Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akut hjälp med sladdar till Alpine IVA-D511R

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Akut hjälp med sladdar till Alpine IVA-D511R

    Hej! Behöver er hjälp med följande: Sålde min Alpine IVA-D511R via nätet i dagarna. Den är köpt och både i och urmonterad på BRC i Malmö. Ska påpekas att jag kan absolut ingenting om teknik eller kablar men ska göra mitt bästa här.

    Maskinen har legat med alla tänkbara sladdar baktill inför försäljningen. Så i tron att allt är ok säljer jag den. Nu visar det sig att enligt köparen fattas kablage för RCA och ström till högtalare. Det kablaget sitter nämligen kvar i bilen då jag (eller snarare BRC) satt i samma anläggning igen men en uppdaterad version något år senare.

    BRC säger nu att de inte säljer enskilt sådant sladdkit o hänvisar till Alpine i Gbg, men de har heller inget att sälja. Maskinen är från 2011, men säljs fortfarande hos BRC.

    Hur gör jag? Köparen bor i annan stad och dessutom sitter i rullstol och han är av förklarliga skäl skitsur. Och jag skäms som en hund.

    Det måste gå att få tag på sladdarna, frågan är var och från vem? Har fått tillstånd att lämna ut nr till köparen via PM om någon därute kan fixa detta. Vet inte om det spelar någon roll men köparens bil är en Chevrolet

  • #2
    Re: Akut hjälp med sladdar till Alpine IVA-D511R

    Då är det BRC som har slarvat bort ditt kablage. Tycker det är dem som ska ordna fram ett. Bara för att ett kablage passar till en nyare modell ska de ju ge dig det kablaget som tillhörde till din nya stereo i handen.

    Måste ju också säga att Alpine är ena jäkla nötter som inte kan ordna fram ett sånt kablage som en reservdel. Jag googlade lite snabbt och fann detta:

    https://mastertechaudio.co.uk/alpine...eout-601-p.asp

    Kanske är det rätt, men jag är osäker.

    Nonne här på forumet kanske kan beställa fram något annars. Han är en klippa! Här är en länk till hans butik:

    https://ljudbyggaren.se/

    Edit. kanske är det denna du behöver också:
    https://mastertechaudio.co.uk/alpine...lead-585-p.asp

    Du kanske kan dra ut din stereo i din bil och kolla så du ser hur det ser ut och vad du behöver.
    Last edited by Eazy; October 16, 2018, 20:39.

    Comment


    • #3
      Re: Akut hjälp med sladdar till Alpine IVA-D511R

      Tack för svar och alla tips, Eazy. Vet inte om det är så mycket BRC's fel då de lät kablaget sitta kvar iom jag satte i en nyare version av samma modell. Felet ligger väl hos mig som har noll kunnande i detta.

      Om andra medlemmar har tips hur man löser detta är det välkommet. Ska iaf följa upp Eazys tips till att börja med.

      Comment


      • #4
        Re: Akut hjälp med sladdar till Alpine IVA-D511R

        När du köpte den nya stereon så kom den med kablage, var tog det vägen? Fick du ingen kartong för den nya med de saker som blev över?
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: Akut hjälp med sladdar till Alpine IVA-D511R

          Originally posted by tvett View Post
          När du köpte den nya stereon så kom den med kablage, var tog det vägen? Fick du ingen kartong för den nya med de saker som blev över?
          Ja det var så jag menade. Jag är kass på att förklara saker för folk. Ingen fattar vad jag säger :P

          Om du tar vägen att köpa från de länkar jag snabbgooglade fram, så ta och maila dem först så du är säker på att det är rätt kablar.

          Comment


          • #6
            Re: Akut hjälp med sladdar till Alpine IVA-D511R

            Ska förklara lite bättre. Den första stereon (som nu är såld) hade påhälsning i bilen. Men man drog bara ut maskinen så den hängde löst vid växelspaken med alla kablar. Man var ute efter navigatorn bakok men sådan fanns inte. Och stereron tog man aldrig med sig.

            I samband med det fick jag ett nytt paket (nyare version av stereron) av försäkringsbolaget och BRC kopplade då ur den påhälsade stereon och satte i den nya. BRC använde alltså befintliga kablar i bilen, RCA & strömdelen till ljud, dvs de jag jagar nu separat, till det nya paketet. Den gamla maskinen fick jag med mig hem o la den i byrån i tron om att det var bara att sälja vidare rakt av någon dag.

            Comment


            • #7
              Re: Akut hjälp med sladdar till Alpine IVA-D511R

              Räkningen från BRC för det nya skickades direkt till försäkringsbolaget. Så jag såg aldrig röken av några paket eller kablar o dyl. Lämnade bara in bilen, fick det fixat och körde hem med den gamla maskinen i sätet bredvid.

              Ska maila sajterna imorgon så får se om inte detta går att lösa ändå. Andra får gärna komma med fler förslag. Bra med lite options...

              Comment


              • #8
                Re: Akut hjälp med sladdar till Alpine IVA-D511R

                Originally posted by Eazy View Post
                Då är det BRC som har slarvat bort ditt kablage. Tycker det är dem som ska ordna fram ett. Bara för att ett kablage passar till en nyare modell ska de ju ge dig det kablaget som tillhörde till din nya stereo i handen.

                Måste ju också säga att Alpine är ena jäkla nötter som inte kan ordna fram ett sånt kablage som en reservdel. Jag googlade lite snabbt och fann detta:

                https://mastertechaudio.co.uk/alpine...eout-601-p.asp

                Kanske är det rätt, men jag är osäker.

                Nonne här på forumet kanske kan beställa fram något annars. Han är en klippa! Här är en länk till hans butik:

                https://ljudbyggaren.se/

                Edit. kanske är det denna du behöver också:
                https://mastertechaudio.co.uk/alpine...lead-585-p.asp

                Du kanske kan dra ut din stereo i din bil och kolla så du ser hur det ser ut och vad du behöver.
                Tack Eazy

                Så här är det.

                Alpinemannen hade ett komplett kablage i bilen, han får en komplett maskin.
                Man väljer att montera den nya spelaren, alltså lägger man ner den gamla maskinen i förpackningen där man lyft ur den nya.

                I min värld så borde Alpinemannen ha en komplett förpackning med nytt kablage men en begagnad spelare

                När det gäller strömkablage så kan jag bistå med det, kan även kolla om det gömmer sig ett RCA kablage i någon vrå.

                Dessa är inte enkla att få tag på, tyvärr ligger det nog hundratals oanvända runt om i världen
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Akut hjälp med sladdar till Alpine IVA-D511R

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Tack Eazy

                  Så här är det.

                  Alpinemannen hade ett komplett kablage i bilen, han får en komplett maskin.
                  Man väljer att montera den nya spelaren, alltså lägger man ner den gamla maskinen i förpackningen där man lyft ur den nya.

                  I min värld så borde Alpinemannen ha en komplett förpackning med nytt kablage men en begagnad spelare

                  När det gäller strömkablage så kan jag bistå med det, kan även kolla om det gömmer sig ett RCA kablage i någon vrå.

                  Dessa är inte enkla att få tag på, tyvärr ligger det nog hundratals oanvända runt om i världen
                  Hej Nonne! Jag kontaktar dig i butiken under dagen så kanske vi kan komma fram till en lösning.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Akut hjälp med sladdar till Alpine IVA-D511R

                    Originally posted by Alpinemannen View Post
                    Hej Nonne! Jag kontaktar dig i butiken under dagen så kanske vi kan komma fram till en lösning.
                    Det låter bra
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment

                    Working...
                    X