Announcement

Collapse
No announcement yet.

Provar nytt Nuclear 12 ihop med plutonium 15 slavbas matas med 4000w 1ohm lådförslag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Provar nytt Nuclear 12 ihop med plutonium 15 slavbas matas med 4000w 1ohm lådförslag?

    Ska bygga med slavbas nu är de tänkt... ge mej massa förslag! Ni som vet å kan å möjligtvis byggt nått sådant förut??

  • #2
    Re: Provar nytt Nuclear 12 ihop med plutonium 15 slavbas matas med 4000w 1ohm lådförs

    Vissa parametrar till den där slavbasen verkar inte stämma så bra, då går det inte att göra en teoretiskt pålitlig beräkning.

    Comment


    • #3
      Re: Provar nytt Nuclear 12 ihop med plutonium 15 slavbas matas med 4000w 1ohm lådförs

      Vad grundar du det på?? man kan ju stämma av lite olika med å limma på mer vikt för å få den mer "tung driven" va jag förstått... har kört för längesen en plutonium 15xq med 2 sånna slavar å då måste ju en sån räcka till en sådan tolva... men hur många liter ca ska man göra lådan på de är det som ja inte riktigt törs å räkna på själv :/

      Comment


      • #4
        Re: Provar nytt Nuclear 12 ihop med plutonium 15 slavbas matas med 4000w 1ohm lådförs

        Helt rätt att man kan limma på extravikter för att ändra slavbasens parametrar (bla sänka Fs) och ändra avstämningen, men när man gör lådberäkning så utgår man ifrån samma sorts parametrar på slavbasen som till vanliga element och de värdena stämmer inte överens med varandra. De är inte ens i närheten av att stämma.

        En låduträkning känns i detta fall inte pålitlig enligt mig.

        Comment


        • #5
          Re: Provar nytt Nuclear 12 ihop med plutonium 15 slavbas matas med 4000w 1ohm lådförs

          Men om man inte går helt efter parametrarna vad skulle enligt dej vara en lämplig allround volym på en sådan låda?

          Comment


          • #6
            Re: Provar nytt Nuclear 12 ihop med plutonium 15 slavbas matas med 4000w 1ohm lådförs

            Lådvolymen ska väl va samma som i en vanlig portad?
            Så har ja i mina hemmasubbar iaf med 12" bas och 15" slav.
            rekommenderades 110L och 6" port eller 15" slavbas.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #7
              Re: Provar nytt Nuclear 12 ihop med plutonium 15 slavbas matas med 4000w 1ohm lådförs

              Har fått för mej att du ska kunna halvera portad lådas volym genom att använda dej av slavbas, har jag fel då??

              Comment


              • #8
                Re: Provar nytt Nuclear 12 ihop med plutonium 15 slavbas matas med 4000w 1ohm lådförs

                Hör med nån som säljer grejerna om de kan luska fram nåt från GZ själva, annars får du väl testa några olika lådor och lyssna hur det låter med tex 35-50-65L volym på lådan.
                I mitt fall blev porten så ini h-e lång då lådan skulle stämmas av mellan 18-20hz att slavbas var det smidigaste valet.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #9
                  Re: Provar nytt Nuclear 12 ihop med plutonium 15 slavbas matas med 4000w 1ohm lådförs

                  Originally posted by DD_andreas View Post
                  Har fått för mej att du ska kunna halvera portad lådas volym genom att använda dej av slavbas, har jag fel då??
                  Det är inte rätt, slavbasen har ungefär samma funktion som basreflexporten. Du tänker nog på isobarik, dvs när man sätter ihop två basar mot varandra och fasvänder den ena. Då kan man generellt halvera lådans volym och få i princip lika djup frekvensåtergivning.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Provar nytt Nuclear 12 ihop med plutonium 15 slavbas matas med 4000w 1ohm lådförs

                    Jo de är ju de som är tanken plus att inte ett enda bilbygge ja sett har använt sig av slavbas e senaste 8 åren coolt att prova

                    Comment

                    Working...
                    X