Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

    Hej!

    Efter vad som känns som en evighets frånvaro från allt vad billjud heter behöver jag nu fördjupa mig i vad som finns att tillgå i dagsläget, vad som är bra och vad som funkar för att lösa det jag vill uppnå.

    För att det ska vara lättare att förstå vad jag anser är "tillräckligt bra" kan jag kort beskriva vad jag minns som "tillräckligt bra" grejer från förr:

    Pioneer 8600
    CDT ES12, Hertz HX300, DD9915
    Genesis Fourchannel, Audison LRx
    CDT Eurosport ES-620

    Jag har nu tänkt mig följande:

    All musik ska låta bra, spela högt och klart på en gång. Ingen uppvärmning av slutsteg etc - Har inte tid med det.

    Anläggningen ska inte vara särskiljt stor men den ska spela högt och rent samtidigt som den ska vara extremt strömsnål för vad den presterar.

    Några tankar/önskemål om tips på delar:

    HU:

    Jag behöver egentligen ingen sedvanlig HU utan behöver bara en signalkälla som lämnar en bra digital signal. Om det blir överkurs funkar en traditionell 1-2 DIN HU med eller utan CD/DVD som lämnar en digital signal (coax eller optisk) till en DSP som man sen kopplar slutsteg till med en analog eller digital signal, helst digital... Finns det? DSP:n bör kunna styras på något smart sätt.

    HU:n måste kunna spela Spotify eller kunna koppla upp mot en androidtelefon på ett enkelt och snabbt sätt när man sätter sig i bilen. Helst automatiskt. Ett plus om den hanterar Tidal.

    Slutsteg:

    Vill gärna dela allt aktivt men vet inte hur många kanaler jag behöver i dagsläget. Minst fem, kanske sju (2-3 vägs framsystem samt bas). Ev. flera midbasar/kanal fram.

    Finns det digitala slutsteg som har digital signalingång och samtidigt låter bra? Förslag? Detta är en mkt intressant punkt för mig.

    Framsystem:

    Något med hög verkningsgrad men som låter bra och inte kostar allt för mkt. Något speciellt att titta efter?

    Bas:

    Beroende på hur stort framsystemet blir så vet jag inte vad som behövs här. Den ska inte ta för mkt plats och jag kommer sträva efter ett strömsnålt system, max en 12" eller två 10".

    Förslag på prisvärd, välljudande 8-12" med anmärkningsvärt hög verkningsgrad?


    Hoppas ni orkar ge mig några goda råd och intressanta förslag!
    ((I GENESIS))

  • #2
    Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

    Surfplatta + Mosconi 6to8 med amas
    Mosconi D2 100.4
    Mosconi-D2-500.1

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

      Tack för tipsen, har redan snokat reda på Mosconis produkter men det finns så fascinerande många möjligheter att konfigurera systemen och lösa ev. problem på med de produkterna så tips mottages gärna!

      En annan person har rekommenderat 80.6dsp vilket innebär att man inte behöver en separat DSP. Jag antar dock att det kan finnas fördelar med en separat DSP.

      Någon som snabbt kan förklara fördelen med en 6to8 ihop med separata steg i förhållande till ett 80.6dsp?

      Om det blir separat DSP behöver jag troligen två 100.4 och ett 500.1 för att täcka behovet av antal kanaler (det blir troligen perfekt då jag kan brygga det ena 100.4 till att driva två till fyra 6,5" midbasar).

      Antar att det knappast kan vara ett problem att brygga ett 100.4 till två kanaler? Lite konfunderad över att det inte finns något sånt angivet i stegets effektspec, varför inte bara skriva att det ger 2x280W@4ohm?

      Finns det någon viss typ av surfplatta man bör använda eller funkar alla med BT precis lika bra? En 8" vore nog lagom?
      ((I GENESIS))

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

        Tillägg:

        Jag har funderat lite över hur överföringen mellan signalkälla och DSP ska ske och fått en bild av att BT kanske inte är det bästa eller handlar det bara om att använda rätt BT produkter? Vad avgör hur bra det blir och vad är det som blir sämre om det inte blir bra? Luddigt.

        Jag har ev. en annan plan och det är att använda WIFI eller vad det ses som, tex en Nuprime WR100 (DC 5V 1A) som inte behöver ett befintligt nätverk utan på något vis skapar ett eget vilket mobilen/surfplattan ansluter mot via WIFI? WR100 har optisk utgång vilken man skickar in i DSP osv... WR100 borde även dyka upp i det trådlösa hemnätverket om man parkerar inom räckhåll och jag skulle tro att det går att ansluta en extern hårddisk till den vilken man då kan ladda över musik till trådlöst. Just denna funktion har man väl i vilket fall då en ev. surfplatta också kan ansluta till det befintliga hemnätverket bara bilen står tillräckligt nära.

        https://www.hifiexperience.se/produk...W9-xoCSPTw_wcB
        ((I GENESIS))

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

          Originally posted by infectious View Post
          En annan person har rekommenderat 80.6dsp vilket innebär att man inte behöver en separat DSP. Jag antar dock att det kan finnas fördelar med en separat DSP.

          Någon som snabbt kan förklara fördelen med en 6to8 ihop med separata steg i förhållande till ett 80.6dsp?
          Fördelen med en separat DSP är ju att du har friheten att byta steg m.m. Fördelen med 80.6DSP är ju att allt är integrerat i enheten och formfaktorn.
          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

          Team Ljudbyggaren
          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
          3:e Plats Master OEM - SM 2018
          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

            Originally posted by infectious View Post
            Tillägg:

            Jag har funderat lite över hur överföringen mellan signalkälla och DSP ska ske och fått en bild av att BT kanske inte är det bästa eller handlar det bara om att använda rätt BT produkter? Vad avgör hur bra det blir och vad är det som blir sämre om det inte blir bra? Luddigt.
            Personligen tycker jag BT fungerar riktigt bra numera, speciellt om man streamar från en högupplöst källa. Alla audiofiler kommer säkert att hoppa på mig nu
            Notera att den i dagsläget inte har stöd för TIDAL, så vill du streama högupplöst får hitta något annat alternativ eller vänta tills det supportas från Qualcomm.
            ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



            Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
            Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
            Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
            Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

            Team Ljudbyggaren
            1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
            3:e Plats Master OEM - SM 2018
            8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

              När det gäller Mosconis produkter så det som finns i DSP väg i dag ä det samma som sitter monterade i de olika förstärkarna.
              Alltså, D 100.4 DSP, One 130.4 DSP har 4to6 intergrerat.
              D2 80.6 DSP har en 6to8 innanför skalet, även One 60.8 DSP bygger på 6to8.
              Räknar vi om så ser vi att med One 130.4 DSP så ger vi under 2000:- för en 4to6.
              När € var som billigast för oss låg 4to6 (inbyggd) på ca 1700:-, den var då världens billigaste DSP.

              Nog om detta.

              Nu i dagarna släpps det ytterligare DSPs från Mosconi, 8to12 Aerospace har vi haft några månader, nu kommer 6to8 Aerospace och även 8to12 PRO.

              8to12 Aerospace är helt galen, den är byggd på de absolut bästa komponenter som finns på marknaden i dag.
              Så sett till prestanda av komponentval finns det ingen bättre DSP att uppbringa oavsett prisklass, enligt säker källa så får även Bewith se sig slagen vilken kostar långt över 100 000:- mer för värsta modellen.

              Vi har sedan i somras provat ett flertal olika musikförmedlare med digital signal som input i både 6to8 och 8to12 Aerospace.
              Det har visat sig skilja ganska markant i kvalitet, varför kan jag inte förklara.
              Först trodde vi att felet låg i 6to8, men när vi sedan kopplade upp en riktigt bra hem DVD så var ljudet het galet bra.

              När då 8to12 Aerospace kom så testades musikförmedlarna igen med ytterst liten förbättring.
              Där står vi i dag och och fler tester ligger runt hörnet, att testa och hitta det som fungerar är viktigt för oss.
              Denna setup kommer att finnas i vår egen BMW som ska tävla på EM.

              Om du nu skulle köra aktivt på ett 3-vägs system så hade jag satsat på 1st D2 100.4 och 1st D2 150.2, att brygga steg för att få mer effekt i SQ sammanhang är inte det jag rekommenderar.
              Finns produkter som klarar det men då faller det på flera punkter i dina önskemål ovan.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

                Digitala signaler är ingen garanti för kvalitet. Vi tänker oss att vi därmed ska slippa A/D och D/A-omvandlingar som är onödiga. I mosconi-grejerna är det gjort på rätt sätt, så där bör det vara en fördel att köra digitalt genom DSP och sen låta DSPns D/A-omvandlare göra signal till slutsteget. Men signalkällan som går in i digital-ingången kan inte mosconi styra över. Och digitala signaler är inte så annorlunda jämfört med analoga egentligen. Respekterar man signalen så är den bra. Kör man en digital signal genom ett par chip för digital omvandling, EQ och lite annat smått o gott så låter det rätt trist sen. Respekten för signalen är i många fall obefintlig, särskilt när den är digital. Men hittar man en signalkälla som funkar så kan det som Nonne skriver bli riktigt bra. Min känsla är att det är lite andra fallgropar med den digitala signalen än på den analoga tiden, så erfarenhet är ännu värdefullare nu.

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

                  Man tror i sin vildaste fantasi att det digitala ska vara någorlunda likt oavsett vad som skickar ut dessa ettor och nollor.

                  Det roliga är att 2 av de testade produkterna lät sämre med digitalt överförd signal mot en annan där det kördes analogt, allt i samma system till en kalibrerad 6to8.

                  I vilket fall så ska jag testa FIIO X7 också.
                  Införskaffat ny 75 ohms kabel för ändamålet, det visade sig att min IXOS 75 ohms silverkabel hade fel kontakter.

                  Testning testning ....... synd man inte har oändligt med tid

                  Tyvärr har jag dålig koll på hur man konfigurerar och vilka format som ska användas.
                  Läste någon stans att Apple lossless (tror jag det heter) skulle vara bra.
                  Om någon annan har erfarenhet av detta för mig outforskade ämne tar jag gärna emot tips och trix.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

                    Tack för fler tips och viktiga inputs!

                    Det med signalkällan är det jag fastnat på i nuläget. Frågan är vad man skulle satsa på, jag har redan en sån Nuprime WR100 i vardagsrummet så den skulle vara lätt att testa med.

                    Vad för digitala signalkällor använder ni som är nöjda eller vad använder andra som ni vet är nöjda? Någon viss surfplatta eller så som ger bra signal? Har en gammal iPad som man skulle kunna offra, dom brukar väl vara rätt bra så sätt? I så fall skulle man ju skicka signalen rakt ur den in i 6to8 DSP:n.

                    Är ute i tid med funderingarna och vet inte vad det blir för bil. Börjar bli dags för ny familjebil och den senaste Opel Zafiran skulle kunna vara något.

                    Den har dubbla A-stolpar med en ganska stor ruta emellan som man troligen inte vill täcka för men man kan ju testa att göra det, skulle det gå har man väldigt generöst med yta att skapa något bra för mid och diskant.

                    Tror dock på en mid dome av något slag som kan monteras utan låda. Eller så använder man platsen där högtalarna sitter uppe på brädan men det ser inte ut att vara så stora saker som sitter original. Har inte fördjupat mig i det. Mellanreg. hamnar således off axis i så fall.

                    Det finns mkt plats under framstolarna och där bör det gå att ha en 6,5-8" eller slutstegen, eller både och på något vis.

                    Som det ser ut lär det gå åt:

                    6to8
                    100.4
                    150.2
                    500.1
                    3-vägs 5-6,5" framsystem
                    1-2st 6,5-8" basar.
                    Signalkälla

                    Hur mkt batterikapacitet är att rekommendera till en sådan slutstegssetup om man i regel använder stereon med motorn igång?
                    ((I GENESIS))

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

                      Originally posted by infectious View Post
                      Tack för fler tips och viktiga inputs!

                      Det med signalkällan är det jag fastnat på i nuläget. Frågan är vad man skulle satsa på, jag har redan en sån Nuprime WR100 i vardagsrummet så den skulle vara lätt att testa med.

                      Vad för digitala signalkällor använder ni som är nöjda eller vad använder andra som ni vet är nöjda? Någon viss surfplatta eller så som ger bra signal? Har en gammal iPad som man skulle kunna offra, dom brukar väl vara rätt bra så sätt? I så fall skulle man ju skicka signalen rakt ur den in i 6to8 DSP:n.

                      Är ute i tid med funderingarna och vet inte vad det blir för bil. Börjar bli dags för ny familjebil och den senaste Opel Zafiran skulle kunna vara något.

                      Den har dubbla A-stolpar med en ganska stor ruta emellan som man troligen inte vill täcka för men man kan ju testa att göra det, skulle det gå har man väldigt generöst med yta att skapa något bra för mid och diskant.

                      Tror dock på en mid dome av något slag som kan monteras utan låda. Eller så använder man platsen där högtalarna sitter uppe på brädan men det ser inte ut att vara så stora saker som sitter original. Har inte fördjupat mig i det. Mellanreg. hamnar således off axis i så fall.

                      Det finns mkt plats under framstolarna och där bör det gå att ha en 6,5-8" eller slutstegen, eller både och på något vis.

                      Som det ser ut lär det gå åt:

                      6to8
                      100.4
                      150.2
                      500.1
                      3-vägs 5-6,5" framsystem
                      1-2st 6,5-8" basar.
                      Signalkälla

                      Hur mkt batterikapacitet är att rekommendera till en sådan slutstegssetup om man i regel använder stereon med motorn igång?
                      Högtalare jag kan rekommendera är dayton

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

                        Originally posted by infectious View Post
                        Hur mkt batterikapacitet är att rekommendera till en sådan slutstegssetup om man i regel använder stereon med motorn igång?
                        Originalbatteriet räcker långt, tror du kan dema en hel dag utan laddning och ändå starta bilen.

                        i vår BMW har jag en switch för att kunna dema, slår till denna och allt i bilen är avstängt.

                        Jag använder en iPad Mini som signalkälla, streamar till en AMAS II.
                        När man då glömmer slå av switchen så tar det ca 4-5 dagar innan vi måste ladda för att kunna starta bilen.

                        Batteriet är original 2012 så med ett nytt tror jag bilen kan stå igång minst 7 dagar
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

                          Ok, smidigt.

                          Är 500.1 ett fullregistersteg?
                          ((I GENESIS))

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hjälp: Vill ha anläggningen så digital som möjligt + låta bra

                            Originally posted by infectious View Post
                            Ok, smidigt.

                            Är 500.1 ett fullregistersteg?
                            Absolut
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment

                            Working...
                            X