Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: BRA lättdrivna 6,5" kit till volvo v50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd: BRA lättdrivna 6,5" kit till volvo v50

    Jag tänkte byta ut högtalarna i min volvo v50 till något som låter bättre och gärna mer, har kollat runt lite här o där men att bara läsa specar och provlyssna i butiker säger inte så mycket om verkligheten i just min bil, (som t.ex. till bmw e91 rekommenderas gladen mm.) så därför ställer jag frågan:
    -Vad har ni för tips på vilka högtalare som verkligen låter bäst i v50 (eller liknande kupe/setup) 6,5" i dörr och diskant vid backspegel, det jag eftersöker är alltså ett kit som ger mest och bäst MED stereons inbyggda effekt.
    Så ni som har egen erfarenhet, ös på med tips.

    vill byta ut pga. att jag vill ha lite bättre bara, vill inte trassla med slutsteg (helst), ska använda en mindre aktiv baslåda i bagaget, tänkte dämpa dörrarna åtminstonde när jag ändå plockar ner dörrar, ska ej jaga pöäng någonstans, bara ha trevligt ljud flr min egen skull.

    budget, allt under 3000kr / kit

    volvo 50, high performance stereon, vet ej om den har externt steg eller inbyggd effekt i hu.

    tack på förhand

  • #2
    Re: Köpråd: BRA lättdrivna 6,5" kit till volvo v50

    "Mindre aktiv baslåda" på högnivån då eller? Vad kostar den du tänkt?

    (Att byta högtalare på orginalslutsteg är sådär......)

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Köpråd: BRA lättdrivna 6,5" kit till volvo v50

      jo jag köpte en aktiv färdiglåda från brl i mellandagsrean (någon gas för 995kr, den får duga) som ligger och skräpar, den tänkte jag använda, japp via högnivå från bakre dörrhögtalarna blir det då på den.

      så jag vill gärna uppgradera framsystemet till det lite bättre än original, utan att för den sakens skull bygga om halva bilen

      Comment


      • #4
        Re: Köpråd: BRA lättdrivna 6,5" kit till volvo v50

        det gör väldigt stor skillnad bara att dämpa dörren, har själv en v70n som jag dämpade dörrarna på och på. Det gav det då en hel del när det gäller ljudet på originalhögtalaren, klart värt att bara testa det

        Comment


        • #5
          Re: Köpråd: BRA lättdrivna 6,5" kit till volvo v50

          jo dämpa dörrarna blir det ju när jag ändå är och plockar

          hade ju hoppats på några tips om bra grejer, men det verkar svårt

          ja jag är medveten om att driva framsystem med endast originaleffekt inte är optimalt, därför eftersöker jag ju lättdrivna prylar, men jag verkar har formulerat mig fel trots att jag försökte vara tydlig med vad jag är ute efter.
          har ingen större lust att handla saker och riva dörrar 15 gånger tills jag finner det som funkar bäst, så skoj är det inte att greja med bruksbilen

          några förslag på vad som kan funka har ni väl gott folk

          (ber om ursäkt om min ton verkar otrevlig, absolut inte min mening att vara det)

          Comment


          • #6
            Re: Köpråd: BRA lättdrivna 6,5" kit till volvo v50

            Min tanke var sådan att hitta några så lättdrivna 6,5or som låter bra med originaleffekten lär inte vara lätt. Förstår att du vill ha nya men frågan är snarare vilket högtalarpaket du har? Kan ju finnas mycket att hämta på att bara dämpa dörrarna och ev köpa ett fabrikssteg (om det nu inte redan sitter) och koppla in. Lär ju bli ca samma pengar och du lär få mycket bättre ljud än att byta högtalarna och fortfarande köra på org hu effekt
            Mvh chrille

            Comment


            • #7
              Re: Köpråd: BRA lättdrivna 6,5" kit till volvo v50

              jo jag får prova och dämpa dörrarna först, har även ett par andra diskanter som låter väldig bra, kan ju testa att byta dom bara, själva basen ska ju subben stå för ändå.

              Comment


              • #8
                Re: Köpråd: BRA lättdrivna 6,5" kit till volvo v50

                Jo, jag tänkte kolla med dig marko ifall du har uppgraderat ditt system och hur det blev?
                Min sambo har nämligen en V50 och bett mig kika på någon lättare uppgradering så det hade varit intressant att höra hur du gjort.

                Comment


                • #9
                  Re: Köpråd: BRA lättdrivna 6,5" kit till volvo v50

                  Originally posted by rytmdoktorn View Post
                  Jo, jag tänkte kolla med dig marko ifall du har uppgraderat ditt system och hur det blev?
                  Min sambo har nämligen en V50 och bett mig kika på någon lättare uppgradering så det hade varit intressant att höra hur du gjort.
                  hej
                  det har tyvärr inte hänt så mycket på den fronten, hade bilen utlånad och dom som lånade bilen knäckte oljetråget på bilen, så jag fick lägga ut pengar på det istället.

                  men min plan är att sno signal från högnivå fram till ett steg och köra ett 6,5" kit via det + dämpa dörrar, och sno signal från högnivå bak och ha en nätt fabrikslåda i skuffen, problemet just nu är tillgång till garage..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köpråd: BRA lättdrivna 6,5" kit till volvo v50

                    Faital Pro 6FE200? Men passende diskant, hmm...



                    Comment

                    Working...
                    X