Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag till 12" budget bas.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag till 12" budget bas.

    Hej gott folk!

    Blev precis medlem här då jag setat och läst en tråd från detta forum som jag fann via min google sökning. Och den mannen verkade kunna en hel del.
    Den handlade om "qts" och vilka basar man har i olika lådor.

    Saken var att den var så himla avancerad och djupgående så jag förstod ingenting istället
    Jag köpte ny bil förra veckan och fick med en portad baslåda med dubbla 12".
    Dom här för vara mer exakt. http://www.ridetech.se/pyle-red-labe...2-1400w/9673-0

    Jag måste nu få plats med barnvagn så jag ska ta ut den där stora lådan och tänkte bara sattsa på att ha en bas i bilen. Och då är min undran eftersom jag är totalt ny i ljudbranschen vilken låda som passar bäst till en sådan 12" bas. Ska jag sattsa på en sluten eller portad? Samt hur många liter bör den vara på minst? Vill gärna ha en sån liten låda som möjligt.

    Sen till nästa fråga, ni bör ju ha en hel del kontakter runtom så undrar om det finns någon i Västerås trakten som bygger okej lådor för en vettig peng som ni kan rekomendera?

    Tack för mig. Mvh Kenth

    P.S Flytta tråden om den hamna fel, är lite osäker på vad som är vad.

  • #2
    Re: Lådförslag till 12" budget bas.

    du kan prova en sluten låda på 45L
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #3
      Re: Lådförslag till 12" budget bas.

      Originally posted by Mikka View Post
      du kan prova en sluten låda på 45L
      Okej, tack för snabbt svar.

      Hur skulle du beskriva skillnaden på samma litervolym, exakt likadan bygd låda om man jämför portad mot sluten? Blir det bara en satans massa mer dunka om det är portat? Vill ju helst ha så bra bas som möjligt i bilen då det är jag som ska lyssna på musiken och ingen annan.

      Du kanske har en bra länk till ett företag som säljer tomma lådor?

      /Kbm
      Last edited by kbm021; July 10, 2012, 14:44.

      Comment


      • #4
        Re: Lådförslag till 12" budget bas.

        Originally posted by kbm021 View Post

        Du kanske har en bra länk till ett företag som säljer tomma lådor?

        /Kbm
        Du har ju tom ett företag i Västerås som sysslar med bilstereo?

        Säljer bl.a. tomlådor..
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

        Vw up -12
        På gång..
        New car, hi end old school..

        Comment


        • #5
          Re: Lådförslag till 12" budget bas.

          Originally posted by JohanH View Post
          Du har ju tom ett företag i Västerås som sysslar med bilstereo?

          Säljer bl.a. tomlådor..
          Haha där ser man. Då kan man åka dit imorgon en sväng o glo kanske. Ligger det vid ängsgärdet eller?

          Comment


          • #6
            Re: Lådförslag till 12" budget bas.

            Originally posted by kbm021 View Post
            Blir det bara en satans massa mer dunka om det är portat?
            Basen har ganska högt Qts och passar bättre i sluten låda. Om man i ett beräkningsprogram jämför 45 liter slutet med 45 liter basreflex avstämd till 40 Hz så kommer troligen basreflexlådan att spela en del peakat vid 50-70 Hz, den djupa basen blir inte bättre än i den slutna lådan.

            Jag skulle i så fall vilja ha i princip den dubbla lådvolymen i en basreflexlåda, men ljudkvaliteten går knappast att jämföra med slutna lådan.

            Så säger alltså teorin.

            Comment


            • #7
              Re: Lådförslag till 12" budget bas.

              Originally posted by Optima View Post
              Basen har ganska högt Qts och passar bättre i sluten låda. Om man i ett beräkningsprogram jämför 45 liter slutet med 45 liter basreflex avstämd till 40 Hz så kommer troligen basreflexlådan att spela en del peakat vid 50-70 Hz, den djupa basen blir inte bättre än i den slutna lådan.

              Jag skulle i så fall vilja ha i princip den dubbla lådvolymen i en basreflexlåda, men ljudkvaliteten går knappast att jämföra med slutna lådan.

              Så säger alltså teorin.
              Nu börjar vi snacka, hoppas bara det inte är som på mitt jobb. För där stämmer allt i teorin, men i verkligheten går det åt skogen
              Då försöker jag leta rätt på en 45 liters sluten tomlåda.
              Tack

              JohanH jag tittade hemsidan men tror inte jag såg någon 45liters låda. Rätta mig gärna om jag har fel.

              Comment


              • #8
                Re: Lådförslag till 12" budget bas.

                Originally posted by kbm021 View Post
                Nu börjar vi snacka, hoppas bara det inte är som på mitt jobb. För där stämmer allt i teorin, men i verkligheten går det åt skogen
                Då försöker jag leta rätt på en 45 liters sluten tomlåda.
                Tack

                JohanH jag tittade hemsidan men tror inte jag såg någon 45liters låda. Rätta mig gärna om jag har fel.
                Tror att det kan bli problem med att köpa en färdig låda till denna basen på grund av att den är fyrkantig. Du kan höra med Björn på dB akuten om han har någon färdig. Annars så kan du säkerligen beställa en Custom Tillverkad låda an någon seriös handlare. Lycka till
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

                Comment


                • #9
                  Re: Lådförslag till 12" budget bas.

                  Originally posted by kbm021 View Post
                  Nu börjar vi snacka, hoppas bara det inte är som på mitt jobb. För där stämmer allt i teorin, men i verkligheten går det åt skogen
                  Då försöker jag leta rätt på en 45 liters sluten tomlåda.
                  Tack

                  JohanH jag tittade hemsidan men tror inte jag såg någon 45liters låda. Rätta mig gärna om jag har fel.
                  Ja hittar som ett arsel i Västerås så ängsgärdet säger mig ingenting

                  Vet inte om dom har 45 liter men dom har väldigt få saker uppe på hemsidan
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

                  Vw up -12
                  På gång..
                  New car, hi end old school..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lådförslag till 12" budget bas.

                    Originally posted by Mikka View Post
                    Tror att det kan bli problem med att köpa en färdig låda till denna basen på grund av att den är fyrkantig. Du kan höra med Björn på dB akuten om han har någon färdig. Annars så kan du säkerligen beställa en Custom Tillverkad låda an någon seriös handlare. Lycka till
                    Det känner jag också att det kan bli, har funnit lite tomma lådor dock inte någon 4kantig.
                    Får ringa björn på dB akuten kl 09.00 och höra med honom. Annars får jag jaga rätt på någon kunnig byggare här i stan.

                    JohanH: Alright, men då ska jag åka dit o kika idag efter jobbet. Kanske snubblar över ett härligt framsystem på samma gång.

                    Tack för hjälpen!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lådförslag till 12" budget bas.

                      Vill bara tackar för förslagen och nyttig info. Kom över en 45 liters sluten låda idag på bilstereohörnan i västerås samt en kenwood stereo blev riktigt j*ävla bra

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lådförslag till 12" budget bas.

                        GöttRock on
                        sigpicMS-SOUND
                        Micke7406

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lådförslag till 12" budget bas.

                          Originally posted by kbm021 View Post
                          Vill bara tackar för förslagen och nyttig info. Kom över en 45 liters sluten låda idag på bilstereohörnan i västerås samt en kenwood stereo blev riktigt j*ävla bra
                          Dom brukar kunna lösa det mesta
                          Audi A4 B5 -98
                          Pioneer P90 + DEQP90
                          Sinfoni amplitude 50.4x
                          Sinfoni shadow 100.2
                          Sinfoni S165W x4
                          Sinfoni S100M
                          Sinfoni S25T

                          Vw up -12
                          På gång..
                          New car, hi end old school..

                          Comment

                          Working...
                          X