Announcement

Collapse
No announcement yet.

Impedanskurva canton GLE 490.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Impedanskurva canton GLE 490.2

    Hejsan funderar på att införskaffa ett par canton gle490.2 men den förstärkaren jag har är en 6 ohms stabil pioneer vsx-921. Medans canton högtalaren är 4-8 ohms impedans.

    Då är mina frågor.
    Någon som håller koll på hur impedans kurvan ser ut för högtalaren?

    Och hur pallar förstärkaren med en last på en stor del av området vid 4 ohm?
    sigpic

  • #2
    Re: Impedanskurva canton GLE 490.2

    Jag har den tidigare modellen av dessa högtalare och har ställt min Onkyo på 6ohm som lägst och den har då aldrig klagat fast jag pinat på i några timmar på hög volym, tror nog inte du behöver vara speciellt orolig.

    Comment


    • #3
      Re: Impedanskurva canton GLE 490.2

      Hittade en prudukttest med uppmätt impedanskurva: http://www.audio.de/testbericht/test...46058,925.html går att zooma kurvan.

      Comment


      • #4
        Re: Impedanskurva canton GLE 490.2

        Originally posted by darki3 View Post
        Jag har den tidigare modellen av dessa högtalare och har ställt min Onkyo på 6ohm som lägst och den har då aldrig klagat fast jag pinat på i några timmar på hög volym, tror nog inte du behöver vara speciellt orolig.
        Okej det låter vettigt. hur är dina intryck av ljudet? Och kör du med center/ sateliter eller bara 2 kanals?
        Originally posted by Optima View Post
        Hittade en prudukttest med uppmätt impedanskurva: http://www.audio.de/testbericht/test...46058,925.html går att zooma kurvan.
        Perfekt men vilken kurva är fasen och vilken impedansen?
        sigpic

        Comment


        • #5
          Re: Impedanskurva canton GLE 490.2

          Den svarta bör vara impedansen tycker jag, i så fall är avstämningen runt 35 Hz och det låter inte helt overkligt för en "mellanstor" (i mitt tycke) golvhögtalare. Längre ner i testet står det att "nennimpedanz" är 3 Ohm, vilket den svarta kurvan visar vid midbas/lägre mellanregister.

          Om det är fel tolkat så får väl folk rätta.

          Comment


          • #6
            Re: Impedanskurva canton GLE 490.2

            Jag kör front och center ur den serien, håller som bäst på letar en större förstärkare till framhögtalarna, bara för att se om det blir lite mera drag i dem Min onkyo 702 känns aningen klen då man knappt får elementen att röra på sig om man vrider upp ordentligt, även om det nog räcker för vardaglig lysning som det är redan nu.. i övrigt gillar jag dom starkt för pengarna!

            Comment


            • #7
              Re: Impedanskurva canton GLE 490.2

              Jag har 470 modellen och älskar dem! Dock kräver dem lite elektronik bakom sig

              Comment


              • #8
                Re: Impedanskurva canton GLE 490.2

                Originally posted by darki3 View Post
                Jag kör front och center ur den serien, håller som bäst på letar en större förstärkare till framhögtalarna, bara för att se om det blir lite mera drag i dem Min onkyo 702 känns aningen klen då man knappt får elementen att röra på sig om man vrider upp ordentligt, även om det nog räcker för vardaglig lysning som det är redan nu.. i övrigt gillar jag dom starkt för pengarna!
                Okej men då kommer nog dom 150 som min pioneer ger blir lagom. plus att jag kommer köra bara med golvare så då finns det ju lite mer ström invändigt i förstärkaren än om man använder alla 7 kanaler.
                Hur stort är rummet du kör dom i?

                Originally posted by Stoffe View Post
                Jag har 470 modellen och älskar dem! Dock kräver dem lite elektronik bakom sig
                Samma fråga till dig. Hur stort är ditt rum? ska man hellre köra 470.2 i ett rum på 25m^2
                sigpic

                Comment


                • #9
                  Re: Impedanskurva canton GLE 490.2

                  Mitt rum är nog också runt 25kvm skulle jag gissa, jag tror att du ångrar dig om du kör på 470, hur ofta har man inte varit med om uppgraderings djävulen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Impedanskurva canton GLE 490.2

                    Originally posted by darki3 View Post
                    Mitt rum är nog också runt 25kvm skulle jag gissa, jag tror att du ångrar dig om du kör på 470, hur ofta har man inte varit med om uppgraderings djävulen?
                    Okej det låter bra. jodå han har man träffat på några gånger. det blir nog 490.2. Får ge 5241:- med student rabatt.
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Impedanskurva canton GLE 490.2

                      Nu är man i funderingar igen. PGA inte den extremt stora student budgeten. Och därför inte haft råd med några högtalare än.

                      Dock kan jag inte bestämma mig mellan

                      Canton GLE 490.2 för 5241:- med studentrabatt
                      eller
                      DALI ZENSOR 7 för 5996:-

                      Har tyvärr inte kunna lyssna på dom båda med samma förutsättningar och väldigt lång tid isär.
                      Är det någon som har erfarenheter av båda dessa? Och vilken skulle ni välja?
                      Skall drivas med en Pioneer vsx-921.
                      sigpic

                      Comment

                      Working...
                      X