Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

    Jag håller på och pillar och mäter en del db.

    Då vill jag ha lite bas som inte kräver så mycket effekt.

    Ska spela under handskfacket och lira med endast HU för att sedan se om jag kan komma upp i volym för att kunna mäta med TL.

    För er som tänker nu " ååååh vilken jävla idiot, man måste ju ha ett slutsteg "

    Men så är inte läget här utan jag leker lite för skojs skull och eget Personligt intresse.

    Bygger inte efter några "rekomenderade" lådor utan jag bygger mina egna specialare som i sin tur slutar med större lådor och stora rör.

    Då är frågan min vad som skulle kunna spela bäst:

    1st JL-audio 8w3v3
    1st B2-ES-8
    eller 2st JL-audio 6w3v3.


    Kommer drivas av HU!


    Återigen.
    Detta är personligt intresse att se vad en originaldämpad passat -00 kombi kan lira med små basar och små effekter.

    Kommer bli projekttråd!

    HOPPAS på lite seriös hjälp nu

    Mvh

  • #2
    Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

    Vad har du för huvudenhet?
    Det bästa om du vill leka lite är nog att satsa på två 6,5"
    Du kan ju också kolla in Amega QW6 eller DLS RW6

    Hade jag varit du och försökt använda huvudenheten skulle jag leta efter en bas med hög känslighet, DLS ser på pappret ut att vara ett bättre val än Amega, JLs 6,5 något sämre än amegan i känslighet.
    Men sen är frågan om du ska välja en "sub" när du inte har effekt att driva den?

    Ett mycket bättre val med tanke på den effekten du har att tillgå skulle vara Amegas DRVRQ6. Den klarar av att leverera bra i min bil, lite så jag funderar på varför jag ska ha en sub... Men då har jag å andra sidan 200W per kanal, går jag ner till ett steg med 100W låter det lite sämre, jag kanske inte nyttjar mer än 20W från något av stegen men ljudet är mer detaljerat med ett riktigt steg, mer luft i musiken.
    Med för lite effekt blir det bara blurr...

    Comment


    • #3
      Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

      Originally posted by micke008 View Post
      Vad har du för huvudenhet?
      Det bästa om du vill leka lite är nog att satsa på två 6,5"
      Du kan ju också kolla in Amega QW6 eller DLS RW6

      Hade jag varit du så och försökt använda huvudenheten skulle jag leta efter en bas med hög känslighet, DLS ser på pappret ut att vara ett bättre val än Amega, JLs 6,5 något sämre än amegan i känslighet.
      Men sen är frågan om du ska välja en "sub" när du inte har effekt att driva den?

      Ett mycket bättre val med tanke på den effekten du har att tillgå skulle vara Amegas DRVRQ6, och den klarar av att leverera bra i min bil, lite så jag funderar på varför jag ska ha en sub... Men då har jag å andra sidan 200W per kanal, går jag ner till ett steg med 100W låter det lite sämre, jag kanske inte nyttjar mer än 20W från något av stegen men ljudet är mer detaljerat med ett riktigt steg, mer luft i musiken.
      Med för lite efter blir det bara blurr...
      det är endast dom alternativen som står jag använder mig utav i dett aprojekt .

      Men är riktigt sugen på 2st 6.5" med 6w3v3 alltså.

      Comment


      • #4
        Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

        Hade faktiskt inte valt något av dina alternativ
        QW6 ,6W3v3 och RW6 behöver hyfsat med effekt för att prestera.
        Möjligtvis ES-8an i så fall.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

          Om 80,49dB i känslighet för 6w3v3 stämmer?
          Så skulle det ge följande ljudtryck.

          1W = 80,5
          2W = 83,5
          4W = 86,5
          8W = 89,5
          16W = 92,5

          Lägg sen till att du kommer ha två basar så är du uppe på 95,5dB

          16W ger 12dB så hade du haft möjlighet att utgå från en bas på runt 90dB så hade du kommit upp över 105dB med två basar.
          Sen föreligger en stor risk att du spelar sönder både basar och huvudenhet då den kommer leverera fyrkantsvåg om du drar på lite mer.

          Comment


          • #6
            Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

            Originally posted by micke008 View Post
            Om 80,49dB i känslighet för 6w3v3 stämmer?
            Så skulle det ge följande ljudtryck.

            1W = 80,5
            2W = 83,5
            4W = 86,5
            8W = 89,5
            16W = 92,5

            Lägg sen till att du kommer ha två basar så är du uppe på 95,5dB

            16W ger 12dB så hade du haft möjlighet att utgå från en bas på runt 90dB så hade du kommit upp över 105dB med två basar.
            Sen föreligger en stor risk att du spelar sönder både basar och huvudenhet då den kommer leverera fyrkantsvåg om du drar på lite mer.
            Det är 2st 6w3v3 som används i så fall och drar på lite mera?
            Man hör ju när det börjar dista.

            Kört ganska många basar direkt på Hu med mycket gott resultat och som spelat som "bara den" för att vara så lite effekt.

            Men tänkte nog göra en kanske något mer bil anpassad låda ist för att bara bygga ihop någon sunkig låda.

            Kan tillägga att inget kopplas under 4ohm på denna hu.

            Hu som används IDAG är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=433291

            Och den kommer inom SNAR framtid att bytas ut mot bättre alternativ.

            Om jag skulle koppla slutsteg så blir det något fruktansvärt litet steg som i så fall kommer monteras undangömt.

            Lite effekt är kravet men allt är ju bättre utan steg alls.

            Med massa effekt så försvinner ju mitt koncept i det hela .

            Comment


            • #7
              Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

              något PA element kanske??

              eller 2st 8ohm inomhusgrunkor av något sliskigt lättdrivet slag!!

              eller... så bygger du bas på riktigt? :P

              skoja. hoppas du lyckas med nåt skoj tror de blir svårt att få de trycket du vill ha i framrutan ändå.. bygg bandpass med porten genom brädan ^^

              Comment


              • #8
                Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

                Originally posted by Vw_performance View Post
                något PA element kanske??

                eller 2st 8ohm inomhusgrunkor av något sliskigt lättdrivet slag!!

                eller... så bygger du bas på riktigt? :P

                skoja. hoppas du lyckas med nåt skoj tror de blir svårt att få de trycket du vill ha i framrutan ändå.. bygg bandpass med porten genom brädan ^^
                jag har mina ideér om hur mina lådor byggs och det har hittills spelat förvånansvärt bra om jag får säga det själv.

                Även folk som lyssnat har mer eller mindre skrattat minst i slutet till min glädje

                Personligen tycker jag CDT basarna såg bättre ut i både spec och utseende än DLS RW6 och amega basen som är nämnd tidigare så därav med förfrågan på cdt basarna
                Last edited by Leo86; June 10, 2012, 23:41.

                Comment


                • #9
                  Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

                  2st CDT Qed 680 är bestälda och hoppas på att få dom i övermorgon.

                  Tyckte specen såg bättre ut för mitt ändamål så det testar vi på.

                  Anledning till köpet av dom var att det var bättre pris än väntat.

                  Projekttråd kommer komma upp.

                  Tråd kan låsas då jag fixat basar nu.

                  Mvh

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

                    När det gäller den teoretiska känsligheten hos basarna så får man även tänka på hur stor förstärkning ljudet har i den låda man bygger. En bas med högt Qts kan få ganska stor förstärkning i basreflexlåda inom ett visst frekvensområde, dock på bekostnad av bla ljudkvalitet.

                    Fast har man "lagom" högt Qts så kan det gå att få en stor men relativt bred "puckel" så att basljudet ändå inte upplevs som alltför peakat, vilket kanske ger en ganska hög känslighet inom hela det område man vill åt trots att basen egentligen är trögdriven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

                      Originally posted by Optima View Post
                      När det gäller den teoretiska känsligheten hos basarna så får man även tänka på hur stor förstärkning ljudet har i den låda man bygger. En bas med högt Qts kan få ganska stor förstärkning i basreflexlåda inom ett visst frekvensområde, dock på bekostnad av bla ljudkvalitet.

                      Fast har man "lagom" högt Qts så kan det gå att få en stor men relativt bred "puckel" så att basljudet ändå inte upplevs som alltför peakat, vilket kanske ger en ganska hög känslighet inom hela det område man vill åt trots att basen egentligen är trögdriven.
                      Har en klar bild i mitt huvud hur detta projekt kommer att se ut. så snabbt jag får hem basarna så öser jag igång med projektet och då kommer bilder och idéer fram till allmänheten.

                      Tänker bli *one of a kind* i bygget.

                      Och hoppas på att det kommer peaka bra under handskfacket.

                      Tippar på att jag kommer lägga mig runt 40-42hz i avstämningen till att börja med.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

                        Jag har 2 st 6w3v3 till salu som jag hade ifram i min 9-5a blev ett sjuhelvetes drag. Går djupt men räkna inte med djuuuuup bas bara
                        Beemer med enkel installation

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

                          Originally posted by Svugg View Post
                          Jag har 2 st 6w3v3 till salu som jag hade ifram i min 9-5a blev ett sjuhelvetes drag. Går djupt men räkna inte med djuuuuup bas bara
                          det peakar vid 43hz och spelar då 123 komma nåt. spelar 120+ redan vid 35hz så jo. det spelar både ganska högt (för o va typ 10 watt) och ganska djupt .

                          Det donar gött vid 26hz men då spelar det inte så högt

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

                            Hörde jag någon som ville se en projekttråd över detta?

                            Intressefråga för o se om det är värt o göra en tråd med bilder resultat osv

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beslutsångest! 1st 8" eller 2st 6.5"

                              Originally posted by Leo86 View Post
                              Hörde jag någon som ville se en projekttråd över detta?

                              Intressefråga för o se om det är värt o göra en tråd med bilder resultat osv
                              Ja varför inte?
                              Audi A4 B5 -98
                              Pioneer P90 + DEQP90
                              Sinfoni amplitude 50.4x
                              Sinfoni shadow 100.2
                              Sinfoni S165W x4
                              Sinfoni S100M
                              Sinfoni S25T

                              Vw up -12
                              På gång..
                              New car, hi end old school..

                              Comment

                              Working...
                              X