Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjälp med spl låda jbl p1222

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjälp med spl låda jbl p1222

    jag skulle behöva lite hjälp med att bygga en spl låda till mina jbl p1222or. dom sitter i en låda som är byggd efter jbls egna rekomendationer och då har den spelat 140,1db uppmätt med term lab. driver just nu med ett jbl gto 7001e det vill säga 700rms. får hem mitt nya steg snart och det är ett jbl gto-1001EZ som levererar 1000rms då kanske man får lite bättre kontroll på grejerna också.

  • #2
    Re: hjälp med spl låda jbl p1222

    153 liter brutto med slotport, porten ska göras 12,5 cm i innerbredd som utgångspunkt och avstämningen hamnar runt 45 Hz. Totala portlängden är 32 cm, men bara 25 cm ska sticka in i lådan så att inte portmynningen hamnar för nära bakre väggen. Porten sitter alltså mellan basarna.

    Lådans yttermått med 22 mm material:

    Höjd: 444 mm
    Bredd: 974 mm
    Djup: 455 mm

    Portens innerbredd kan minskas för att sänka avstämningen:

    9,1 cm innerbredd = 40 Hz
    6,5 cm innerbredd = 35 Hz

    Förslaget är teoretiskt, jag har inte provat basarna.

    Comment


    • #3
      Re: hjälp med spl låda jbl p1222

      då måste jag tillägga lite mått för den där lådan blir alldeles för stor. max bred 90 max höjd 45 och djupet kan jag ha ca 45 cm. 153l de är nästan vad jbl rekomenderar som bandpasslåda.

      Comment


      • #4
        Re: hjälp med spl låda jbl p1222

        Originally posted by firechrille View Post
        då måste jag tillägga lite mått för den där lådan blir alldeles för stor. max bred 90 max höjd 45 och djupet kan jag ha ca 45 cm. 153l de är nästan vad jbl rekomenderar som bandpasslåda.
        DU bad om en SPL låda.. En SPL låda blir stor, allra helst om man har begränsat med effekt.
        Builder of the Metallica Tribute Car

        Comment


        • #5
          Re: hjälp med spl låda jbl p1222

          går det inte att få en låda som spelar högre än det jag har nu som hanmnar inom mina parametrar ?

          Comment


          • #6
            Re: hjälp med spl låda jbl p1222

            Det ska även fungera med dina maxmått, men basarna måste nog sitta så att monteringsringen nästan är i linje med baffelkanten. Nettovolymen kommer att bli lite drygt 120 liter (om man räknar på 3 liter per bas), ungefär 10 liter mindre än förra förslaget.

            Porten blir totalt lite drygt 27 cm lång, vilket innebär att 25 cm ska sticka in i lådan. Innerbredden i porten är 9,7 cm och grundavstämningen är fortfarande 45 Hz, men med hjälp av skivor i porten kan avstämningen sänkas:

            7,1 cm innerbredd: 40 Hz
            5,8 cm innerbredd: 37 Hz

            Materialtjockleken i både lådväggar och port är 22 mm i beräkningarna.

            Comment


            • #7
              Re: hjälp med spl låda jbl p1222

              det låter bra men hur menar du med att basarna måste sitta så monteringsringen är i linje med baffelkanten ? i överkant då eller ? och porten är det en kvadrat på 9,7cm vi pratar om ? om jag räknar på innermåtten i lådan lite och med den lutningen jag vill ha på baksidan av lådan så hamnar jag på 123,41L minus basarna tror du det går ändå ?

              Comment


              • #8
                Re: hjälp med spl låda jbl p1222

                satt och räknade nyss på hur stor port jag har idag, i jbls rekomendationer så är det räknat 80cm2 per bas. om det är en fyrkantig port du tänkt på 9,7cm så blir det ju bara 94,1cm2 kan det verkligen stämma? och var det tänkt att båda basarna skulle spela genom samma port då ?

                Comment


                • #9
                  Re: hjälp med spl låda jbl p1222

                  Originally posted by firechrille View Post
                  det låter bra men hur menar du med att basarna måste sitta så monteringsringen är i linje med baffelkanten ? i överkant då eller ?
                  Basarna måste sitta så långt åt sidorna på baffeln att monteringsringen hamnar i linje med själva sidoväggarna.

                  Originally posted by firechrille View Post
                  och porten är det en kvadrat på 9,7cm vi pratar om ?
                  Det är en slotport och portens höjd är samma som lådans innerhöjd (40,6 cm), sedan är den 9,7 cm i innerbredd. Ungefär 394 cm2 alltså.

                  Originally posted by firechrille View Post
                  om jag räknar på innermåtten i lådan lite och med den lutningen jag vill ha på baksidan av lådan så hamnar jag på 123,41L minus basarna tror du det går ändå ?
                  Jag har räknat på en vanlig fyrkantig låda utan lutande vägg. Ska det vara lutande vägg så måste allting räknas om eftersom porten kommer för nära bakre väggen, det känns för komplicerat i det här läget tycker jag.

                  Comment


                  • #10
                    Re: hjälp med spl låda jbl p1222

                    okej då är jag med på noterna. jag vill luta baksidan ca 7-10cm tror du inte att det går ändå? vill få bak lådan litegrann så den inte äter upp hela bagaget, bilen fungerar som både brukis och tävlingsbil.

                    Comment


                    • #11
                      Re: hjälp med spl låda jbl p1222

                      om jag lutar lådan totalt 8cm så får ju porten 7cm i överkant och 15cm i nedrekant blir det för tajt ? jag skulle kunna dra ut porten 5 cm på framsidan på lådan om det krävs
                      Last edited by firechrille; July 25, 2012, 22:59.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hjälp med spl låda jbl p1222

                        Om lådan lutas 8 cm så blir övre ytterdjupet alltså 37 cm, bruttoinnervolyen hamnar på lite drygt 127 liter. Jag har minskat portens innerbredd litegrann så att avstämning och portlängd ska bli samma, men att porten får sticka ut 5 cm ur lådan (som du kunde göra i nödfall). Kvar blir 20 cm som sticker in i lådan.

                        Portens innerbredd ska vara 8,5 cm för 45 Hz avstämning, för 40 Hz minskas innerbredden till 6,2 cm. 37 Hz har 5,1 cm innerbredd, men här har portarean minskat så pass att lufthastigheten vid 1000 W inmatas effekt kan bli hög.

                        Lådans nettovolym ligger nu på "bara" 110 liter istället för runt 130 liter som första förslaget var på, men den borde fortfarande kunna spela högt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: hjälp med spl låda jbl p1222

                          det låter väldigt bra då ska jag börja bygga men det här med avstämning, är det där lådan peakar eller är det så lågt man typ ska spela med basarna i just en sån låda?

                          ska jag använda nå dämpull eller något inne i lådan eller ska den va tom?
                          Last edited by firechrille; July 29, 2012, 10:33.

                          Comment


                          • #14
                            Re: hjälp med spl låda jbl p1222

                            Avstämningen är "lådans peak". En låda som är tänkt att spela högt ska inte ha något dämpull inuti, den ska vara helt tom på dämpmaterial.

                            Det man får tänka på när lådan har 45 Hz avstämning är att om det spelas musik med ordentlig djup bas så är subsonicfiltret viktigt, annars kan konen lätt slå i botten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: hjälp med spl låda jbl p1222

                              okej, men den klarar att spela ner en bit under 40hz ändå ?? jag tycker om musik med en hel del djupbas som jag spelar när jag inte tävlar. på lådan jag har nu så är Fb=33hz ? är det avstämningsfrekvensen ? på slutstegen jag har har jag inget subsonicfilter men ett lågpassfilter det duger väl lika bra bara jag vet vart jag ska ställa det?

                              Comment

                              Working...
                              X