Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > SPL - Effekt och hög volym

SPL - Effekt och hög volym Allt som gör att du spelar högre! Även demo/show-frågor hör hemma här.

Reply

Thread Tools
Old September 6th, 2017, 16:17   #1
danne_69
Member

Default köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

tjena igen till slut så föll valet på en gas pro 10d2 med 500watt rms i 1 ohm

känns som en riktigt rejäl bas en riktig tungviktare på 11.5kg

baslådan den sitter i är en sluten modellanpassad baslåda för audi a4 b6 avant på 15 liter som även passade rakt av i vår seat exeo st

jag la dämpull dubbelvikta bitar längs med de tre väggarna från botten upp till taket

på den vänstra väggen den högra väggen och den bakre väggen så ligger dämpullen med 1 bit per vägg som är vikt så den blev dubbel längs med väggen från botten till taket av lådan

från själva golvet av lådan la jag flera dubbelvikta bitar så dämpullen kom nästan upp till magneten

men nu efteråt blev jag lite fundersam la jag i för mkt dämpull ???

tyvärr glömde jag ta bild på hur det såg ut med dämpullen i =/

vad jag förstått ska dämpullen lura lådan att den blir större men det var inte så mkt utrymme kvar runt själva magneten med all dämpull i

men det kanske det inte ska vara ???

jag köpte en 500grams dämpull som är som en stor ihoprullad matta som man får klippa bitar av och har väl ca 40x30 cm kvar av hela dämpulls mattan

basen låter oftast okej och slår okej hårt och i vissa låtar går den även väldigt djupt och kan slå riktigt hårt med för att vara en enkel 10a i en sån liten låda

i tex riktiga baslåtar så vibrerar det duktigt i alla backspeglarna den inne och de på dörrarna vid nästan helt maxxad volym

men i en hel del låtar från tex topplistan i spotify så slår det inte så jättehårt man vill gärna ha lite mer utan att originalhögtalarna slår igenom

så frågan ja har nu är

är det pga för mkt ull i lådan eller är det för att steget inte orkar med riktigt

steget jag har är ett gas alpha 500.1 som har
500watt rms i 1ohm men vid 14,4volt vart jag upplyst om och det har man tydligen aldrig =/

så jag missbedömde som kollade så basen och slusteget hade samma watt i rms

så blev det ju så att mitt steg jag har nu kan driva basen men inte spela den fullt ut tyvärr

och pga av att jag har en högnivå till lågnivå omvandlare inkopplad till original stereon så kan jag inte ställa på basen på stereon så högt som jag vill för att basen ska slå tillräckligt hårt på de flesta låtarna

för då slår original högtalarna igenom

så lär väl bli att byta ut åtminstone stereon först iaf och kanske originalhögtalarna och om ekonomin tillåter även slutsteget om det är ett måste

kom gärna med tips hur ni skulle göra och gärna med tips på en hyfsat bra dubbeldin stereo som inte är alltför dyr nånstans mellan 2000-3000 ish

och passande slutsteg för min bas som orkar driva den fullt ut

såhär blev det att se ut med baslådan monterad

Last edited by danne_69; September 6th, 2017 at 16:41.
danne_69 is offline   Reply With Quote
Old September 6th, 2017, 20:22   #2
ppk
Senior Member

ppk's Avatar

Rep Power: 166 ppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of light
Default Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

Jag hittar ingen info om basen på nätet? Hur stor låda rekommenderas till den?
Är din låda för liten så pröva att fyll den till 80% med ull och vänd basen med magneten utåt. Du spar några liter med tanke på storleken på korg och magnet..
Sonax Bilvård - www.sonax.se
ppk is offline   Reply With Quote
Old September 6th, 2017, 20:22   #3
ppk
Senior Member

ppk's Avatar

Rep Power: 166 ppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of lightppk is a glorious beacon of light
Default Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

Det kanske inte är en permanent lösning om du ska använda lastutrymmet men väl värt att pröva för att utvärdera situationen.
Old September 6th, 2017, 21:29   #4
danne_69
Member

Quote:
Originally Posted by ppk View Post
Det kanske inte är en permanent lösning om du ska använda lastutrymmet men väl värt att pröva för att utvärdera situationen.

tjena jag köpte basen på brl här i örebro och de sa att min lådas storlek inte skulle vara nått problem då pro seriens basar tycker om riktigt små lådor

dock så blev jag osäker om jag lagt i för mkt dämpull i lådan och om det kan ha påverkat trycket negativt

det verkar inte finnas nån info om basen tex rekomenderad låd storlek eller andra parametrar för den delen heller

basen är helt ny i brls sortiment så de kanske inte hunnit testat den än

Men känns lite konstigt att det är så lite info på deras sida om den

Frågan är ju hur mkt bättre det låter med en annan stereo så man kan vrida på och ge basen mer kräm utan att original högtalarna påverkas

Last edited by danne_69; September 6th, 2017 at 21:57.
Old September 6th, 2017, 22:09   #5
ppk
Senior Member

ppk's Avatar

Eftersom du har butiken på hemmaplan och de har rekommenderat basen åt dig så bör de kunna svara på dina funderingar. Normalt så brukar tillverkarna ha testat komponenterna innan de marknadsförs, jag skulle aldrig köpa något som det inte finns papper på eftersom jag inte har tid att uppfinna hjulet på nytt.
Men som sagt, detta lär BRL ha stenkoll på. Kan de inte hjälpa dig och om basen inte funkar nå vidare så föreslår jag att du försöker häva köpet då de de rekommenderat produkten utan att ha grund för det. En bas med rätt förutsättningar ska fungera bra och inte bara "okej".
Old September 6th, 2017, 22:23   #6
danne_69
Member

Quote:
Originally Posted by ppk View Post
Eftersom du har butiken på hemmaplan och de har rekommenderat basen åt dig så bör de kunna svara på dina funderingar. Normalt så brukar tillverkarna ha testat komponenterna innan de marknadsförs, jag skulle aldrig köpa något som det inte finns papper på eftersom jag inte har tid att uppfinna hjulet på nytt.
Men som sagt, detta lär BRL ha stenkoll på. Kan de inte hjälpa dig och om basen inte funkar nå vidare så föreslår jag att du försöker häva köpet då de de rekommenderat produkten utan att ha grund för det. En bas med rätt förutsättningar ska fungera bra och inte bara "okej".
Altså den låter mer än okej när man drar på mer bas på inställningarna på själva stereon men eftersom jag fortfarande har original stereo och hög till lågnivå omvandlare så slår original högtalarna igenom då

Så de på brl i verkstan tyckte jag skulle byta ut original stereon mot en bättre i första hand så att jag kan ställa på basen mer kraft utan att original högtalarna påverkas

Men tänkte kolla här angående dämpullen då jag inte är helt säker på om jag lagt i för mkt då det är första gången som jag lagt i dämpull i en baslåda
Old September 8th, 2017, 16:01   #7
danne_69
Member

nu har jag varit i kontakt

http://www.gascaraudio.com/

och frågade dom för säkerhets skull så inte min låda är för liten för den här basen då det inte står några rekomendationer för lådstorlek någonstans

och de sa att de hade också stoppat den här basen i en likadan låda en sluten låda på 15 liter

och de tyckte även att det lät som jag lagt i rätt mängd dämpull i lådan

och de sa så här: Att koppla in hög/lågnivå omvandlare på ett befintligt slutsteg blir sällan bra. Väldigt ofta blir det inte bra. Signalnivåerna ut från orignalsteget blir ofta för hög in på omvandlaren
Detta blir ofta att den bottnar och kan skicka ut en orent (eller förstark) signal.

Om det går att byta stereo så skulle jag göra det. Stoppa i en 4 Voltsmaskin

så en ny stereo är väl det som gäller nu

kom gärna med förslag på lite olika stereos i prisklass upp till ca 3000kr
original stereon i bilen är dubbeldin

ska man satsa på en dubbeldin eller ska man satsa på enkeldin ist och köpa till en sån där insats med ett fack i

Last edited by danne_69; September 8th, 2017 at 16:08.
Old September 8th, 2017, 17:53   #8
tvett
Senior Member

tvett's Avatar

Rep Power: 66 tvett will become famous soon enoughtvett will become famous soon enough

Låter inte seriöst. Inte alls. De kunde inte svara på vad elementet hade för parametrar? Lådan de hade testat och "var bra" råååkade vara samma storlek som du frågade om etc...

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10
tvett is online now   Reply With Quote
Old September 8th, 2017, 18:41   #9
danne_69
Member

Quote:
Originally Posted by tvett View Post
Låter inte seriöst. Inte alls. De kunde inte svara på vad elementet hade för parametrar? Lådan de hade testat och "var bra" råååkade vara samma storlek som du frågade om etc...

så här skrev jag:
Meddelande:
Hejsan jag har köpt en gas pro 10d2 bas ifrån brl i örebro som jag monterat i en modell anpassad sluten baslåda på 15 liter anpassad för audi a4 b6

Det fanns knappt nån information om basen på brls hemsida typ bara effekttålighet och så

Men de rekomenderade den här basen till min låda ist för en dayton audio um 10-22 som jag var intresserad av först den ville ha en sluten låda på ca 18liter

De på brl sa att jag inte skulle ha några problem med att min låda bara är på 15 liter då pro seriens basar gillar väldigt små baslådor

Men är ändå lite fundersam passar denna basen i en sluten låda på 15liter vad anser ni ? Mvh daniel

Bilen är en seat exeo st i stort sett samma bil som audi a4 avant 2006 o framåt

här är svaret jag fick:

Hej,

Det stämmer vad de säger i Örebrobutiken. Jag hade också satt den i en sån låda.

Du har inte provat basen i lådan ännu?
Tänk på att det behövs en del inspelning av basen då den är rätt styv i upphängningen till en början.

Vad kommer du driva med för steg ?

mitt nästa svar:

Hejsan okej vad skönt att höra blev lite orolig bara då det inte fanns några rekomendationer angående låd storleken

just nu har jag ett gas alpha 500.1 steg inkopplat basen är kopplad till 1ohm

Jag har även lagt i dämpull i lådan då de på brl rekomenderade att fylla lådan med dämpull

köpte den rullen med 500 gram som är formad som en stor matta så man fick klippa till bitar själv och lägga i

Jag la en bit per vägg som var vikt så den blev dubbla tjockleken på högra vänstra och bakre väggen de går även upp till taket av lådan

och i botten av lådan la jag 3-4 dubbelvikta bitar så dämpullen kom nästan upp till magneten

Vad tror ni om det?

det är första gången jag lagt dämpull i en låda så efteråt blev jag osäker på om det blev för mkt dämpull?

Basen låter mestadels okej och i vissa låtar dunkar den på riktigt bra

Tex riktiga baslåtar då slår den hårt och går även riktigt djupt för att vara enkel 10a

Men lyssnar man på tex topplistan på spotify så är det ofta man känner att man tycker det borde slå lite hårdare än vad det gör

Så ja funderade lite på kan det vara pga att ja la lite för mkt dämpull i lådan

Eller orkar inte mitt slutsteg driva ut den tillräckligt?

Eller kan det lösa sej av att byta ut original stereon mot en eftermarknads stereo så jag får lågnivå direkt från stereon så jag kan höja basen utan att originalhögtalarna påverkas

För det gör de nu då det är en hög till lågnivå omvandlare inkopplad på bilens original steg

så höjer jag basen på stereon så att basen slår hårt så slår original högtalarna i dörrarna igenom

Så just nu så får jag ha basen inställd på hälften på själva stereon

Mvh daniel

deras svar:

Hej,

Mängden dämpull verkar stämma bra.

Nu har du en baslåda på 15 Liter.
Det går inte att få den djupaste basen ur en sån låda. Det är fysiska regler som sätter stopp för det.

Tyvärr är det så att Spotify inte har den bästa klassen på musiken och kan ofta upplevas som komprimerad och att det saknar den sisat djupa basen.

Basen på stereon ska inte styra nivån på basen, utan det sätts på slutsteget

Att koppla in hög/lågnivå omvandlare på ett befintligt slutsteg blir sällan bra. Väldigt ofta blir det inte bra. Signalnivåerna ut från orignalsteget blir ofta för hög in på omvandlaren
Detta blir ofta att den bottnar och kan skicka ut en orent (eller förstark) signal.

Om det går att byta stereo så skulle jag göra det. Stoppa i en 4 Voltsmaskin
Old September 8th, 2017, 19:12   #10
danne_69
Member

skrev ett till mail till dom nu skrev såhär:

hej igen tänkte bara kolla med er varför finns det inga parametrar att läsa om på gas pro 10d2 basen ???
mvh daniel

så får vi se vad de säger

tror ni brl lurat mej bara för att sälja ?
Reply

Thread Tools

Posting Rules