Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flyttbar inomhus baslåda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Flyttbar inomhus baslåda?

    Ska du spela högt på fest behöver du prylar som är tänkta för det, ett par små koaxialer för bil är tänkta att räcka till i en bilkupé.

    Köp en byggsats eller så väljer du själv ut lämpliga element från thomann,, hifikit eller Ljudia.

    Eller så köper du ett par feta golvare bara och en lämplig förstärkare. Billiga bra golvare kan du hitta på fynda.se

    Vad du än väljer av de alternativen kommer det bli bättre än det du tänkt göra tyvärr
    Last edited by Kulan; December 8, 2012, 15:56.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #17
      Re: Flyttbar inomhus baslåda?

      Originally posted by Frippe_L View Post
      Optima är ju dock inget gel batteri?
      Inte ^^ aja då har mina kompisar lurat mig xD

      Aja skit samma.

      Comment


      • #18
        Re: Flyttbar inomhus baslåda?

        Jag är väl inget batteri

        Optima är AGM, inte Gel. En viss skillnad på det. Det är dock ganska vanligt att man blandar ihop de två batterityperna.

        Vill du ha ett hyfsat billigt AGM så tillhör väl Biltemas batterier de billigare gissar jag. Ska du ha en kraftig CTEK så blir det inte billigt, det får du räkna med.

        Angående lådan till dina basar så tror jag man skulle kunna ha lite högre avstämning, tex 40-45 Hz. Till sån där användning är det nog bättre att få mer "dunk" än djupbas.
        Last edited by Optima; December 8, 2012, 17:06.

        Comment


        • #19
          Re: Flyttbar inomhus baslåda?

          funderar själv att bygga en hem anläggning av bilstereo prylar från 90 talets hi-end komponenter om bilstereo affärer har råd att dema i butik så kan väl konsumenterna göra det med och jag har hört mig fram att aggregat skall inte vara så dyra i dag som för några år sedan

          Comment


          • #20
            Re: Flyttbar inomhus baslåda?

            Originally posted by Optima View Post
            Jag är väl inget batteri

            Optima är AGM, inte Gel. En viss skillnad på det. Det är dock ganska vanligt att man blandar ihop de två batterityperna.

            Vill du ha ett hyfsat billigt AGM så tillhör väl Biltemas batterier de billigare gissar jag. Ska du ha en kraftig CTEK så blir det inte billigt, det får du räkna med.

            Angående lådan till dina basar så tror jag man skulle kunna ha lite högre avstämning, tex 40-45 Hz. Till sån där användning är det nog bättre att få mer "dunk" än djupbas.
            Tack nu vet jag vad det är för sorts batteri!

            Litar på dig Och nja inte vet jag om du är ett batteri Optima

            Comment


            • #21
              Re: Flyttbar inomhus baslåda?

              håller med några andra här i tråden om att ett nätagg är nog inte den optimala lösningen. tror snarare att du ska satsa på en c-tek laddare eller liknande

              Comment


              • #22
                Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                Originally posted by firechrille View Post
                håller med några andra här i tråden om att ett nätagg är nog inte den optimala lösningen. tror snarare att du ska satsa på en c-tek laddare eller liknande
                Men om jag använder ett nätagg på en stereo och sen ett värre Billbatteri till bashögtalarna

                Comment


                • #23
                  Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                  du kan väl köra stereon från batteriet? och koppla en c-tek laddare till batteriet? så kör du allt via batteriet

                  Comment


                  • #24
                    Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                    Originally posted by firechrille View Post
                    du kan väl köra stereon från batteriet? och koppla en c-tek laddare till batteriet? så kör du allt via batteriet
                    Sant men ett 450W nätagg borde ju klara av att driva en stereo? Eller?

                    Men ska fundera lite till. Det kanske blir PA högtalare ändå.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                      Men ska du ändå köra på batteri så kör allt på det. Så slipper du ju nätagg...
                      Men kan du tänka dig pa så är det ju helt klart smidigare, mindre jobb, blir bättre ljud och förmodligen billigare i slutändan

                      Comment


                      • #26
                        Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                        Originally posted by Volvo 144 kapad View Post
                        Sant men ett 450W nätagg borde ju klara av att driva en stereo? Eller?

                        Men ska fundera lite till. Det kanske blir PA högtalare ändå.
                        http://www.thomann.de/se/aktiv_fullr...oegtalare.html
                        Kolla på behringers 15" varianter här, har modellen 315D men den verkar inte finnas kvar men de funkar bra, spelar högt och har vettigt pris, bara skaffa en 3,5mm-tele eller 3,5-xlr adapterkabel så kan du köra från mobil eller laptop.
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                        www.garaget.org/Frippe_L

                        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                        Comment


                        • #27
                          Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                          Originally posted by Frippe_L View Post
                          http://www.thomann.de/se/aktiv_fullr...oegtalare.html
                          Kolla på behringers 15" varianter här, har modellen 315D men den verkar inte finnas kvar men de funkar bra, spelar högt och har vettigt pris, bara skaffa en 3,5mm-tele eller 3,5-xlr adapterkabel så kan du köra från mobil eller laptop.
                          Det är det jag gillar inte formerna på lådorna Men jag ska kolla på ljudia vad dem har att erbjuda om inte så tänkte jag kolla på Billebro.
                          Billebro är inte riktigt det bästa men lär väll duga

                          Comment


                          • #28
                            Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                            Originally posted by Volvo 144 kapad View Post
                            Det är det jag gillar inte formerna på lådorna Men jag ska kolla på ljudia vad dem har att erbjuda om inte så tänkte jag kolla på Billebro.
                            Billebro är inte riktigt det bästa men lär väll duga
                            http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/ho...aktiva-c80710/
                            BMW E38 740
                            BMW M5 -01
                            bilradiohuset.se
                            SM-guld 2012

                            Comment


                            • #29
                              Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                              Tro jag vet vad jag ska köpa nu

                              Den här
                              http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/ho...-212p-p553779/

                              Och den här
                              http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/ho...-218s-p553782/

                              Comment


                              • #30
                                Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                                Så du ska alltså ha en låda på runt 4-500L att släpa runt på? Visst sålänge den går att rubba är den ju flyttbar, men särskilt smidigt lär det inte bli.
                                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                                www.garaget.org/Frippe_L

                                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                                Comment

                                Working...
                                X