Announcement

Collapse
No announcement yet.

matchning av 2st lådor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • matchning av 2st lådor

    Hej .

    Jag har en låda på ca 50-55 liter netto med 4" aeroport. De kommer sitta 2st 8" midbasar som matas med totalt ca 600w.

    Sen kommer den andra lådan vara ca 42liter netto med en 8" midbas och ca300w, nu till frågan.
    Va ska man köra för port till denna mindre låda för att få den att likna den större så gott de går? och va långa portar till en avstämning på ca 80hz?

    Med vänlig hälsning andreas

  • #2
    Re: matchning av 2st lådor

    Om jag förstår rätt så ska alltså alla tre midbasar spela samma frekvensområde. Då bör lådan med endast en midbas vara hälften så stor som lådan med två midbasar, sedan bör avstämningsfrekvensen vara likadan hos båda lådorna. Midbasarna kommer inte att kunna jobba ihop riktigt optimalt om lådan med en midbas är på 42 liter, det är min reflektion iaf.

    Jag blir dessutom lite fundersam på avstämningen i lådan med två midbasar, det verkar inte gå att få till 80 Hz avstämning när man använder 1 st 4" port nämligen (portlängden blir "mindre än noll").
    Last edited by Optima; February 22, 2014, 12:06.

    Comment


    • #3
      Re: matchning av 2st lådor

      Tjena jo de är jag med på att hälften volym/port för samma, hade de vart vanliga lådor jag byggd så hade jag gjort så
      Men nu är 55liters lådan en framdörr på en bil och 42liter en bakdörr så de är lite svårt att ändra volymen.
      Men hade velat prova att köra med portade dörrar , och försöka få fram o bakdörrar så lika de går , då jag velat köra fram+bakdörr på en kanal.
      Men de får nog bli att bakdörrarna hamnar på egen kanal.

      Jo jag kollade lite på portlängden med och skulle behövt 10cm rör för att röret skulle räcka förbi mellanplåten men då hamnar avstämingen neråt ca 50 hz.
      Hade de funkat alls o köra med den avstämingen om jag skulle hade tänkt att dela vid 90hz och sätta brantheten på filtret så de spelar vettigt volym vid 50hz.
      Men de kanske är bättre att skippa idén med portade dörrar.

      Dörrarna är förövrigt riktigt dämpade o täta o gjort så elementen spelar endast mellan ytterplåt och mellanplåt

      Comment


      • #4
        Re: matchning av 2st lådor

        Skulle vara bra att veta vilka midbasar det gäller, då kan jag kika hur det ser ut i teorin och få ett hum om ifall 50 Hz avstämning fungerar. Portad låda i dörrarna borde ju annars kunna ge mycket "dunk" och sånt är förstås trevligt.

        Comment


        • #5
          Re: matchning av 2st lådor

          Ja kan va kul att testa .
          Oj trodde jag gjorde de i förra posten men de nådde tydligen inte ut till fingrarna

          http://m.hifikit.se/hogtalarelement/...d/5-tum/8pr200

          Comment


          • #6
            Re: matchning av 2st lådor

            Q-värdena skiljer sig en aning när man kollar på diverse ställen. Qes och Qts har dessutom antagligen blandats ihop i vissa fall, men det verkar vara tillverkarens egna "papper" som orsakar det. Fast det är bara jag som är petig.

            50-55 liter netto avstämt till 50 Hz ser ut att fungera bra till två element. Med 600 W i slutstegseffekt bör det vara någon form av rundade kanter i porten (kanske trattar?) eftersom lufthastigheten i teorin blir ganska hög.

            Comment


            • #7
              Re: matchning av 2st lådor

              Får bli att testa de då med kortast port möjligast, ska rundas av på nåt sätt men en fullstor tratt blir tight Sen är ju 600w de steget är specat till vid den lasten jag ska köra och 14.4v så effekten blir ju betydligt mindre i praktiken.

              Hade du vart att köra 3" port på den mindre lådan med ett element ?

              Comment


              • #8
                Re: matchning av 2st lådor

                3" port i den mindre lådan får ännu högre lufthastighet, här måste det vara trattar eller hellre större portarea. Om den också ska stämmas av till 50 Hz så blir 3" porten 4-5 cm lång, vilket innebär att trattarna ska sitta ihop med varandra (blir väl 47-48 Hz egentligen).

                Comment

                Working...
                X