Announcement

Collapse
No announcement yet.

Power Wheel 2011

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Power Wheel 2011

    Verkar som att denna klassen halvdog när priserna på produkter skenade iväg.

    Vad skulle krävas för att få denna klassen att bli intressant för en större massa?

    Säkringsbegränsning? Anledning: För att få ner priset på slutstegen.

    Basar med enbart en spole alt enbart basar med stålkorg? Anledning: För att få ner priset på basarna.

    Låta bilarna köra musik och ta ett medelvärde under 30sek, alt köra fem olika frekvenser & sen ta medelvärdet av dem (liknande Propper Droppers)? Anledning: För att få lite mer spänning i tävlingsmomentet.


    Tankar och idéer kring detta?

    EDIT: Börjar bli gammal, jag menar ju GIVETVIS 2012!
    Last edited by Extra Kim; August 17, 2011, 14:42.

  • #2
    Re: Power Wheel 2011

    Ja en sak är helt säkert att OM den skall vara kvar, så behöver det ändras grejer!

    En deltagare på finalen (vad det verkar) säger det mesta!

    /Jonas

    Originally posted by Extra Kim View Post
    Verkar som att denna klassen halvdog när priserna på produkter skenade iväg.

    Vad skulle krävas för att få denna klassen att bli intressant för en större massa?

    Säkringsbegränsning? Anledning: För att få ner priset på slutstegen.

    Basar med enbart en spole alt enbart basar med stålkorg? Anledning: För att få ner priset på basarna.

    Låta bilarna köra musik och ta ett medelvärde under 30sek, alt köra fem olika frekvenser & sen ta medelvärdet av dem (liknande Propper Droppers)? Anledning: För att få lite mer spänning i tävlingsmomentet.


    Tankar och idéer kring detta?

    EDIT: Börjar bli gammal, jag menar ju GIVETVIS 2012!
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Power Wheel 2011

      Klassen dog som sagt pga att priserna på framförallt slutstegen skenade iväg, och att tiden för vissa byggherrar helt enkelt inte infunnits.
      Men jag vet att det står en bil 90% klar (saknar genomskinlig ruta) som spelat över 170dB med ca 1100W mätt effekt, så en effektiv låda är viktigare än mycket effekt.

      Ytterligare en orsak är att bilarna är för stora för att transportera i en bil som tävlar i tex dBDrag eller bassrace. Vilket gör att vanliga deltagare kan inte ta med denna utan ett extra moment.

      Ett förslag efter Elmia var att införa en 25a säkring som begränsning, ett alternativ som vissa tvärvägrade( dessa kom ändå inte ut tyvärr) ändra prisade.

      1. Begränsa effekt
      2. Begränsa storlek på bas
      3. Begränsa strömförsörjning
      4. Enhetsklass med sponsrade produkter. (bas från X, slutstegen från Y, batteri från Z)

      Jag gav bort tre bilar för att det skulle bli lite drag i klassen, INGEN av dessa kommer till SM och en ligger tydligen på tippen....

      Oavsett vad som ändras i klassen kommer problemen kvarstå.
      Ingen ORKAR släpa med dessa till tävlingarna.
      Roger Edvinsson
      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
      helst på saker av kolfiber :-)

      Comment


      • #4
        Re: Power Wheel 2011

        Utöver att de tar mycket plats så tror jag det stora problemet är priset, ingen vill lägga en massa pengar på en leksak.
        Det borde gå att bygga en bil som är en möjlig vinnare för MAX 5000:-, i dagens läge så finns/fanns det bilar för 50 000:-

        Har kollat lite på bilar från USA och där verkar det som att dem inte har ett slutet utrymme som de mäter i, detta kanske kan vara något att ta efter? Visst det blir tokhöga siffror när man bygger slutna utrymmen, men det blir lite som med Extreme: Det surrar till lite och sen är det över, inte direkt publikfriande.

        Comment


        • #5
          Re: Power Wheel 2011

          Hur tänkte du att dom skulle mäta?
          Ta bort den främre kammaren och bara spela rakt ut i luften?

          Skulle ju va roligare att lyssna/titta på om dom spelar musik vill säga.
          Men om det ska tävlas på tex elmia så kanske dom spräcker db gränsen (85db?) rätt rejält
          Hopp, ska man göra nu då?

          Comment


          • #6
            Re: Power Wheel 2011

            Youtube är din vän...

            Comment


            • #7
              Re: Power Wheel 2011

              Sakerna som sitter i bilen nu till vallåkra kostar nypris 5100kr, bas och steg alltså. Tråkigt alla skall tro det måste kostas på dyra grejer att spela högt.

              Lådan jag byggt nu som inte är klar nånstans spelar 3,5db högre med 140watt inmatad effekt :-).

              Hoppas intresset finns att fortsätta denna roliga klass
              155++db@25hz
              http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

              sigpic

              Ljudbyggaren.se

              Comment


              • #8
                Re: Power Wheel 2011

                Originally posted by Extra Kim View Post
                Youtube är din vän...
                Det där är ju mitt svar på allting
                Hopp, ska man göra nu då?

                Comment


                • #9
                  Re: Power Wheel 2011

                  Originally posted by Techno_Bass View Post
                  Sakerna som sitter i bilen nu till vallåkra kostar nypris 5100kr, bas och steg alltså. Tråkigt alla skall tro det måste kostas på dyra grejer att spela högt.

                  Lådan jag byggt nu som inte är klar nånstans spelar 3,5db högre med 140watt inmatad effekt :-).

                  Hoppas intresset finns att fortsätta denna roliga klass
                  *Gilla*
                  TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE
                  SM 1a i SuperStreet NW 2012.
                  SM 1a i BassRace 149,9dB 2013.
                  SM 1a i Extreme 2013.
                  SM 2a i BassRace 149,9dB 2014.
                  SM 1a i Extreme 2014.
                  SM 1a i BassRace 149,9 2015.
                  SM 1a i Extreme 2015.
                  EM 2a i BassRace 149,9 2015.
                  EM 3a i Extreme 3+ 2015.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Power Wheel 2011

                    Min tanke var väl att en komplett bil skulle kunna vara med och fightas i topp en för sammanlagt 5000:-

                    Jimmy: Spelar ni 172dB med 140W, eller är den 3.5dB mer effektiv vid 140W ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Power Wheel 2011

                      Originally posted by Extra Kim View Post
                      Min tanke var väl att en komplett bil skulle kunna vara med och fightas i topp en för sammanlagt 5000:-

                      Jimmy: Spelar ni 172dB med 140W, eller är den 3.5dB mer effektiv vid 140W ?
                      Haha nä så bra låda har man ej ;-) , den är 3,5 db effektivare med 140w mot gamla lådan. Dock är det så klart inte lika bra högre upp i effekt :-(

                      VET att man skall kunna lyckas över 170 db med en bra låda och ej mkt effekt. Men med massa labb givetvis
                      Last edited by Techno_Bass; August 18, 2011, 13:15.
                      155++db@25hz
                      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                      sigpic

                      Ljudbyggaren.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: Power Wheel 2011

                        Lyfter denna...

                        Då det råkar stå en Power Wheel i Kalmar.

                        Comment

                        Working...
                        X