Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

    Ja... de är ju oxå nått man kan fundera på mitt i natten :-)

    Jag skulle vilja ha på papper de olika materialen som finns, vart den ska användas och vilket resultat just den uppnår.

    Hypen kring dynamat och liknande är ju stor, men vad är det som gör alubutyl bättre än bara butyl? Är det bara att man slipper värma o hålla på?

    Dämpar den bättre kontra pris/mängd butyl? Eller ska man kanske göra både och?

    Sen finns de ju massa sorters filtmattor o skumgummi, men vad är bra? Både i funktion få bort vägbuller, men samtidigt inte suga åt sig fukt som en svamp?

    Målet är alltså en tyst bil, hoppas nån mer är intresserad o diskutera O att de inte ser allt för konstigt ut, skrivet från mobilen ;-)

  • #2
    Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

    Ren butylmatta har jag då inte sett, men bitumen däremot finns och är billig, men inte lika effektiv som alubutyl och inte heller lika rolig att montera.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Ren butylmatta har jag då inte sett, men bitumen däremot finns och är billig, men inte lika effektiv som alubutyl och inte heller lika rolig att montera.
      ah, menade självklart bitumen/asfaltsmatta =) Blev lite fel...

      Varför inte lika effektiv? Prismässigt kan man ju ofta lägga dubbla lager bitumen kontra alubutyl t.ex

      Monterade brl's STP eller vad den heter? Och de var första gången jag använde nån sån matta och visst va det smidigt, o de fastnade somfan! Men över ojämnheter i plåt o liknande tycker jag att uppvärmd bitumen är enklare att jobba med, den blir ju såpass mjuk att man kan trycka ner i hål , där alun sätter stopp t.ex.. =)

      Comment


      • #4
        Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

        Ett recept som funkat för mig i ngr bilar är bitumen i botten (av med skyddsplasten), butyl/alu ovanpå den och sedan toppat med ett lager ljuddämpande matta.

        Tanken med alu på butyl är att skapa en viskositetseffekt (är det rätt beneämning?) med ett mjukt lager mellan två stummare som tar upp energin och hämma vibrationer på det viset.
        Erik tog det ett stag längre i sin Pegge då han hade bitumen och sedan butyl, en foam på det och toppade med en handknackad alu-plåt utanpå. Och där hörs inga vibrationer kan jag lova.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

          Originally posted by Lonefox View Post
          Ett recept som funkat för mig i ngr bilar är bitumen i botten (av med skyddsplasten), butyl/alu ovanpå den och sedan toppat med ett lager ljuddämpande matta.

          Tanken med alu på butyl är att skapa en viskositetseffekt (är det rätt beneämning?) med ett mjukt lager mellan två stummare som tar upp energin och hämma vibrationer på det viset.
          Erik tog det ett stag längre i sin Pegge då han hade bitumen och sedan butyl, en foam på det och toppade med en handknackad alu-plåt utanpå. Och där hörs inga vibrationer kan jag lova.

          Låter intressant! Vart har du satt den kombinationen då? Överallt?
          Vad för ljuddämpande matta använder du?

          Hmm i vilken pegge? =) Låter grymt

          Comment


          • #6
            Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

            Originally posted by mr_c View Post
            Låter intressant! Vart har du satt den kombinationen då? Överallt?
            Vad för ljuddämpande matta använder du?

            Hmm i vilken pegge? =) Låter grymt
            Sök på Fransk limpa så får du fram tråden.

            Främst golvet.
            Dörrarna fick en annan kombination.
            Den ljudabsorberande mattan är en form av skummatta. Sammansättningen skiljer mellan olika tillverkare men principen är densamma. Den skall dämpa LJUD såsom vägbuller och annat och INTE vibrationer.

            Dörrarna fick ngn skumgummiliknande matta som skall hjälpa till att isolera missljud från vibrerande stag osv....
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

              Jag tycker att känslan i plåten blir mer död med ett lager 3mm bitumen än med ett lager Butyl men vilken som ger bäst resultat rent akustik mässigt låter jag vara osagt , en kombination av bägge är nog bra. Butyl dämpar nog väldigt bra i förhållande till vikten samt att den i många avseenden är mer lättarbetad.
              Ang skummatta så verkar det vara lite skillnad imellan olika märken , STP(tror jag det var) känns som liggunderlag medans dynaliner känns "segare" och mer absorberande på ngt sätt och fjädrar inte ut lika fort om man trycker till på en punkt med tummen , vilken som funkar bäst här låter jag också vara osagt men jag kommer nog välja Dynaliner den dagen det blir aktuellt.
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

                Lonefox: Vad kör du i dörrarna då? Märker man stor skillnad på o dämpa golvet?

                Har aldrig provat o gjort de, kör själv gammal audi s6 o golvmattan i sig är ju typ 5cm tjock skumgummi,gör de skillnad med bitumen under?

                Hewi: De är lite så jag känt också, när man dämpar med bitumen o knackar på plåten känns den stum, o resonansen blir mer "gummi" än plåt.

                dock om ja skulle sätta i en dörr t.ex, så känns de som att alubutyl biter bättre mot plåten, än limmet på butyl mattan. Men att aluminiumsidan borde vara såpass ren att butylmattan nyper hårt i den sen? Om man väljer o köra både och dvs.

                Skum mattan då, har läst nånstans att de finns nån som inte suger åt sig vatten? Kan ju vara att föredra, men vilka har det?

                Dynaliner låter som nått från dynamat, har jag rätt?


                Leverantörer får givetvis skriva i tråden också! även om det inte blir helt opartiskt då kanske men jag är öppen för alla förslag, om de så är dynamat,stp,stinger eller biltema

                Comment


                • #9
                  Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

                  De bilar jag dämpat golven i har varit mer eller mindre odämpade så det var mest för att dämpa ljudnivån från yttre påverkan, vägbuller.

                  I dörrarna var det bytulmatta med nämnda skummgummimatta.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

                    Originally posted by mr_c View Post
                    Hewi: De är lite så jag känt också, när man dämpar med bitumen o knackar på plåten känns den stum, o resonansen blir mer "gummi" än plåt.

                    dock om ja skulle sätta i en dörr t.ex, så känns de som att alubutyl biter bättre mot plåten, än limmet på butyl mattan. Men att aluminiumsidan borde vara såpass ren att butylmattan nyper hårt i den sen? Om man väljer o köra både och dvs.

                    Skum mattan då, har läst nånstans att de finns nån som inte suger åt sig vatten? Kan ju vara att föredra, men vilka har det?

                    Dynaliner låter som nått från dynamat, har jag rätt?
                    Funderar du på dubbla lager tror jag du skall applicera bitumen först och sedan alubutyl ovanpå , om du gör rent plåten i dörrarna ordentligt så biter bitumen mattorna fast bra(värm dem med varmluftpistol ordentligt innan montering).
                    Ja Dynaliner är en produkt ifrån dynamat och den skall inte suga åt sig vatten samt att den är värmetålig så den går att använda även på motorhuven.
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

                      Originally posted by Hewi View Post
                      Funderar du på dubbla lager tror jag du skall applicera bitumen först och sedan alubutyl ovanpå , om du gör rent plåten i dörrarna ordentligt så biter bitumen mattorna fast bra(värm dem med varmluftpistol ordentligt innan montering).
                      Ja Dynaliner är en produkt ifrån dynamat och den skall inte suga åt sig vatten samt att den är värmetålig så den går att använda även på motorhuven.
                      Ja de kanske funkar Får väl ta en bit av varje o limma ihop o se hur jävligt de sitter

                      Nästa fundering, vilka bitar i bilen är viktiga att dämpa, som verkligen gör skillnad?

                      Olika bitar kan ju göra olika skillnad, för att förbättra ljudet från högtalare etc så förstår man ju själv att det är dörrarna t.ex. Att få fram basen kan va att dämpa taket, men om man ser vad som dämpar yttre ljud mest?

                      Hjulhusen,reservhjulsbaljan och bakskärmarna borde stå för mycket ljud? Både däckljud och avgasljud?

                      Men sen då? Hur mycket kommer in via dörrarna? Golvet? taket?

                      Torpeden borde vara utsatt? Men den är ett helvete o komma åt istället..

                      O i nyare bilar där de sitter dubbelplåt i dörrarna, vad gör man där?

                      Ex: Passat 00- där sitter ju fönstermotor o allt i en står plåt/aluminiumbit i dörren, nitad eller skruvad minns jag inte?

                      Vinner man på att få loss den biten, dämpa hela ytterplåten av dörren o montera tillbaka igen? Eller dämpar det lika mycket att klistra hela den första plåtytan, dvs runt högtalaren och över hela elhissplattan?

                      Går man på ännu nyare bilar verkar de ju som att man skruvar bort hela den yttre plåten i dörren? :s Var så bl.a. på min fars Octavia 05- , Men den delen vetifan om man vågar skruva bort, den ska ju dit snyggt igen...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

                        googlade lite och hittade nått här, de skriver att vi alla är så nöjda när vi dämpar våra bilar med lager på lager med bitumenmattor o liknande, allt känns stumt o dött i plåten o dörrarna har kassaskåpskänsla, och endå är det knappt någon skillnad i vägbuller, finns det nån sanning eller är det bara försäljnings-snack för att man ska välja deras produkter?

                        Vinyl/Nitrile Closed Cell Foam som ska läggas överallt?
                        http://www.sounddeadenershowdown.com/products/ccf

                        och sedan ett lager vinyl ÖVERALLT?
                        http://www.sounddeadenershowdown.com/products/mlv

                        Comment


                        • #13
                          Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

                          Originally posted by mr_c View Post
                          och endå är det knappt någon skillnad i vägbuller
                          Om du dämpar en dörr eller golv så händer det inte mycket med vägbullert!
                          Öppna dina sinnen och provkör det tysta bilarna, ta den till verkstaden och skruva ner den.
                          Då hittar du annorlunda lösningar kan jag lova!

                          Detta exempel är ett i raden av många jag utfört
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Om du dämpar en dörr eller golv så händer det inte mycket med vägbullert!
                            Öppna dina sinnen och provkör det tysta bilarna, ta den till verkstaden och skruva ner den.
                            Då hittar du annorlunda lösningar kan jag lova!

                            Detta exempel är ett i raden av många jag utfört

                            Okej =/ kan du ge några exempel kanske?

                            Har inte direkt tillgång till nå tysta bilar o skruva ner bara sådär, så får köra i teorin o leta info till o börja med

                            Comment


                            • #15
                              Re: Skillnad o funktion av olika dämpmaterial?

                              Originally posted by mr_c View Post
                              Ex: Passat 00- där sitter ju fönstermotor o allt i en står plåt/aluminiumbit i dörren, nitad eller skruvad minns jag inte?

                              Vinner man på att få loss den biten, dämpa hela ytterplåten av dörren o montera tillbaka igen? Eller dämpar det lika mycket att klistra hela den första plåtytan, dvs runt högtalaren och över hela elhissplattan?
                              Jag har passat -00 själv, tog bort mellanväggen när jag dämpade och det var stor skillnad att dämpa bakom. Man får lossa alla skruvarna, ta bort fästet till rutan. Tejpa fast rutan bara så den inte flyger i golvet!

                              Comment

                              Working...
                              X