Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bas- och lådförslag till bandpasslåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bas- och lådförslag till bandpasslåda

    Hej hej!

    Jag har tänkt att bygga en 4:e ord bandpasslåda med 2st 10" -basar som ska drivas med 2500wrms i 2 Ohm. Tanken är att dra ut en eller flera portar genom hatthyllan. Jag vill att lådan skall spela hög musik allround.

    Jag skulle vilja ha förslag på basar och låda. Min budget liggar runt 2500kr per bas.

  • #2
    Re: Bas- och lådförslag till bandpasslåda

    Kika du runt bland basar, kika på parametrarna Qes och fs.
    Om fs/Qes ligger på ca 55 eller lägre är det en utgångspunkt till att bli trevligt i en 4th order.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Bas- och lådförslag till bandpasslåda

      Hertz SX 250D kanske?

      http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/h...X250D_tech.pdf

      Comment


      • #4
        Re: Bas- och lådförslag till bandpasslåda

        Den basen verkar inte lämplig i en sån bandpasslåda.

        Vilken bil gäller det?

        Det knepiga med basar som ska tåla mycket effekt är att de även brukar passa i ganska små lådor, vilket kan ge väldigt långa portar.

        Har kikat litegrann på Alpine SWR-10D2, den ser i teorin ut att funka i 4:e ordningens bandpass. Porten blir dock lång, min uträkning (för två basar alltså) säger 1 st 6" port där själva röret kapas ca 44 cm långt. Lufthastigheten vid 2000 W blir hyfsat hög, men om skarvarna mellan rör och trattar är helt jämna så bör det inte bli problem.

        Exempelvis Bilstereoshopen.se har den basen.
        Last edited by Optima; November 27, 2013, 21:45.

        Comment


        • #5
          Re: Bas- och lådförslag till bandpasslåda

          Tack för förslaget Optima. Bilen är en Cheva Impala -64. Problemet med Alpine-basarna är att de har dubbla 4 Ohm-talspolar och kan därför inte lasta steget till 2 Ohm. Röret blir också väldigt långt.

          Jag såg att Gladen SQX 10 har med en bandpasslåda i sin manual. Frågan är hur lådan ser ut med dubbla basar samt att hur det funkar med ~1250wrms/bas.

          http://gladen.com/GladenWooferPDFs/SQX10.pdf

          Comment


          • #6
            Re: Bas- och lådförslag till bandpasslåda

            Kan tänka mig 8r också om det finns några som skulle passa mig bra.

            Comment


            • #7
              Re: Bas- och lådförslag till bandpasslåda

              Alpine SWR-10D2 har dubbla 2 Ohms spolar, inte 4 Ohms spolar.

              Comment


              • #8
                Re: Bas- och lådförslag till bandpasslåda

                Jaha, "my bad"

                Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha så lång port

                Comment


                • #9
                  Re: Bas- och lådförslag till bandpasslåda

                  Då kan du köra med slotport istället. Jag har kikat litegrann på en slotport som är på ca 240 cm2 area, den blir totalt 66 cm lång. Porten vinklas inuti den portade kammaren och sticker sedan upp genom hatthyllan, borde nog funka tycker jag. Fast jag vet ju inte vilken höjd det är upp till hatthyllans undersida och hur bred lådan får vara som mest.

                  Nettovolymen på alla kammare är 18+35+18 liter, då får man sedan lägga till den plats som basarna och porten tar upp när lådan ska byggas.

                  Comment

                  Working...
                  X