Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

    Hej! Efter att en del hört av sig och frågat om mitt projekt och projekttråd samt att jag vill ha en tråd som jag kommer kunna ställa frågor i om min stereo så lägger jag nu upp min projekttråd som jag hade på Lazzat här istället
    Jag börjar med den gamla tråden och uppdaterar sedan i rask takt tills vi når aktuell status. Jag kommer inte bara att uppdatera på första sidan utan löpande vilket jag personligen gillar bäst även om jag ser fördelarna med det andra sätter också.
    Hoppas ni kommer tycka om tråden!
    //Peter
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

  • #2
    Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

    Efter mkt funderande har jag nu iallefall bestämt mig för att skapa en projekt tråd då jag känner att det säkert kommer bli en del frågor som jag kommer vilja bolla med er , Målet med bygget är välljud samtidigt som det skall gå att spela på ganska högt också! Jag har redan hållt på och byggt ett tag men det har gått segt pga mkt på jobbet samt lite allmän brist på motivation så jag kommer uppdatera med bilder vart efter tills vi kommer till dagens status. Mkt av grejorna är köpt beggat för att jag skall ha råd med detta då jag inte är sponsrad eller(som det ser ut nu) planerat att tävla men jag får hjälp av Micke på PM-Shopen med tips på positionering av element bla samt av Pierre på Seastreamsgarage med fina produkter . Det som skall in i bilen är:
    HU:Alpine 9861Ri.
    Processor Alpine 701
    Framsystem: DLS Nob1 diskanter och R5A mellanregister
    Midbasar: 4st DLS Nobelium 6.5”
    Basar: 2st DLS Nobelium 12
    Slutsteg: 2st DLS A6 , 1st DLS A4 samt 1st DLS A3
    Batterier:3st Maxxima.
    Kablar:Skyllermarks samt Audison connection för ström och Supra för signal+högtalar kablar.
    Hoppas ni kommer att gilla tråden och redan nu kan jag säga att det kommer att bli en hel del bilder

    Systemskiss:


    Bilen det byggs i:



    __________________________________________________ _____________________________
    Kan beskriva lite mer om hur det är tänkt: 5.25" mellanregistrena skall sitta i brädan riktade bakåt och emot föraren så mkt det går. Diskanterna ska sitta a-stolparna 11cm ovanför den punkt där panelerna möter instrumentbrädan och dom kommer vara riktade rakt emot varandra. Midbasarna skall sitta i framdörrarna antingen i slutna lådor på ca 14L per sida eller spelandes rakt ut i dörren stabilt monterade. Basarna i slutna lådor på 30-35L per bas spelandes framåt in i kupén som beskrivet tidigare.
    Lite bilder:

    Instrument bräda mm urtaget ur bilen:


    Passade på att montera kromringar i instrumentet:


    Sedan kommer ngt som skapat mkt huvudbry för mig: Original har bilen navigation med 16:9 display i mittkonsollen som även styr färddator , telefon och stereo dvs allt integrerat och styrt ifrån en enhet som ser ut såhär:


    Men jag vill ju ha en 9861 i bilen men samtidigt inte tappa alla funktioner i bilen så jag beslutade mig för att istället montera en sk MID-display som kommer ifrån en bil utan navi , med den så kan jag behålla telefunktionerna och färddator iallefall. Sagt och gjort köpte en begagnad sådan med klippta kablar och kopplade in i bilen enl bmw:s kopplings schema:


    När jag sedan slog på tändningen hände ingenting utom att belysningen på den tändes , efter mkt efterforskande kom jag fram till vad som felade: I bilen sitter ett bus-system där de flesta enheterna "pratar" med varann och skickar information sinsimellan och eftersom bilen original har navi är den också kodad för detta vilket gör att den inte kände igen MID:en jag monterat. Lösningen var att bilen eller närmare bestämt instrumentklustret(IKE på bmw språk) måste kodas om , pratade med bmw om detta men de visste inte om/hur detta kunde göras men för en kostnad av ca 2500:- kunde de försöka iallefall luskade vidare och hittade till slut ett program som ihop med ett interface som kopplas till OBDII uttaget på bilen kan koda om IKE , det kostade iofs nästan lika mkt som bmw ville ha men med detta kan jag även göra mkt annat+att jag ju den dagen bilen skall säljas och återställas till original måste kodas tillbaka igen så jag slog till! Så nu funkar MID galant och jag kan montera en 9861 i den istället för original radion som jag kört på tidigare
    Last edited by Hewi; October 11, 2009, 00:16. Reason: Ny system skiss
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

      Då kommer lite bilder ifrån bygget då . Jag började bygget med instrument brädan:
      Här har jag karvat ur i vinylen och skumgummit för bafflarna:


      Provar lite med en baffel:


      Här har jag kapat upp hål i plaststommen och i ventilationskanalen för elementets undersida , Jag lämnade också lite skumgummi kvar på 4 punkter och drog igenom skruvar där för att kunna justera vinklingen av bafflarna:


      Båda bafflarna på plats:


      Provmont i bilen för att se vinklingarna lite:


      Värmekanalen(som gick ut till de yttre defroster utblåsen) som kapades upp kapade jag ett jack i med vinkelslipen och pluggade med ett par bitar macrolon. Tätade/limmade fast med smältlim:



      Sedan spacklade jag upp runt om och även fyllde upp tom utrymmena under bafflarna med glasfiberspackel:



      Sedan vart det slipning och spackling x-antal timmar till det såg ut såhär:




      Detta var ver1 av bräda fortsättning följer........
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

        Efter visning av bilder på brädan till Micke på PM-Shopen såg brädan sedan ut enl bilden nedan , han tyckte jag kunde vinkla högtalarna ännu lite mer än vad jag hade gjort och få bafflarna mer i nivå med brädan för att minska reflexer. I samma veva hittade jag bilder på en annan kille som byggt om sin bräda och han hade karvat bort så mkt skummgummi som gick ifrån mätarhuset också för att minska tidiga reflexer , efter att ha sett det kunde jag ju inte gå vidare utan att göra samma sak tog ned den mest på vä sidan närmast elementet och det fanns mkt att karva bort där.

        Nu hade man skaffat sig jobb:


        Bara att börja fräsa nya bafflar:


        Fortsätter med bilder på a-panelerna , inget konstigt utan gjorda enl mall 1a

        Ett par mini bafflar fast limmade med smältlim:


        Spännt på lite tyg efter bafflarna riktats in:


        Plastat:


        Lagt på lite spackel:


        Slipade:


        Nu ligger dem hos PBZ i Uppsala i väntan på att bli flockade.
        Sedan har jag Caddat upp lite nya ringar till högtalarna som den duktige Kuhlin fick förverkliga Gjorda i aluminium och eloxerade för att matcha dekorpanelerna i bilen som också är i matt aluminium.

        6.5":


        5.25":


        Diskant:


        Alla ihop:




        Tanken med designen var minimalism/enkelhet samt att få bort allt framför elementen , skulle jag få för mig att tävla ngn gång så kan jag ju bara byta till original gallren.
        Detta var allt för idag , mer kommer.............
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

          Då fortsätter vi med Ver2 på brädan

          Nya bafflar:




          Testar ut lite nya vinklingar ihop med a-stolparna:




          Lagt på spackel:




          Efter att ha Slipat , spacklat osv x-antal timmar så börjar det likna ngt :












          Färdigslipat(nåja det blev en omgång till faktiskt) och lagt på lite färg:




          Även a-stolpar fick färg då de tydligen helst skall ha det innan flockningen så det inte kan "lysa" igenom ngn stanns:
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

            Sedan var det dags att klä brädan med vinyl , var lite nervös inför detta då jag inte klätt ngt så stort innan men jag fick lite bra tips och lugnande besked utav Jens så jag körde på
            Lagt på lim:




            Resultatet:












            Det blev en liten fadäs vid ena luftutblåset men det är inget som syns med allt monterat så jag är mkt nöjd med resultatet ändå
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

              Detta kommer bli riktigt intressant att följa. Fin bil och riktigt bra komponenter, kan det bli bättre?

              Lycka till! /Andreas

              Comment


              • #8
                Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                Dags för lite fler bilder

                Brädan har åkt in i bilen och mellanregistren kopplas in:


                Såhär ser det ut ner i "hålet":




                Bägge mellanregisterna på plats:








                Från utsidan genom skitig vindruta




                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #9
                  Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                  Var och hämtade min fina spelare igår , skall ju köra optiskt till 701:an och funderar på om denna kabel som jag tänkt köpa http://www.hifikit.se/showpic.php?p=...Supra_ZAC2.jpg verkligen går att få dit på dvd:n? Gott om luft runt om maskinen kommer finnas iallefall så jag tror inte det gör ngt att fläkten kommer bli lite skymd.
                  Såhär sitter kontakten på spelaren:


                  Kan väl visa en bild på fronten också
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                    Här kommer lite(tråkiga?)bilder till på lite saker som blivit gjort i bilen

                    Börjar med bilder på kabeldragning av högt kablar till alla framhögtalare:

                    Dragit 3st kablar per sida i original kabelkanaler som går i trösklarna:






                    Kabel sallad Nejdå har bara dragit dem dit då inget i bagaget är klart ännu:


                    Funderar faktiskt på att lägga ihop dem i en kabelstrumpa på var sida(så lång bit som går) och sedan dra om dem separerade från originalkablage då det inte känns helt seriöst att vara lat och dra dem i befintliga kanaler eller är jag bara dum då , de måste ju ändå gå längsmed originalkablage vid vissa passager.

                    Här har mittkonsollen demonterats då jag har tänkt att dra allt kablage till/från HU där:


                    Fick för mig att jag skulle dämpa bakdörrarna trots att det inte kommer sitta ngt i dem men ett lager dämpmatta kan ju inte skada iallefall , så här blev det i den första dörren:




                    Lyckades få till så det i princip bara är 2st stora mattor som är delade under snedbalken som syns i öppningen , lite pill och skärsår men helheten ser bättre ut
                    Den andra dörren är inte gjord ännu då jag funderar på att ändra en sak med bakdörrarna(hemlis )
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                      När brädan var klar så började jag med framdörrarna och de håller jag fortfarande på med , såhär ser det ut när dörrsidan är borta:



                      Och efter fuktspärren eller vad man skall kalla det tagits bort ser det ut såhär:



                      Bara ett stort hål mer eller mindre ut i dörren planerna ifrån början var att låta midbasarna spela rakt ut i dörren monterade i bafflar som skulle bultas fast i mellanplåten men när dörren ser ut såhär insåg jag att det skulle bli svårt att få till ngt bra på det sättet .
                      Så efter x-antal timmar bara sittandes och stirrande på dörren bestämde jag mig för att slutna lådor nog är det enda rätta och dessutom gör ju det stora hålet att man borde kunna få till ganska stor volym på dessa! Så jag monterade tillbaka fuktspärren och tejpade upp den med silver tejp:



                      Sedan plastade jag av formen:



                      Sedan blev det en hel del funderande igen hur/vad gör jag nu?
                      Jag bestämde mig för att kapa upp "lagom" stort hål i dörrsidan:



                      Sedan kapade jag rent kanterna på den plastade "baksidan" och satte hönsnät bakom/runt den och tryckte dit den i dörren igen , sedan satte jag på dörrsidan på dörren och drog ut hönsnätet och häftade fast det i dörrsidan , tyvärr verkar det som jag missade att dokumentera detta men efter att har format till hönsnätet så såg det ut såhär:



                      I springan som blev runtom mellan baksidan och dörrsidan tejpade jag silvertejp utanpå hönsnätet för att hindra plasten ifrån att bara rinna rakt igenom.
                      Det blev många dagars plastning då det inte gick att plasta allt på en gång för då "ramlade" plasten av/ned.
                      Lite bilder ifrån plastningen:







                      Baksidan:





                      Efter att ha klippt bort det nätet som inte hade blivit fastplastat:



                      Lådans alla former har gjort den väldigt stabil och stark
                      Till slut när jag hade jag fått på tillräckligt många lager glasfiber så dem är rejält stumma så kollade jag vilken volym jag hittills fått till samt att de är 100%täta:



                      På bilden har jag hällt i 10L vatten , jag hade önskat mig lite mer men nu vet jag hur stor volym framsidan måste bli på för att midbasarna skall trivas
                      Givetvis var dem 100% täta
                      Jag måste säga att jag börjar bli grymt trött på att plasta nu då jag hållit på med detta de senaste 3 veckorna till o från hoppas resultatet blir värt det!
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                        I fredags fick jag tillbaka mina a-paneler ifrån flockningen , de hade gjort ett riktigt bra jobb och jag är helnöjd
                        Panelerna:



                        Lite bilder på panelerna provmonterade med diskanter:















                        Som ni ser monterade jag ena diskanten med originalgaller och den andra med "min" ring , sådär direkt så tycker jag att min design kanske är lite väl minimalistisk men efter ett tag såg det ändå rätt okey ut , hursomhelst har jag ritat upp en ny design som är skickad till Kuhlin för tillverkning.
                        Såhär blir dem:







                        Jag tror de blir bättre än nuvarande eller vad tycker ni? Om ni undrar hur jag fäster diskanterna utan att skruva från framsidan så har jag gjort såhär:





                        Helt enkelt en ring som dras fast i diskanthuset med 3st stoppskruv och sedan spänns diskantens fläns emot baffeln med 3st skruv ifrån baksidan.
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • #13
                          Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                          Har jobbat vidare med dörrsidorna , det som är gjort är att jag har plastat om kanterna på lådan så dom ligger tätt emot dörrsidan nu , sedan har jag kapat till ett par bitar mdf som skall bli lock över bakre delen av lådorna , dessa skall fräsas lite radier osv på sedan.











                          Är inte helt på det klara hur jag skall bygga upp främre delen med bafflarna osv men det lutar åt att det blir lite plastning där för att få fram lite snygga former vilket inte blir så lätt om man bygger enbart i mdf som jag först hade tänkt. Får fundera lite på hur jag skall göra detta.

                          Fick nya däck pålagda på bakfälgarna idag också :





                          Gamla , inte helt slut men inga roliga att åka på när det ligger några mm vatten på vägen :

                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                            Har filat vidare på dörrarna och har nu placering+bafflar klara

                            Ritade ut först för att se om jag gjort ritningen rätt:



                            Fräst ur baksidan för fästringarna i rostfritt:



                            Framsidans urfräsning:



                            Ytterkant på väg ur:



                            Lös och ena hålet urfräst:



                            Färdig :



                            Smältlimmade dit delarna på plats för att se placering osv(testade med dörrsidan i bilen också för att inte få några översakningar sedan):



                            La även över lite fleece för att få ett hum om formerna och det kan nog bli bra känner jag:



                            Så nu skall det göras fästen till bafflarna och massa andra saker innan det kan börjas plastas igen.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #15
                              Re: Projekt "Sound by Hewi" Bmw E39

                              Har inte hunnit bygga ngt änn denna vecka men det skall bli lite imorgon och i helgen , kan bjuda på några opubliserade bilder iallefall:

                              Bytt till samma ring på hö diskant som på vänster och kopplat in högt kablarna till dem:













                              Kabeldragning:



                              Har även fått lite fina skyltar av en vän som jobbar med märkningar , här är en som han har hittat på:



                              Kommer intigrera dessa i bygget ngn stanns har jag lovat honom
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment

                              Working...
                              X