Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Golf Variant (2012)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: VW Golf Variant (2012)

    Liten uppdatering. Länge sen sist Jag blev så trött på min Androidbaserade HU att jag bytte tillbaka till originalstereon, RCD510. Programmerade om den så den levererade lågnivå ut. Mätte 4 volt, så helt ok. Orkade inte bygga om så valde att låta linjeförstärkaren vara kvar, så nu har jag en riktigt stark signal in till DSP:n och vidare till förstärkaren. Fick dra gain en del, så systemet är nu knäpptyst.

    Men hade fortfarande en del knäppande vid uppstart och värst var det ifall jag först startade stereon och sen slog på motorn, då hörde jag en kraftigt pop-ljud. Riktigt störande och lät heller inte så bra för högtalarna.

    I samband med bytet till originalstereon rök också backkameran. Trodde jag inte skulle tycka det var något problem, har ju kört flera år utan backkamera. Men det var fan vad jag vant mig vid den. Gick så lång att jag backade på en bil på en parkering, lyckligtvis i snigelfart så ingen skada skedd. Pinsamt värre, så bestämde mig för att fixa backkameran och samtidigt installera backsensorer.

    Valet föll på original, så det blir snyggt integrerat i bilen. Tråkigt nog så var jag tvungen att byta upp stereon till VWs RNS510 för att få stöd för backkamera, men då får jag navigering och en allmänt bättre stereon. Hittade en ny på Ebay, som också hade DAB. Bor i Malmö, så vi har en del dab-stationer här (svenska och danska).

    Har än så länge bara fått nya stereon levererad och installerade den i helgen. Mer eller mindre plug and play, fick bara programmera om lite i CANBUS så bilen förstod att den nu hade en navigator och göra om programmeringen av radion till lågnivå (Volkswagen Sound System).

    Funkade bra, men fick en del extra bas och bakgrundsbrus. Verkar som RNS510 är mer kraftfull än min gamla stereo. Efter lite googlande fick jag reda på att RNS510 har loudness påslaget i grundutförandet och detta går endast att stänga av via en gömd meny, som krävde en extra programmering för att aktivera. Lyckades stänga av loudness och fick tillbaka den gamla ljudbilden.

    Allt frid och fröjd tänkte jag, men upptäckte sen att systemet inte stängde av sig när jag lämnade bilen. Avstängningen styrs av DSP:n som lyssnar efter signal på en högtalarkabel. Avstängd stereo = ingen signal på högtalarkabeln = avstängning av DSP, förstärkare, etc.

    Tydligen är det så att RNS510 är lite smartare, så när du låser upp bilen sätts stereon igång i bakgrunden, även om du stängde av den innan du lämnade bilen. Sen stänger den först av sig helt efter typ 30 min efter du lämnat bilen. Helt ok för mig, förutom att nu kom det höga pop-ljudet tillbaka när jag startade motorn, då systemet redan var igång. Helvete.

    Men sen hittade jag följande inställning:



    I alla inlägg på nätet säger de att denna inställning ska sättas till "Sound System" ifall du har installerat en förstärkare. Men det verkar endast gälla VWs egna förstärkare/Dynaudio-system. Jag satt den ifall till "4 Speaker Channels" och nu var pop-ljudet borta

    Men jag får göra en ny tuning av systemet. Tänkte prova sätta gain med multimeter (baserat på mina högtalare):

    V = roten ur (P x R)

    V = Desired voltage RMS
    P = Power of amplifier RMS
    R = Resistant of speaker load

    V = roten ur ((70x4) x 4)
    V = 33,47

    Någon som har erfarenhet av detta?

    Comment

    Working...
    X