Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Hanatsu View Post
    Du kan du alltid staga lådan och täta med silikon i kantena. Låter smidigare

    Ang. fogskum är jag osäker på hur mycket det isolerar, kladdigt är det iallafall xD
    Asså saken med fogskum är ju att det expanderar, och pressarihop saker, så att inget kan vibrera, och det känns som att det borde fungera ganska bra som att stoppa ljud med. Speciellt om man klär in ytan i dämpmatta eller nått :P

    Men som sagt, det är väldigt permanent, och svårt att få bort när man väl satt dit det (både pga att det är klibbigt när det appliceras, och för att det expanderar och sitter som berget )

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by Carazide View Post
      Är det någon vits med att plasta insidan av sin baslåda? Blir det inte garanterat tätt, och stummare? Eller finns det bara risk att det smulas sönder eller nått, och blir till mer besvär än nytta?

      Och en fråga om fogskum vs kuddar/täcken vs skumgummi. vilket är bäst att använda om man vill hindra ljud från att nå ett visst område? (självklart skall kudden/täcken och eller skumgummit packas hårt. ) funderar på detta då fogskum är tämligen permanent
      SKall du spela högt så KAN det göra nytta med plastad insida av lådan.
      Inget megatjockt lager utan så att det blir en jämn blank glatt yta.
      KAN ge ngt mer i db då man förhindrar luften att bromsas mot MDF-ytan.
      Vad som dock är viktigare där är avrundade hörn inne i lådan.

      I övrigt får ngn som lekt med båda sätten att täta runt lådan uttala sig.
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Vart tydligen 2 inlägg, ta gärna bort detta
        Last edited by Zäta; April 21, 2011, 00:33. Reason: Datordamp..
        Originally posted by Softis
        Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Konstig fråga kanske, men vill vara på säkra sidan!

          3 SPL V300S4 12 basar 1x4 ohm.
          HXA3K Slutsteg 1800x3000w
          Kommer kopplas till 1.33 ohm.

          Tänkte bara och höra om det spelar någon roll vart jag sätter kablarna sålänge som + är på + och vise versa? tänkte koppla som det röda jag ringat in, men då undrar jag också, vad kan man använda de andra 2 blåa "uttagen" till som blir över?


          Originally posted by Softis
          Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Zäta View Post
            Konstig fråga kanske, men vill vara på säkra sidan!

            3 SPL V300S4 12 basar 1x4 ohm.
            HXA3K Slutsteg 1800x3000w
            Kommer kopplas till 1.33 ohm.

            Tänkte bara och höra om det spelar någon roll vart jag sätter kablarna sålänge som + är på + och vise versa? tänkte koppla som det röda jag ringat in, men då undrar jag också, vad kan man använda de andra 2 blåa "uttagen" till som blir över?


            Det är bara dubbla uttag, spelar ingen roll vilken plus eller minus du använder.
            TEAM STALLBASVERKSTAN
            Tack till min sponsor:
            AI-GROUP.se
            Samt stort tack till:
            Elektronikservice i hemse
            Seastreamsgarage.se

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Zäta View Post
              Konstig fråga kanske, men vill vara på säkra sidan!

              3 SPL V300S4 12 basar 1x4 ohm.
              HXA3K Slutsteg 1800x3000w
              Kommer kopplas till 1.33 ohm.

              Tänkte bara och höra om det spelar någon roll vart jag sätter kablarna sålänge som + är på + och vise versa? tänkte koppla som det röda jag ringat in, men då undrar jag också, vad kan man använda de andra 2 blåa "uttagen" till som blir över?


              Skaffar du en fjärde bas så att lasten blir 1 ohm så kan du koppla två basar parallellt med varandra i dessa anslutningar.
              Det är inget annat än dubbla internt parallellkopplade anslutningar i steget.
              Alltså INGA separata kanaler utan samma plus och minus ut.
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Ett par snabba frågor.

                Hur stor spänningsförlust tycker ni man kan acceptera över matningskablarna till slutstegen vid längre avstånd innan man bör gå upp i kvadrat?

                Hur resonerar ni vid val av komponenter för ett aktivt framsystem? Tänker framför allt på valet av mellan och diskant. Väljer ni dem från samma kit och tillverkare för enkelhetens skull eller kombinerar dem från olika tillverkare beroende på egenskaperna de besitter?

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Helst inte mer än en halv volt, men vid lite större effekter kräver det ju nästan att batteriet och steget sitter bredvid varandra.o

                  Jag har hållit på med högtalarelement i tjugo år nu, så jag väljer efter det som passar min smak. En nybörjare bör helt klart gå och lyssna och köpa ett kit vars ljud han eller hon gillar.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by barajag View Post
                    Hur stor spänningsförlust tycker ni man kan acceptera över matningskablarna till slutstegen vid längre avstånd innan man bör gå upp i kvadrat?
                    En halv volt (som Robsarve skriver) är en ganska vanlig "gräns" i diverse kabelrekommendationstabeller, men kom ihåg att detta alltså gäller när steget körs med full RMS-effekt. Att ha 0,5 V spänningsfall vid steget när det inte ens är påslaget är inte bra.

                    Man går ju efter en teoretiskt uträknad spänningsförlust, jag själv brukar helst försöka hålla mig till högst 0,3-0,35 V förlust vid mina beräkningar.
                    Last edited by Optima; April 25, 2011, 00:34.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Tack för svaren båda två!

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Vad ska jag ha för storlek på strömsladd och säkringar för att driva två dls A4 och A6 enligt konstens alla regler? dags att börja dra kabel.
                        Audi A6 2,4 Quattro
                        HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                        Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Du bör ha minst 25kvmm om du ska dra från batteri fram o bak till skuffen.
                          Ska du lasta ner är det bra att gå upp ett(minst) snäpp.

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Så 50 kvmm från batteriet till skuffen. Ett delningsblock bak och därifrån dra 25 kvmm till varje steg? Från varje steg dra jordkabel på 25 kvmm? eller 50 kvmm? Säkring fram, storlek? och 2 säkringar vid delningsblocket bak antar jag? storlek på dom?
                            Audi A6 2,4 Quattro
                            HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                            Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by t0mas View Post
                              Så 50 kvmm från batteriet till skuffen. Det räcker definitivt
                              Ett delningsblock bak och därifrån dra 25 kvmm till varje steg? Ja.
                              Från varje steg dra jordkabel på 25 kvmm? eller 50 kvmm? 25 e ok.
                              Säkring fram, storlek? max 200A enl. EMMA.
                              och 2 säkringar vid delningsblocket bak antar jag? Ja.
                              storlek på dom? max 125A enl. EMMA.
                              Pierre Sjö(ström)
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Horsyhorse View Post
                                Pierre Sjö(ström)
                                Tusen tack, kanske ta och göra ett besök hos er på seastreams och köpa upp mig på kablage och en trevlig sub som passar i bandpass i min Audi.
                                Audi A6 2,4 Quattro
                                HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                                Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

                                Comment

                                Working...
                                X