Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amega q comp 50/60 för välljud?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Amega q comp 50/60 för välljud?

    Funderar som vanligt..

    Är nya Amega Q comp 50/60 kitten(ok-dom har funnits ett tag nu) bra?

    Funderar på ett av kitten (50 eller60),men undrar om man blir nöjd,ska eventuellt ha ett kitt i vinterbilen.

    Eller är dom kanske lite för pop och rock (färgar lite för mycket)?

  • #2
    Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

    är väl ett av de bästa kittena men lånar tråden lite om det e ok? jag undrar om det funkar med ett amega q comp 50 i kickpanelen på en bmw 316Icompact-98?

    Comment


    • #3
      Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

      Originally posted by ville91 View Post
      är väl ett av de bästa kittena men lånar tråden lite om det e ok? jag undrar om det funkar med ett amega q comp 50 i kickpanelen på en bmw 316Icompact-98?
      Amega är främst gjord för att spela ut i dörrarna, vill ha mycket volym. Men man kan få till det även med kickar, försök hitta så många liter du kan.
      MVH F.Trybom

      Comment


      • #4
        Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

        De nya Amega kiten är inte FÖR Pop och Rock aktiga!

        De håller ihop bra även i övre mellanregister och diskant, visst får man jobba med EQn men nämn något kit man inte får göra det med!?
        Men en sak som framkommit är att dom trivs väldigt bra ihop med Engelska och Italienska steg som har värme och dynamik, mycket effekt är att föredra.
        Audison är också Italienska men dom är lite för mesiga för att passa in på rekomendationen!
        Spretiga och kalla steg gör sig inte ihop med dessa, diskanten är bra men känslig!

        Jag har inte monterat Q Comp 50 i den BMW modellen du frågar om Ville.
        De modeller där högtalarna sitter nere vid fötterna, ska ha en mid som inte rockar allt för mycket.
        Horn effekten gör sig påmind och slutresultatet blir för mycket PÅ!

        Finns en del kit som inte platsar med detta monterings sätt!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

          Originally posted by Välljudsfantast View Post
          Funderar som vanligt..

          Är nya Amega Q comp 50/60 kitten(ok-dom har funnits ett tag nu) bra?

          Funderar på ett av kitten (50 eller60),men undrar om man blir nöjd,ska eventuellt ha ett kitt i vinterbilen.

          Eller är dom kanske lite för pop och rock (färgar lite för mycket)?
          Du har väl lyssnat på Q-Comp Gold? Samma tryck och spelglädje men med bättre diskant, allt är bättre med den nya serien.

          Du har väl ett DMX att mata kitet med, det kommer kitet gilla! Ta en sväng till Pierre i kungsängen så kan han nog dema en trevlig Amega och Genesis installation.
          Last edited by F.Trybom; August 1, 2010, 18:57.
          MVH F.Trybom

          Comment


          • #6
            Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

            Originally posted by F.Trybom View Post
            Du har väl lyssnat på Q-Comp Gold? Samma tryck och spelglädje men med bättre diskant, allt är bättre med den nya serien.

            Du har väl ett DMX att mata kitet med, det kommer kitet gilla! Ta en sväng till Pierre i kungsängen så kan han nog dema en trevlig Amega och Genesis installation.
            Vet inte om jag lyssnat på Q-comp gold faktiskt (kanske gjort det utan att veta om det)

            Dmx låter säkert bra ihop med Amega,men för min del blir det bara ett Celestra 2150 (2x150w) eftersom det bara ska sitta i vinterbilen.

            Comment


            • #7
              Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

              Originally posted by F.Trybom View Post
              Amega är främst gjord för att spela ut i dörrarna, vill ha mycket volym. Men man kan få till det även med kickar, försök hitta så många liter du kan.
              men göra typ en rund låda så det sticker ut lite från kicken?

              Comment


              • #8
                Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                Originally posted by Välljudsfantast View Post
                men för min del blir det bara ett Celestra 2150 (2x150w) eftersom det bara ska sitta i vinterbilen.
                Det är inte bara, sa ju att dom ville ha värme!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Det är inte bara, sa ju att dom ville ha värme!
                  Nej jag vet,men mot DMX:et är det lite så.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                    Hej! Jag har gjort många monteringar i BMW genom åren då jag sålde de äldre Q-comp Gold kitten. Den gula Q-comp 50 midden fungerar fantastiskt bra i kickarna på 3/5 serien som hade placeringen där. Dessa kickar inte är helt täta utan mynnar ut uppåt/bakåt längs torpeden. Fyll gärna med dämpull för bättre egenskaper i basregistret samt för att få trevligare karaktär på mid/mellanregistret. Diskanten är heller inte aggresiv om den ställs i -6 läget på filtret. Diskant placeras där man föredrar, men vid backspegel fungerar utmärkt för standarmontering 1A.

                    Mvh Mattias Hedin
                    Last edited by Hedde; August 1, 2010, 22:58.
                    DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                      Originally posted by Hedde View Post
                      Hej Jag har gjort många monteringar i BMW genom åren då jag sålde de äldre Q-comp Gold kitten. Den gula Q-comp 50 midden fungerar fantastiskt bra i kickarna på 3/5 serien som hade placeringen där. Dessa kickar inte är helt täta utan mynnar ut uppåt/bakåt längs torpeden. Fyll gärna med dämpull för bättre egenskaper i basregistret samt för att få trevligare karaktär på mid/mellanregistret. Diskanten är heller inte aggresiv om den ställs i -6 läget på filtret. Diskant placeras där man föredrar, men vid backspegel fungerar utmärkt för standarmontering 1A.

                      Mvh Mattias Hedin
                      ok då vet jag att det funkar

                      Comment


                      • #12
                        Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                        Jag matar mina dubbla Amega 60 kit med ett MTX Thunder 942 och det fungerar bra!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                          Originally posted by Nonne View Post
                          De nya Amega kiten är inte FÖR Pop och Rock aktiga!

                          De håller ihop bra även i övre mellanregister och diskant, visst får man jobba med EQn men nämn något kit man inte får göra det med!?
                          Men en sak som framkommit är att dom trivs väldigt bra ihop med Engelska och Italienska steg som har värme och dynamik, mycket effekt är att föredra.
                          Audison är också Italienska men dom är lite för mesiga för att passa in på rekomendationen!
                          Spretiga och kalla steg gör sig inte ihop med dessa, diskanten är bra men känslig!

                          Jag har inte monterat Q Comp 50 i den BMW modellen du frågar om Ville.
                          De modeller där högtalarna sitter nere vid fötterna, ska ha en mid som inte rockar allt för mycket.
                          Horn effekten gör sig påmind och slutresultatet blir för mycket PÅ!

                          Finns en del kit som inte platsar med detta monterings sätt!
                          Kan du nämna några steg som skulle passa bra till Amega kitten? Som är lite åt det varma hållet du nämner.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                            Originally posted by hanspettersson View Post
                            Kan du nämna några steg som skulle passa bra till Amega kitten? Som är lite åt det varma hållet du nämner.
                            Jag antar han syftar på Genesis och Mosconi.
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • #15
                              Re: Amega q comp 50/60 för välljud?

                              Vad folk än säger så envisas jag att Audison FUNKAR ihop med Amega.
                              Nog för att det är SRx som driver Q-COX350 och DRVRQ6 och att mina 60W är i underkant för middarna så är det ett behagligt ljud. Lite för tillbakadraget för min smak men jag överlever.
                              (Hittat "hem" med Audison/Focal)
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X