Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bastips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bastips

    Sitter och letar lite bland djungeln av basar =P,
    Ska driva med ett kicker ex2000.1 steg
    är ute efter 2x12", kommer spela mest musik.
    i övrigt kommer det till början vara saab as2 org högtalare i bilen.

    Bilen i fråga är en 95 kombi om det spelar ngn större roll på val av basar =P.

    någon som har något bra tipps ?. maxpriset / bas bör ej överstiga 2500:- gärna billigare :P.

  • #2
    Re: Bastips

    Gissar att det är högt du vill spela eftersom den ligger i spl delen?

    Vad för musik är det du lyssnar mest på?
    djupbas typ "negermusik" får man inte säga men.. eller det är rappare rock trance osv?

    Tänker om du ska köra sluten eller portad låda och då är det olika basar som är optimala för det.

    sjung ut

    Comment


    • #3
      Re: Bastips

      Nu är inte jag ngn expert på spl men med en budget på 2500:- och ett i övrigt originalsystem så hade jag absolut bytt ut ena basen mot bättre framhögtalare istället och börjat med en bas i steg 1.
      I steg 2 hade jag köpt ett steg även till framsystemet.
      I steg 3 bytt ut Hu.
      Och sist i steg 4 köpt en till bas.
      Detta om du vill kunna lyssna på musik i bilen med lite drag.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Bastips

        Originally posted by Hewi View Post
        Nu är inte jag ngn expert på spl men med en budget på 2500:- och ett i övrigt originalsystem så hade jag absolut bytt ut ena basen mot bättre framhögtalare istället och börjat med en bas i steg 1.
        I steg 2 hade jag köpt ett steg även till framsystemet.
        I steg 3 bytt ut Hu.
        Och sist i steg 4 köpt en till bas.
        Detta om du vill kunna lyssna på musik i bilen med lite drag.
        Plus en på den!

        Comment


        • #5
          Re: Bastips

          Originally posted by Hewi View Post
          Nu är inte jag ngn expert på spl men med en budget på 2500:- och ett i övrigt originalsystem så hade jag absolut bytt ut ena basen mot bättre framhögtalare istället och börjat med en bas i steg 1.
          I steg 2 hade jag köpt ett steg även till framsystemet.
          I steg 3 bytt ut Hu.
          Och sist i steg 4 köpt en till bas.
          Detta om du vill kunna lyssna på musik i bilen med lite drag.

          I bruksbilen kommer det spela mot ett org högtalar system fast med utbytt Hu (kommer dock va snabbkoppling på lådan då den även ska stå i en bil där dörrar, Hu och allt redan är bytt och det är till den bilen det huvudsakligen ska byggas).

          Sen är ju basbudgeten 2500/ bas dvs runt 5000 med lite tollerans åt bägge håll.

          Tidigare spelat med t.ex 2x autostudio extrem 12", 2x alpine type r 12"
          och letar nu ngt som spelar liknande.

          Comment


          • #6
            Re: Bastips

            Originally posted by jimmaiy View Post
            Gissar att det är högt du vill spela eftersom den ligger i spl delen?

            Vad för musik är det du lyssnar mest på?
            djupbas typ "negermusik" får man inte säga men.. eller det är rappare rock trance osv?

            Tänker om du ska köra sluten eller portad låda och då är det olika basar som är optimala för det.

            sjung ut
            är en såndär allätare ;D allt från "negerdunk" till rock, rockabilly techno house pop osv osv :P

            Comment


            • #7
              Re: Bastips

              JAG hade gjort som Hewi nämner och lagt halva budgeten på ett vettigt framsystem med några vettiga bredbandare i brädan och ett par bra 6or i dörrarna.
              Sen kort på en bas i en bra låda. Med den effekten så kan JAG lova att EN vettig bas kommer prestera...
              Ex...
              B2
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34514
              Alpine Audison !GENESIS DLS

              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

              Comment

              Working...
              X