Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Musik

Musik Allt omkring musik som spelas i bilen. Tips på låtar, artister och skivor.

Reply

Thread Tools
Old August 26th, 2010, 19:31   #21
Maildaemon
Senior Member

Maildaemon's Avatar

Default Re: En tråd för Reference skivor/Låtar

Mätprogram i all ära, men detaljåtergivningen på Lofgrens skiva är mycket bättre än på Dire Straits plattan i mina öron. Även om det såklart också är en bra skiva, som släpptes långt innan Loudness War och annat dyl. hade kommit in i bilden.

Jag tror Lofgrens skiva är så avskalad att det blir enkelt att höra de subtila grejerna, och då upplevs det som bättre? Jag vet inte, använder båda iaf
Old August 26th, 2010, 20:28   #22
Välljudsfantast
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Maildaemon View Post
Mätprogram i all ära, men detaljåtergivningen på Lofgrens skiva är mycket bättre än på Dire Straits plattan i mina öron. Även om det såklart också är en bra skiva, som släpptes långt innan Loudness War och annat dyl. hade kommit in i bilden.

Jag tror Lofgrens skiva är så avskalad att det blir enkelt att höra de subtila grejerna, och då upplevs det som bättre? Jag vet inte, använder båda iaf
Jag anväder båda jag med,det var mest kul att visa hur dom såg ut via mätprogramet.

Ljudet tycker jag är lite roligare på Nils skivan mot Dire straits skivan.

Det är väl lite skillnad på inspelningsmiljö också.
Välljudsfantast is offline   Reply With Quote
Old August 27th, 2010, 21:09   #23
Hewi
Senior Member

Hewi's Avatar

Rep Power: 302 Hewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud of

Skulle vara kul att se hur typ madonnas nyaste eller ngn annan ny "pop/disco/radio dunk" skiva ser ut i ditt program!
Hewi is offline   Reply With Quote
Old August 27th, 2010, 22:45   #24
Välljudsfantast
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Hewi View Post
Skulle vara kul att se hur typ madonnas nyaste eller ngn annan ny "pop/disco/radio dunk" skiva ser ut i ditt program!
Ska se om jag har några skivor jag kan läsa av.

Tyvärr tror jag hon kostade på sig att förstöra sina skivor redan ganska tidigt i sin karriär.

Last edited by Välljudsfantast; August 27th, 2010 at 22:48.
Old August 27th, 2010, 23:00   #25
Välljudsfantast
Senior Member

Läste av Madonnas "Like a virgin,som spelades in 1984,tyvärr har jag inte den tidiga utgåvan,utan bara en remastrad från 2001.

Och det är en bedrövelse att se att dom förstör skivorna på det viset

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Denna skiva av Madonna är ju bättre,True Blue från 1986.

Last edited by Välljudsfantast; August 27th, 2010 at 23:05.
Old August 28th, 2010, 12:23   #26
Hewi
Senior Member

Hewi's Avatar

Rep Power: 302 Hewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud of

He he like a virgin såg inte kul ut , skulle gissa att t.ex "hard candy" skulle presenteras som ett gäng helsvarta staplar i ditt program
Hewi is offline   Reply With Quote
Old August 28th, 2010, 22:26   #27
Välljudsfantast
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Hewi View Post
He he like a virgin såg inte kul ut , skulle gissa att t.ex "hard candy" skulle presenteras som ett gäng helsvarta staplar i ditt program
Ja den vet jag att den ska vara riktigt mycket påverkad,som du säger säkert helsvarta staplar.
Old August 30th, 2010, 11:41   #28
JALLE
Senior Member

JALLE's Avatar

Rep Power: 471 JALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond reputeJALLE has a reputation beyond repute

Min fråga är???

Har du någonsin upplevt Nils Lofgrens - Acoustic Live låta dåligt på NÅGON anläggning???

Samma sak med Stockfishs skivor.

Jag blir ytterst fundersam när någon demar dessa skivor.
JALLE is offline   Reply With Quote
Old August 30th, 2010, 11:59   #29
jonash
Senior Member

jonash's Avatar

Rep Power: 466 jonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud of

Quote:
Originally Posted by JALLE View Post
Min fråga är???

Har du någonsin upplevt Nils Lofgrens - Acoustic Live låta dåligt på NÅGON anläggning???

Samma sak med Stockfishs skivor.

Jag blir ytterst fundersam när någon demar dessa skivor.
AGREE!

Alltså, LTS tomtarna gör så mycket underligt skit som de sen försöker relatera till verkligheten, en verklgihet som är fiction..

Min åsikt och nej, jag tänker inte gå in mer på det annat än att man skrattar rätt mycket åt gubbarna som måste ta till mätverktyg för de hör så illa.

/Jonas
Old August 30th, 2010, 12:33   #30
Robsarve
Guldmedlem

Robsarve's Avatar

Rep Power: 386 Robsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to behold

Däremot kan man höra skillnad om man hört den många gånger... En annan skiva som alltid låter bra är Tracy Chapmans debutplatta. Spelar ingen roll om du spelar den på en klockradio. Det är bra mastring enligt mig. Jag tycker MasVis är intressant som just visualiseringsverktyg och komprimering ett otyg. Men jag lyssnar heller med öron än ögon.

Thread Tools

Posting Rules