Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avstämmning och peak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avstämmning och peak

    Hejsan.

    Har lite funderingar kring min bil.

    Dom flesta vet nog jag har en 850 sedan som jag byggt vägg i och använder 2 st Beyound Audio Inhuman 18" basar.

    Är så att jag har lite problem med att komma på varför peaken i bilen är så otroligt långt ifrån avstämmningen på lådan?


    Som högst med mina 2st Orion D5000 steg har jag spelat 152,4DB i 56 hz med 36 hz avstämmning!

    Då jag ökade avstämmningen till 39 hz spelade jag 151,8DB i 58 hz.

    Har nu en avstämmning på 43hz och spelade som högst 151,4DB i 58 hz.

    VARFÖR vill avstämmningen vs kuperesonansen vara så långt ifrån varandra!?
    Och kan man göra nått åt det? Hjälper det att minska lådvolymen eller blir det bara ännu värre då?

    Jättetacksam för tips.

    Ska nämnas också att det är en väldigt peakad kurva, jag tappar väldigt mkt i db bara 10hz under kuperesonansen. Kör jag en ton på 48hz spelar jag bara 145,3 .

    mvh Jimmy
    Last edited by Techno_Bass; August 19, 2009, 21:24.
    155++db@25hz
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

    sigpic

    Ljudbyggaren.se


  • #2
    Re: Avstämmning och peak

    ska bli kul å se ifall jag får samma problem i min bil när vi börjar bygga på den:P
    TEAM BROSSAN

    SM 2:a i outlaw på Easca SM

    Comment


    • #3
      Re: Avstämmning och peak

      Det är ju inte enbart portens avstämning som bestämmer lådans peak. Även lådvolymen har såklart en inverkan. Porten ger som bekant bara en boost vid en given frekvens som vanligtvis står i proportion till dess längd osv.

      Uträkning med T/S parametrar kan vara rätt missvisande när det gäller max-dB, då dessa är "småsignalsparametrar". En del av dessa parametrar är statiska värden som tex rörlig massa. Jag har rätt svårt att tänka mig att de fungerar vid extrem slaglängd/inputtad effekt.

      Det är fullt möjligt att det spelar högre med mindre lådvolym eller med ännu längre rör eller tom sluten låda.

      Som sagt i den värld som dina basar lever i finns inget rätt eller fel. Det är den åtgärd som gör att det spelar högst som gäller oavsett om det går mot "teorierna".
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #4
        Re: Avstämmning och peak

        Originally posted by Mats H View Post
        Det är ju inte enbart portens avstämning som bestämmer lådans peak. Även lådvolymen har såklart en inverkan. Porten ger som bekant bara en boost vid en given frekvens som vanligtvis står i proportion till dess längd osv.

        Uträkning med T/S parametrar kan vara rätt missvisande när det gäller max-dB, då dessa är "småsignalsparametrar". En del av dessa parametrar är statiska värden som tex rörlig massa. Jag har rätt svårt att tänka mig att de fungerar vid extrem slaglängd/inputtad effekt.

        Det är fullt möjligt att det spelar högre med mindre lådvolym eller med ännu längre rör eller tom sluten låda.

        Som sagt i den värld som dina basar lever i finns inget rätt eller fel. Det är den åtgärd som gör att det spelar högst som gäller oavsett om det går mot "teorierna".

        Tackar för den förklaringen!
        Just därför jag frågar här om folk som fått samma fenomen eller vet vad man kan göra åt saken.
        För vill helst undvika att minska lådan innan nån säger åt mig att göra det.

        Snälla hjääälp
        155++db@25hz
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

        sigpic

        Ljudbyggaren.se

        Comment


        • #5
          Re: Avstämmning och peak

          är peeken långt ifrån avstämmnings frekvensen brukar det betyda att lådan är för liten!
          Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
          www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
          www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

          Comment


          • #6
            Re: Avstämmning och peak

            Originally posted by AndrAAx View Post
            är peeken långt ifrån avstämmnings frekvensen brukar det betyda att lådan är för liten!

            Oj. Säker på detta? Har 300 liters låda nu nämligen.

            Hmm måste verkligen bygga om allt om detta stämmer
            155++db@25hz
            http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

            sigpic

            Ljudbyggaren.se

            Comment


            • #7
              Re: Avstämmning och peak

              Originally posted by Extra Kim
              150L till en 18"are är väl inte så mycket, dessutom så är väl inte Inhuman basarna byggda för att sitta i små lådor.

              Så riv ut prylarna, sälj bilen och bygg nytt i en större bil

              Jalle rekomenderade iaf 140 liter per bas för musik lådor. Men visst dom kanske vill ha ännu större? .

              Men Kim. Glöm att jag kommer svika min kära voffla .

              Får först se om någon annan också kan bekräfta detta sen får man nog ta sig en funderare på hur man ska bygga
              155++db@25hz
              http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

              sigpic

              Ljudbyggaren.se

              Comment


              • #8
                Re: Avstämmning och peak

                där e väl plats till o bygga annu större,de är ju volvo för fasen=)
                Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                Comment


                • #9
                  Re: Avstämmning och peak

                  Originally posted by Extra Kim
                  Det är ju flera meter mellan baffel och framrutan, så det är klart att du får plats med större låda, se på min bil, det går att köra även om man sitter som ett frimärke

                  Du kan ju alltid höra med Don Hebig ("dB Don" på Termpro), det är han som har byggt dina basar..

                  Tänker inte sitta som en gammal tant med stolen längst fram, hängades över ratten så man knappt kan svänga

                  Tyvärr har jag inget inlogg på termpro men tror nog det stämmer ganska bra jag har för liten låda då man tänker efter.

                  Större låda ger ju kraftigare peak(i lådan) och då borde ju bilens peak också vara närmare avstämmningen?
                  155++db@25hz
                  http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                  sigpic

                  Ljudbyggaren.se

                  Comment

                  Working...
                  X