Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med beräkning av baslåda.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med beräkning av baslåda.

    Halloj!
    Nu när sommaren regnade bort så funderar jag på att sälja min enduro och köpa mig en bas som klarar av att spela riktigt djuupt som en avlastning för mina Cerwin Vega AT-100 till hemmabion.

    Värdena på basen är : qts:0.325 Total Q
    Qes 0.34 Electrical Q
    Qms 7.6 Mechanical Q
    Fs 20 Hertz, Free Air Resonance
    Res 3.78 Ohms, DC resistance
    Ls 2.8 H, series inductance
    Lp 3.4 H, lossy series inductance
    Rp 3.3 Ohms, loss across Lp
    Dia 390 m meters, effective
    Vas 240 liters, air volume equivalent
    mms 501 grams, effective mass
    cms 120 um/N, compliance
    bl 26.8 T*m, motor strength
    SplSens 89.7 dBSPL max @1W absorbed

    Geometric Stroke 33.7 Millimeters, (voice coil - gap) / 2
    70% BL 38.1 Millimeters, BL is 0.7 original value (one way)
    Xmech 47.6 Mechanical displacement limit (one way)
    Long Term Power 2000 Watts
    Program Power 8000 Watts, short term peak power limit

    Säljer jag enduron så har jag råd med en sån bas, den ska drivas med ett Crown XLS2000 som lämnar 2100 w vid 4ohm, den har dessutom inbyggda delningsfilter mycket praktiskt detalj tycker jag och till det priset!!!.

    Jag va tidigare inne på en 21" Beyma bas men jag tror lådorna skulle bli mycket större än sambon min går med på, när det gäller inredning så är det hon som bestämmer är lika bra o hålla med(nån som känner igen sig ).

    Har sett att många både i Sverige och USA använder dessa basar i slutna lådor med gott resultat.

    Jag vore tacksam för beräkningshjälp ! Optima får gärna känna sig träffad, "beräknings gurun" här på bilstereoforum !!

  • #2
    Re: Hjälp med beräkning av baslåda.

    65 liter slutet får ca 0,71 i Qtc, då hamnar F-3dB på ungefär 43 Hz och F-12dB på runt 22 Hz. En sån låda är "optimal" enligt Butterworths teori, dvs bra grupplöptid och maximalt jämn återgivning innan frekvenskurvan faller.

    Exempelvis 150 liter slutet ger ca 3 dB högre tryck vid 20 Hz. Transientåtergivningen blir bättre, men konutslaget ökar en del. Frågan är kanske om "det är värt" att lådan är mer än dubbelt så stor.

    Basreflex på 150 liter avstämt till 25 Hz får F-3dB på runt 25 Hz och F-12dB på ca 18 Hz, tar man 200 liter basreflex så hamnar F-3dB på ungefär 22 Hz och F-12dB omkring 15 Hz.

    70-100 liter slutet borde väl ge bra djupbas tycker jag, eller 150 liter basreflex. Porten i basreflexlådan kan vara 1 st 6", röret kapas till 40 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med beräkning av baslåda.

      Tack för förslagen, vet dock inte vilken typ av låda jag ska välja, har sett att de flesta kör med slutet för just den basen. Om det blir aktuellt med ett köp så vill jag ju såklart att "min" låda verkligen gör basen rättvisa.

      då jag dessutom inte kommer spara på krutet för att göra lådan så stabil som det bara går så kan ev misstag av mig bli kostsamma..:/ !
      Därför tar jag hjälp av alla kunniga medlemmar här och på andra forum både i Sverige och utomlands.

      är väldigt svårt att bestämma sig, speciellt när jag verkligen inte är något proffs(just därför jag tar hjälp av andra) jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt så att inför framtida uppgraderingar av både högtalare och teknik så vill jag fortfarande att mitt basbygge ska hänga med.

      Om jag väljer basreflex kan det inte då eventuellt bli problem med blåsljud då denna bas sägs kunna flytta luft som bara ... ?

      hm mycket frågor och funderingar men det är ju som det ska vara.

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med beräkning av baslåda.

        Den verkar kunna flytta en massa luft, håller med. Vid 2000 W inmatad effekt finns teoretisk risk för flåsljud med 1 st 6" port, då är kanske 3 st 4" portar ett bättre alternativ. Rören kapas till 66 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

        Mina förslag är ju enbart teoretiska, finns det praktiskt utprovade lådor så är de naturligtvis säkrare alternativ.

        Comment

        Working...
        X