Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

    <Gå längst ner för att skippa inledningstramset och läsa ett avkodat meddelande direkt>

    Hejsan!

    Till en början, Björn heter jag. Det är som så att jag har en BMW E60 med den absolut enklaste orginalstereon. Dvs den med 4 st 4" bredbandare samt ett par 6.5(?)" midbasar under stolarna. Inget slutsteg i bagaget.

    Jag har skickat ett par pm med ett några frågor till ett par här på forumet. Jag gjorde så för att efter lite googling på både svenska och utländska forum så verkar förvirringen vara oerhörd vad gäller sammansättningen av dom olika ljudsystemen i inte bara E60, utan dom flesta lite "nyare" BMW.
    Jag fick till svar att jag skulle starta en tråd istället, och eftersom det känns som kunskapskoncentrationen är betydligt högre här så gör jag det
    Hoppas jag inte trampat någon på fötterna innan jag ens skrivit så här mycket, men i så fall får jag väl stå för det!

    Ok, förutsättningarna är såhär.

    Varför vill jag byta högtalare?
    - Ljudet orginal duger precis till att ersätta inget ljud alls i bilen. T.ex. hör jag klart och tydligt att det faktiskt är musik som kommer ur högtalarna. Dock brister systemet i upplösning uppåt i frekvens vid normala volymer, och redan när man närmar sig max av vad detta system klarar så är det klart att bredbandselementen inte längre når upp till 15-16000Hz med bibehållen skärpa. Det distar helt enkelt ganska tidigt. Givetvis orkar inte heller basarna med. Det som gör att systemet går att lyssna på är att basarna går förhållandevis djupt på låg volym, samt att ljudbilden är helt ok och väl sammanhållen på låg volym, fömodligen mycket tack vare bredbandselementet. Summa summarum: Det finns bättre!
    - Av fyra fyratummare är det numera bara tre som är hela. Här någonstans började väl tanken på någon slags korrigering av det problemet uppstå.

    Vilka val hade jag?
    - Köpa nytt orginalelement, men det kändes inte så kul.
    - Köpa orginal hifielement plus diskanter fram och flytta en 4" bredband bak. I så fall även komplettera med 8" orginalbasarna istället för mina. Läst mycket om folk som oroar sig för att impedansen skall bli för låg för orginalstereon med skador som följd. Normalt skall väl ett kitsystem med 4ohm komponenter kunna visa upp 4ohm totalt, men detta gäller väl endast med delningsfilter. Om jag förstått rätt så är det väl endast diskanterna i orginalsystemen som har en konding, medan mellanregistret rullar av självt uppåt i frekvens. Här finns väl faktiskt en risk för lite väl låg belastning. På ljudsystemet "Hifi" där basarna drivs av steg är väl inte detta ett problem, men på mitt system där basarna är parallellt med mellanregister skulle en extra diskant kunna ta ner impedansen för mycket. Alltså skulle denna lösning innebära konstruktion av ett delningsfilter, dvs någon form av arbetsinsats, och då känns det som att den tiden kan användas bättre.
    - Köpa ett färdigt kitsystem anpassat för bilen, men detta kändes lite i överkant prismässigt, tills jag kikade in på en butik i Sundsvall och...

    ...Det här har jag köpt!
    - Udimension EL Comp 8B.
    Det är ett trevägskit. Ersätter basarna, fyratummarna och lägger i mitt fall till diskanter. Ungefär samma upplägg som dom andra tillgängliga bolt-on-kiten, men till en snäppet anständigare prislapp som fällde avgörandet för mig.

    Har jag något användbart sedan tidigare?
    - Blaupunkt slutsteg, något 2x100w liknande. Har ingång för både hög och lågnivå. Har dock fått rekommendation om att använda en extern hög->lågnivåomvandlare istället för slutstegets egna.

    Nu skulle jag vilja ha lite tips på inkopplingen av detta

    Alternativ (Rätta mig gärna om jag har gjort fel antaganden)
    - Bilens orginalstereo utan slutsteg får driva allting. Dom nya basarna kopplas på kabel till dom befintliga basarna. Utan att ha kollat på min egen bil än så har jag fått uppfattningen att det går dubbla kablar på min variant, och där skall alltså den andra kabeln kopplas parallellt över den nya basen och sedan vidare via bilens orginalkablage till det nya kitsystemet som skall sitta i dörren.
    - Bilens orginalstereo får driva kitsystemet i dörrarna medan mitt befintliga slutsteg kopplas in och driver basarna. I så fall kopplas kablarna som nu går till befintlig bas ihop och leder på det sättet direkt till dörrarna. Parallellt över detta dras en ny högnivåkabel till bagaget och in till Blaupunkt-steget. Från steget dras samma väg ytterligare en högnivåkabel som kopplas in på den nya 8" basen. Det är väl denna lösning som just nu känns vettigast - men har jag tänkt rätt vad gäller kabeldragningen? Jag har läst, bl.a. här, att signalen till basarna under stolarna i min bil, dvs med sämsta ljudet, är fullsignal. Stämmer detta?
    - Ett nytt steg köps in, tänker mig då DLS billiga 4-kanalare. Fördelarna här är ju uppenbara. Helt annan möjlighet att dela av kitsystemet nedåt i frekvens. Det kan ju vara så att det redan sitter ett högpassfilter på hela kitet, men jag tvivlar på det. I så fall skulle det vettigaste vara att ta ut högnivå från samma ställe, dvs under stolarna. Men i så fall skulle kabeln förlängas och dras direkt bak till steget. Från steget två par högnivå tillbaka in under stolarna där den ena kopplas till basen och den andra till kabeln som går vidare till dörren och kitsystemet. Detta måste väl vara den bästa lösningen förutom att den är 1500 spänn dyrare, vilket i sig är ett problem. Inte för alltid, men just nu vill jag inte lägga till dom pengarna.
    - I Bägge slutstegsfallen borde man väl kunna ta triggersignal från "rätt" pin på m-ask enheten? Vilken skulle vara rätt btw?


    <Här börjar en avkodad kortversion!>

    Jag har köpt ett Udimension EL Comp 8B (trevägs kit) till min E60 utan slutsteg.
    Jag har ett slutsteg tillgängligt, ett tvåkanals äldre Blaupunkt. Lönar det sig att koppla in detta och driva basarna med?
    Alternativt kan man köpa ett fyrkanals dls-steg för ca 1500. Dock slipper jag allra helst göra det just nu.
    Kan man istället för att köra fyrkanalsslutsteg nöja sig med att dela kitet i dörrarna nedåt i frekvens med en konding? 1500 kr sparat skulle ju i teorin ge lite utrymme i framtiden till ett...
    ...steg med dsp, men det blir tyvärr för hög prisklass just nu.

    Hur skall jag koppla in detta på min bil? Jag har ju lite idéer, men frågan kvarstår ju.

    Går det att programmera om min stereo, dvs den enklaste konfigurationen, till att skicka ut en flat signal istället för den signal som enligt många uppgifter på nätet verkar vara eq'ad? Tycker mig ha sett en länk på detta forum, men jag hittar inte igen den igen. Har kanske inte sökt tillräckligt bra.

    <Slut på avkodad text>

    Vilken nivå är detta på? Målsättningen är två saker. Hålla ihop ljudet bättre på lite högre ljudnivå. Jag spelar inte så himla högt i bilen (eftersom det inte går! ), men beroende på vilken musik jag spelar så ger ljudet upp till och med före min föredragna nivå. Målsättningen är alltså inte att spela extremt högt, eller extremt djupt, utan istället renare och snyggare.
    Jag har inga ambitioner att dämpa hela dörrar eller liknande, utan det blir montage i orginaluttag. Har dock skaffat lite dämpmatta som kommer sättas som en liten ring runt fyratummarna i kitet samt i plastlådan där 8" midbasen ska monteras.
    Vidare är ju detta dessutom lite av en ren reparation eftersom en av fyratummarna bak är trasig. Därför kommer fyratummarna från framsystemet flyttas bak och den hela bakre kommer bli reserv.

    Det var allt (och lite till tror jag..)
    Tacksam för svar från den som orkar läsa igenom allt

    // Björn

  • #2
    Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

    Kittet du har köpt är ju enl beskrivningen plug n play med bla din modell så koppla in dem enl Udimensions beskrivning.
    Funkar det inte enl dina önskemål så behöver du nog installera ett steg att driva dem med, förslagsvis ett 4-kanaligt.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

      Ja, att det kommer passa är jag övertygad om. Funderingen kvarstår kring varifrån jag bäst tar högnivå till ett eventuellt steg, jag har ju som sagt ett lite äldre 2kanal liggandes. Allra bäst vore ju dock om det gick att få ut lågnivå från min stereo, men det är jag inte så säker på.
      Hoppas på lite mer konkreta svar om just denna bilmodell.

      I övrigt, när du rekommenderar 4-kanals, kan du motivera det? Jag antar att du tänker på att man då får aktiv delning mellan basarna och dörrkitet?

      Tack för svar förresten

      Comment


      • #4
        Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

        Vad säger butiken du köpt av hur du ska montera och koppla in systemet?
        Kan dom inte hjälpa dig så lämna tillbaka produkterna, ingen support ingen försäljning!!

        Men, Man ska ha ett 4-kanals steg när man kopplar BMW, dörrar körs som highpass och helst ska kanal 3-4 även kunna köras som bandpass för bästa prestanda.

        Att pressa luft från ett par bra basar under stolarna gör att karossen sjunger med, alltså en högpass eller subsonic på 8:a tummaren är att föredra.

        Man kan få de flesta BMW att låt helt fantastiskt om man gör rätt, använder man DSP hamnar man i 7:e himlen.

        Sämst resultat har jag fått i E87, det bästa i en E88 vilket är samma familj fast en CABBE

        Nästa vecka monterar jag en Mosconi D2 i E87 så då får jag svar på om akustiken även fungerar i denna lilla bil.

        Vår kunskapsbank växer med antalet BMW, vi har varit inblandade i snart 80 BMW installationer och frågorna bara ökar för varje dag som går om vi har en lösning ..... och jag tror det faktiskt
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

          Hej och tack!

          Butiken är AVD i Sundsvall, och eftersom jag hade lite tidspress när jag skaffade grejorna så har jag inte pratat klart med dom om installationen ännu. Jag tycker dock om att ha grejorna liggande hemma om suget att installera något faller på. Summa summarum, inget negativt alls om avd, tvärt om! Det var väl snarare mitt eftermiddagspass på jobbet som trängde sig på..

          Ok, detta med 4-kanalssteg. Är det av yttersta vikt, eller är det helt enkelt så att det blir grymt mycket bättre med 4-kanal, men det kommer ändå låta med dörrkitet drivet av huvudenheten? Tanken är att kanske montera en konding över delningsfiltret för att avlasta det lite nedåt i frekvens rent passivt. Den här diskussionen kommer jag även utveckla med både avd och mig självt för att se vad som ska göras. Jag hoppas dock att ni på forumet har förståelse för att jag vill ha input från flera källor.

          Som sagt, jag har ju redan nu ett enkelt 2-kanalsteg som skulle kunna driva basarna. Köpa ett enkelt billigt 4-kanal skulle vara ett alternativ nu, men då får det vara sen. Skippar jag det nu kanske det finns utrymme för något med dsp i framtiden, säg minst sex månader framåt.
          Alltså, om det över huvud taget går att få det att låta, dock bättre än orginal, så kommer det duga tills vidare.

          Tipset om subsonic tror jag att jag fixar med nuvarande enkla steg, om jag inte minns fel. Tack för det!

          Nästa del är ju detta med var det passar bäst att ta signal till steg ifrån. Under stolarna verkar ju vara fullrange på den konfiguration som min bil har, dvs utan extern steg. Eftersom dom basarna ändå ska bytas så vore det ju förnämligt att plocka signal samtidigt. Input om detta vore grymt för planering. Annars lär det väl märkas. Att slippa göra dubbeljobb när jag sätter igång vore dock grymt.
          Och ja, det är lite lathetsvarning här, japp
          Last edited by bjorn.eriksson; August 25, 2014, 00:54. Reason: Stavfel och förtydligande

          Comment


          • #6
            Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

            I dina kläder i nuvarande ordnign hade jag ett:
            1) kontaktat AVD för en genomsjungande diskussion om precis varje del av systemet och vad som är för att få det spelandes enligt dina önskemål.
            2) Dragit högtalarkabel. Den lösningen jag körde var att använda orginal kabel, och skarvade in i en ISO-kablagedosa bakom orginal HU (dvs inte klippt i bilens kablage).
            Beroende på om din bil har kablage för diskant och bredbandare, eller bara en kabel till "båda". Det fanns texdiskanthållare i min bil, men ingen kabel till dem.

            Mitt fokus i din situation hade varit att inte dra 2 par från HU, Left, right front. dessa dockar då mot ISO kablaget och är tänkt att fungera som din högtalarkabel mellan steg och högtalare som nyttjar orginal.
            Signal slangar du sedan från att klippa den som går till subbarna under stolarna - detta går in i ditt slutstegs högnivå ingång. Samtidigt drar du en kable bak till steget som får driva golvhögtalarna.
            På detta vis sparar du en del kablemeter.
            2st till HU.
            4st till midbasar.

            Om 4ch? Definitivt.
            Om du har tight, så är det bättre att köpa tillbehören i form av kablage och liknande först och montera. När det är klart - då är det snabbt gjort att skruva fast ett steg

            Billigare kabel än kjell.com vita 2.5kvadrat hittar du inte.

            När du monterar slutsteget sedan - ta notis om hur Hewi gjort i sin lilla röd/blå-accentuerade BMW.
            Använd jordning på orginal - polsko - då reggar bilen strömåtgången och laddningen får inte massa fuffens för sig.

            / Surk

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

              Stort tack!

              Ett par följdfrågor bara. Var hittade du adapter att koppla in bakom stereon? Jag har hittatcsådana som heter 40 pin quadlock som är fullt kopplade. Alltså en till en hane, är det något sånt du har använt?

              Sedan kanske jag läser lite dåligt, men jag måste fråga om hur du menade med kabeldragningen. Ta ut högnivå till slutsteg från hu eller från midbasarna under stolarna? Det beror väl kanske på hur det är kopplat i min bil. Det är som sagt den enklaste stereon utan slutsteg. Jag tänker att jag inte kan ta ut signal på båda ställena om det är en och samma kabel till både basar (midbasarna under stolarna) och bredbandarna i dörrarna. Det är just denna typ av oklarheter jag gärna blir hjälpt med, som nu :-)

              Vilken typ av stereo var det som satt i din bil zrken?

              Angående vad jag förväntar mig av ljudet och hur det ska ställas in så är det mindre problem, det är just planeringen och monteringen jag funderar över. Jag har hållit på med stereo både hemma och i bilar tidigare, men i just denna har jag inte rört en enda kabel förutom att koppla på extraljus.

              Jag tackar igen för info

              Comment


              • #8
                Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                Det finns säkerligen någon länk i min gamla bygglogg till sådan där adapter. Är inte säker, men kan ha plockat hem min från england via ebay. Eller om den kom via Seastreams garage.
                Den jag hade var iaf en som dockade både mot orginal kablaget OCH mot HUn. Så den fungerade i praktiken som en förlängare emellan dem. Det nyttjade jag och klippte så att jag slangade signal ur HUn, och kunde använda kablage till högtalare utåt.

                Byggloggen kan vara förvirrande, då jag hade flera lösningar över tid på det här.

                I min stereo satt det vad jag uppfattade vara enklaste modellen. 4" i dörr, 8" under stol. Det kan till och med ha varit så de kördes på samma högtalarkabel - jag minns inte precis. Troligast står d i loggen oxå.

                Jag menar alltså att på varje sida av bilen, höger/vänster så behöver du inte dra 3st par högtalar kabel från "bakom HU" till slutsteget bak - dvs "signal slangning" och "dörr" / " golv" .
                Men du kan istället dra 1 kabel från bakom hU som du kopplar mot högtalarkablaget som går mot dörr/golv. Andra änden går in i slutsteget.
                Från golvet, för att undvika missöden med att det är defacto samma kabel till golvhögtalare som till dörrar - så klipper du kabeln under stolen. skarvar på kabel som går till slutstegets högnivå in. Och så drar du en kabel från högtalaren du monterat till ditt slutsteg.
                Det skulle jag påstå är enklaste lösningen.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                  Originally posted by zrken View Post
                  Det finns säkerligen någon länk i min gamla bygglogg till sådan där adapter. Är inte säker, men kan ha plockat hem min från england via ebay. Eller om den kom via Seastreams garage.
                  Den jag hade var iaf en som dockade både mot orginal kablaget OCH mot HUn. Så den fungerade i praktiken som en förlängare emellan dem. Det nyttjade jag och klippte så att jag slangade signal ur HUn, och kunde använda kablage till högtalare utåt.
                  Hittade ingen länk i loggen just nu, men jag antar att det måste vara något sådant här vi pratar om: 1:1 QUADLOCK 40 PIN Extension Cable Male - Female 30cm?

                  Kommer du möjligen ihåg vilken pin/färg som används för remote? (trigger skrev jag tidigare tror jag)

                  Vidare angående var jag skall ta ut signalen mot steg.. Jag tror jag plockar fram ett högteknologiskt mätinstrument kallat högtalare och testar om signalen till högtalarna under stolarna är fullrange eller inte. Är den det tror jag att jag ger mig på inkopplingen där.

                  Hittills är det enda som har hänt en kontroll av plasten vid speglarna. Ville helt enkelt kolla om det var hål för diskanter där, och det var det! Satan vad dörrsidorna satt hårt dock Går nog fortare nästa gång dock.

                  En fråga till!
                  Om jag kopplar bort minus på batteriet först, är det okej att koppla loss airbagkontakten då? Det blir så jäkla tight att jobba med dörren annars. Lite guider på nätet menar på att man gärna lämnar den kontakten i.
                  Alltså: 1. Batteri bort 2. Airbag bort 3. Fixa 4. Airbag tillbaka 5. Batteri tillbaka. Korrekt?

                  Tack för all hjälp alla ni som skriver här!
                  Last edited by bjorn.eriksson; August 25, 2014, 22:58. Reason: Redigerat för att jag tydligen inte klarar av att skriva som folk :) (Eller allt jag vill få sagt på en gång...)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                    Ungefär en sådan ISokablage - jaow. om det var exakt den modellen låter jag var osagt.

                    Remote pin fungerade aldrig vettigt för mig, då bilens sleep mode gjorde fuffenes med det som hände på de pins som föreföll vara remote.
                    Letar du lite och provar kanske du hittar, men det fungerar inte heller att köra steget (om det nu har funktionen) som av/på via högnivå signal. Det har jag precis prövat i bmwn med urladdat batteri som resultat.
                    Min nästa lösning om BMWn komemr till liv igen lär vara en liten enkel strömbrytare som får kitta igång slutsteget/annat, som är enkelt åtkomlig.
                    Sure, automatiskt är nice, men inte till priset av att oroa sig för urladdade batterier, i min uppfattning

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                      Ang airbag kontakten - du får airbag lampa lysanades om du kopplar ifrån den, oavsett om ström är på eller av.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                        Originally posted by zrken View Post
                        Ang airbag kontakten - du får airbag lampa lysanades om du kopplar ifrån den, oavsett om ström är på eller av.
                        Stort tack för den infon!

                        Jag beställde den kontakten på gott och ont. Får mäta lite med multimetern och se om någon pin ger 12+ ut när stereon är på.

                        Tack igen!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                          Originally posted by zrken View Post
                          Ang airbag kontakten - du får airbag lampa lysanades om du kopplar ifrån den, oavsett om ström är på eller av.
                          Det har jag svårt att tro, hur skall bilen kunna känna av det utan ström?
                          Har airbag boxen ett inbyggt batteri samt kollar airbags konstant?
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Det har jag svårt att tro, hur skall bilen kunna känna av det utan ström?
                            Har airbag boxen ett inbyggt batteri samt kollar airbags konstant?
                            Ptja, jag tände/Släckte mina i alla fall en 3-4ggr.
                            Kanske hade otur

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60

                              Plocka signalen under stolarna, du får i vilket fall ändå koppla ur originalkabeln.
                              I min värld använder man inte Quadlock Plug & Play i dessa BMW installationer, jag har som sagt gjort ett par stycken och har inte kommit på ännu varför man ska spendera onödiga pengar och tid på fel ställe

                              Och det där med Airbag lampan, urkopplat batteri och ingen nyckel i tändningslåset så ska den förbli släckt.
                              Det sista man gör är att ansluta minuskabeln på batteriet så är man safe.

                              Skulle den tändas, ja då är det SBS
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X