellanrummet mellan de två geometrierna spacklades upp:








                        Nu finns det en kant att fräsa mot:



                        Äntligen en färdig masonitmall:



                        Masonitmallen kopierades över till MDF.



                        Kanterna rundades av med lämpliga frässtål:



                        Ramen impregnerades med vattenbaserad kvistlack för att inte suga upp så mycket färg vid det efterföljande lackeringsarbetet.



                        Ramen grundades:



                        Med spackel som beskrivits ovan skapades ytterligare en mall för ytterkonturen runt ramen. Här en testmontering av ramen för att kontrollera passform och utseende.



                        Nu ska jag ut i garaget och lägga på silver och klarlack

                        Comment


                        • #87
                          Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Fiffigt med ramarbetet! Avundas alla er klurifaxer som har mer hjärnkapacitet än min enda (men glada) hjärncell.

                          *Edit*, min hjärncell har visst svårt att stava också...
                          Last edited by Phear; May 2, 2015, 07:21.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Fan vad snyggt! är riktigt avis på det fräsbordet,

                            Comment


                            • #89
                              Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Vilket textbokexempel!
                              Helt lysande bra arbete! Well done!!

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #90
                                Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Mycket vackert! Otroligt fin finish vad man kan se.
                                ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                                Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                                Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                                Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                                Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                                Team Ljudbyggaren
                                1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                                3:e Plats Master OEM - SM 2018
                                8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                                Comment

                                Working...
                                X