Announcement

Collapse
No announcement yet.

DD9515g låda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DD9515g låda

    Tjenare

    Tänkte bygga en ny låda till denna massiva bas. just nu sitter den i en original slot portat låda. någon som vet specs på dessa lådor ?

    Steget som den drivs av är ett Rockford Fosgate T1500bd.
    Sitter i en volvo 855

    Som det spelar nu så var jag uppe i 140.8 DB men vill öka det lite till.

    Om jag inte minns fel så peakade bilen runt 40-42hz?

    Så skulle någon vänlig själ kunna räkna ut en perfekt låda till denna, eller kan till och med original lådan vara så bra den kan bli...?

    Model 9515g

    Rec Box (cubic ft) 4.25
    Port Area (sq in)70
    Port Length (inches)21
    Woofer Diameter 15"
    Free Air Resonance 33 Hz
    Qts 0.29
    Qes 0.31
    Qms 4.32
    Vas 85L
    Sensitivity 93 dB

  • #2
    Re: DD9515g låda

    Hur originallådan ser ut eller vilka mått den har vet jag inte, men kollar man i ett beräkningsprogram hur frekvensåtergivningen blir i ca 120 liters låda (4,25 kubikfot) så borde det ge ordentligt tryck.

    Jag har gjort ett lådförslag med slotport där porten sitter monterad i ena sidan istället för på baffeln, då kan porten göras rak och även justeras i avstämningen genom att stoppa in träskivor. Grundavstämnignen är 42 Hz och det går att sänka till 35 Hz utan att lufthastigheten i teorin blir alltför hög när 1500-1600 W matas in i basen.

    Lådans yttermått med 22 mm material:

    Bredd: 824 mm
    Höjd: 544 mm
    Djup: 462 mm

    Porten ska sticka in 530 mm inuti lådan och ha en innerbredd på 114 mm, då är alltså avstämningen 42 Hz. Med 73 mm innerbredd sänks avstämningen till 35 Hz.

    Om det funkar lika bra att montera porten i ena lådsidan som att montera på baffeln är jag inte säker på, det får andra ge svar på. Så länge avståndet från portens mynning till motstående föremål är större än portens innerbredd så ska porten kunna "andas" tillräckligt och det ska inte bli någon flaskhals där iaf.

    Comment


    • #3
      Re: DD9515g låda

      Originally posted by Optima View Post
      Hur originallådan ser ut eller vilka mått den har vet jag inte, men kollar man i ett beräkningsprogram hur frekvensåtergivningen blir i ca 120 liters låda (4,25 kubikfot) så borde det ge ordentligt tryck.

      Jag har gjort ett lådförslag med slotport där porten sitter monterad i ena sidan istället för på baffeln, då kan porten göras rak och även justeras i avstämningen genom att stoppa in träskivor. Grundavstämnignen är 42 Hz och det går att sänka till 35 Hz utan att lufthastigheten i teorin blir alltför hög när 1500-1600 W matas in i basen.

      Lådans yttermått med 22 mm material:

      Bredd: 824 mm
      Höjd: 544 mm
      Djup: 462 mm

      Porten ska sticka in 530 mm inuti lådan och ha en innerbredd på 114 mm, då är alltså avstämningen 42 Hz. Med 73 mm innerbredd sänks avstämningen till 35 Hz.

      Om det funkar lika bra att montera porten i ena lådsidan som att montera på baffeln är jag inte säker på, det får andra ge svar på. Så länge avståndet från portens mynning till motstående föremål är större än portens innerbredd så ska porten kunna "andas" tillräckligt och det ska inte bli någon flaskhals där iaf.
      Tackar. du råkar inte möjligtvis kunna få fram en ritning på den också? men det jag inte riktigt förstod är porten vart den ska sitta. eftersom den ska in 530mm in i lådan, men djupet är 462mm eller hade du tänkt den ska sitta riktad uppåt?

      Comment


      • #4
        Re: DD9515g låda

        Jag har inget ritningsprogram så det går tyvärr inte. Porten ska alltså sitta i ena lådsidan, dvs den kommer att vara riktad mot hjulhuset och monteras parallellt med bakre väggen.

        Comment


        • #5
          Re: DD9515g låda

          okej då förstår jag, men fungerar den låd typen bra? trodde man ville ha den riktad bakåt eller frammåt? känns som ljudet som kommer ut på sidan stannar där och inte trycker frammåt på samma vis?

          Comment


          • #6
            Re: DD9515g låda

            Som sagt är jag inte säker på hur bra det funkar att montera porten så, men exempelvis Kicker har fabriksgjorda lådor med den portmonteringen. Det skulle vara bra om andra som har testat en sån montering kan ge svar.

            Det viktiga är iaf att portmynningen i lådsidan inte kommer för nära bilens hjulhus/karossida eftersom porten inte kan "andas" tillräckligt då. Jag tycker att bredden bakom ryggstödet borde vara tillräcklig så att det blir tillräckligt avstånd, men du kan ju mäta vilken bredd det är innan du eventuellt bygger lådan.

            Förresten, DD:s egna lådor i serien "LE-M" har portar i lådsidan så det bör ju fungera bra då tycker man.
            Last edited by Optima; February 15, 2014, 18:24.

            Comment


            • #7
              Re: DD9515g låda

              jo jag ska mäta senare. men bör man avrunda alla kanter som har med porten att göra även väggen som går in i baslådan?

              Hur är det med att lägga lister i lådorna? blir det stor förbättring? på vad isåfall ?

              Hoppas någon även kan svara på hur bra det funkar med denna placering av porten!


              Just det en frågan till. basens placering på baffel spelar det någon roll om den är till vänster,mitten eller höger?
              Last edited by chrillew; February 15, 2014, 19:20.

              Comment


              • #8
                Re: DD9515g låda

                Avrundade kanter är alltid en fördel. Lister i lådan kan hjälpa till att stabilisera och om listerna rundas av så rör sig luften mer obehindrat i lådan, men förbättringen med rundade lister är väl inte jättestor kan jag tänka mig. Basens placering på baffeln borde inte göra väldigt stor skillnad, fast när man jagar någon enstaka/tiondels dB så spelar det nog en viss roll.

                Comment


                • #9
                  Re: DD9515g låda

                  Okej haha jo det har du rätt i

                  Kom på tänka på en sak, är porten och bas elementet inräknad i volymen ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: DD9515g låda

                    Japp, både bas och port är inräknade så lådmåtten är själva byggmåtten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: DD9515g låda

                      Okej perfekt! Kanske är en bra idé att bygga först i 22mm spån med dubbel baffel och prova sig fram därifrån? blir man nöjd fixar man bara en i mdf senare

                      Comment


                      • #12
                        Re: DD9515g låda

                        Okej, men kom ihåg att mitt måttförslag är yttermått. Tänkte så att innermåtten blir rätt när du sätter dubbel baffel.

                        Comment


                        • #13
                          Re: DD9515g låda

                          Jodå! men dubbelbaffeln räknar jag inte in i måtten när jag ska mäta ut dom andra skivorna. den ska ju bara limmas på utsidan på främre baffeln

                          Men jag tänkte på en grej, om detta nu kommer fungera dåligt med porten åt sidan i min bil. går det att räkna ut på något vis så att porten är på framsidan? (med dubbelbaffel fram)

                          Comment


                          • #14
                            Re: DD9515g låda

                            Den här porten är konstruerad för att lätt kunna sänka avstämningen några Hz, det är mest därför den ska sitta i lådsidan. Om porten ska sitta på baffeln så måste den antagligen vinklas eftersom den är ganska lång och då blir det en enda fast avstämningsfrekvens.

                            Fungerar den här porten dåligt så att du vill ha den på baffeln så går det kanske att göra om befintlig port istället för att bygga ny låda, men då gäller det att ta reda på vilken frekvens som är lämpligast att stämma av till för att eventuellt kapa och/eller stoppa in en träskiva i porten.

                            Men det är inga problem att räkna ut ny port som ska sitta på baffeln, inte alls.

                            Comment


                            • #15
                              Re: DD9515g låda

                              Jo jag har ju förstått tanken bakom det, skulle ju vara kul att labba lite med lådan och se vilken frekvens som passar bäst.
                              men har även nya planer på att bygga den främre baffeln så den täcker tomrummet som blir vid sidan av lådan mot inredningen därav kommer nog inte den lådan funka..

                              Om det inte är något problem så kanske du vill slänga in lite mått där porten är på framsidan avstämd till 40hz?
                              40hz känns ju som att det borde bli lagom till både spl och välljud?

                              Comment

                              Working...
                              X