Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amega q comp 50/60 för välljud?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

    JBL funkar också med Amega, även fast dom är något hårda i karaktären. Tror dock att det finns en hel del att hämta med bättre steg då diskanten/övre mellanregistret kan bli lite hårt nu, men stor skillnad mot när jag även hade högtalare från JBL!
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #17
      Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

      Originally posted by Frippe_L View Post
      Jag antar han syftar på Genesis och Mosconi.
      Man får leta efter ett beg. Genesis Dual Mono steg då:P
      Hur är Hertz steg? Skulle ett bryggat EP4 vara nått å ha?
      Last edited by hanspettersson; August 5, 2010, 15:01.

      Comment


      • #18
        Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

        Originally posted by hanspettersson View Post
        Man får leta efter ett beg. Genesis Dual Mono steg då:P
        Hur är Hertz steg? Skulle ett bryggat EP4 vara nått å ha?
        Ta en funderare på Genesis Profile 2 Ultra, har ej lyssnat själv, men har hört att det steget låter snarlikt Dual Mono.
        MVH F.Trybom

        Comment


        • #19
          Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

          Originally posted by Frippe_L View Post
          Jag antar han syftar på Genesis och Mosconi.
          Sinfoni är inte fy skam de heller!!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #20
            Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

            Originally posted by Lonefox View Post
            Vad folk än säger så envisas jag att Audison FUNKAR ihop med Amega.
            Lite för tillbakadraget för min smak men jag överlever.
            Du svarade själv på ditt inlägg
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #21
              Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

              Originally posted by hanspettersson View Post
              Man får leta efter ett beg. Genesis Dual Mono steg då:P
              Hur är Hertz steg? Skulle ett bryggat EP4 vara nått å ha?
              EP4 har utgått och ersatts av billigare steg!

              EP4X däremot har jag använt flera ggr, funkar riktigt bra som budget allternativ!

              Ska du bara använda dig av 2 kanaler så satsa hällre på EP2X

              Men den som letar han finner, alternativ då alltså
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #22
                Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                Lyfter en gammal tråd men..visst fan borde ett Genesis 4kanalare räcka till? mitt har enligt spec 85w per kanal!

                MVH Oliver

                Både gott ljud i bilen och utanför!
                BMW m5 f10
                https://www.garaget.org/?car=425750

                Comment


                • #23
                  Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                  Originally posted by Lonefox View Post
                  Vad folk än säger så envisas jag att Audison FUNKAR ihop med Amega.
                  Nog för att det är SRx som driver Q-COX350 och DRVRQ6 och att mina 60W är i underkant för middarna så är det ett behagligt ljud. Lite för tillbakadraget för min smak men jag överlever.
                  (Hittat "hem" med Audison/Focal)
                  Hoppsan! Några år gammalt.....

                  Oftast är ett tillbakalutat ljud (inte alltid) ett ofärgat riktigt ljud.Om man använder riktigt bra stereoprodukter så börjar oftast ljudet att bli mer tillbaka lutat,med djup och 3D känsla.Där man kan peka ut dom flesta instrument i ljudbilden.Förutsatt att man använder sig av en icke alltför komprimerad låt.

                  Om ljudet däremot spelar dig mycket i ansiktet,börjar låta lite som en kyrka,då brukar ljudet vara färgat på någotvis,om det nu inte är så att inspelningen är gjord i en kyrka .Dock kan inspelningen mycket väl vara gjord i en kyrka men ändå vara tillbakalutat,då har man en ofärgad anläggning.

                  En bra skiva är Jul i Betlehem med carola,som är inspelad med kirrkelig kulturverkstad.
                  Last edited by Välljudsfantast; May 12, 2016, 06:29.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                    Morgan, ja för tusan, kom och låna ett kit om du vill testa, de moderna med svart korg är jättetrevliga, och långt mer SQ orienterade än de gula/lila korg.

                    Har ett par rejält inspelade du kan låna, skall du köra aktivt eller passivt?

                    Fredde
                    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                    God bless the Amp Doctor !

                    Comment


                    • #25
                      Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                      Originally posted by Fluff View Post
                      Morgan, ja för tusan, kom och låna ett kit om du vill testa, de moderna med svart korg är jättetrevliga, och långt mer SQ orienterade än de gula/lila korg.

                      Har ett par rejält inspelade du kan låna, skall du köra aktivt eller passivt?

                      Fredde
                      Ja,jag lånar gärna ett kit med filter för lite testning,och delar med mig av testet så klart på forumet.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                        Originally posted by Välljudsfantast View Post
                        Hoppsan! Några år gammalt.....

                        Oftast är ett tillbakalutat ljud (inte alltid) ett ofärgat riktigt ljud.Om man använder riktigt bra stereoprodukter så börjar oftast ljudet att bli mer tillbaka lutat,med djup och 3D känsla.Där man kan peka ut dom flesta instrument i ljudbilden.Förutsatt att man använder sig av en icke alltför komprimerad låt.

                        Om ljudet däremot spelar dig mycket i ansiktet,börjar låta lite som en kyrka,då brukar ljudet vara färgat på någotvis,om det nu inte är så att inspelningen är gjord i en kyrka .Dock kan inspelningen mycket väl vara gjord i en kyrka men ändå vara tillbakalutat,då har man en ofärgad anläggning.

                        En bra skiva är Jul i Betlehem med carola,som är inspelad med kirrkelig kulturverkstad.
                        Skillnad på tillbakadraget och tillbakalutat.
                        Tillbakadraget enligt mig är att det saknas mkt detaljåtergivning.
                        Tillbakalutat som inte spelar "rått" och "rakt i ansiktet" som du säger är behagligt. Ett ljud kan vara tillbakalutat men sakna microdetaljerna och inte "släpper" riktigt likaväl som det kan vara väldigt detaljrikt utan att vara "rått och på". Bara så att vi förstår vad vi båda pratar om och menar så vi inte pratar om varandra.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #27
                          Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Skillnad på tillbakadraget och tillbakalutat.
                          Tillbakadraget enligt mig är att det saknas mkt detaljåtergivning.
                          Tillbakalutat som inte spelar "rått" och "rakt i ansiktet" som du säger är behagligt. Ett ljud kan vara tillbakalutat men sakna microdetaljerna och inte "släpper" riktigt likaväl som det kan vara väldigt detaljrikt utan att vara "rått och på". Bara så att vi förstår vad vi båda pratar om och menar så vi inte pratar om varandra.
                          Exakt!

                          Tänkte faktiskt att jag skulle skriva det också,men det blev inte av.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                            Originally posted by OliverBjuhr View Post
                            Lyfter en gammal tråd men..visst fan borde ett Genesis 4kanalare räcka till? mitt har enligt spec 85w per kanal!

                            Ja du kommer mycket långt med det ! Ett Dual Mono är bättre, men du behöver absolut inte tro att du inte kan rocka rejält med ett 4C.

                            Fluff
                            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                            God bless the Amp Doctor !

                            Comment


                            • #29
                              Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                              Originally posted by Fluff View Post
                              Ja du kommer mycket långt med det ! Ett Dual Mono är bättre, men du behöver absolut inte tro att du inte kan rocka rejält med ett 4C.

                              Fluff
                              Ah kanon! tackar
                              MVH Oliver

                              Både gott ljud i bilen och utanför!
                              BMW m5 f10
                              https://www.garaget.org/?car=425750

                              Comment

                              Working...
                              X