Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW bas under stol

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW bas under stol

    Hur låter basar under stolen i en BMW e61 5-serie kombi?
    Jag vet hur det låter med ett par 8" i basreflex i skuffen, men hur är det jämfört med att ha bra basar i originalhålen under stolarna? Nån som jämfört?

  • #2
    Re: BMW bas under stol

    Tjena,

    Utmaningen är ju dels att de inte får speciellt mycket volym att arbeta i, dels att lådorna är rejält grunda vilket effektivt begränsar antalet element som fungerar. Med det sagt, jag kör 6,5" Aerospace-middar under sätena i min F36 och de spelar på rejält. Inte samma biltyp, så kan såklart inte uttala mig om hur det skulle låta i en E61. Skulle rekommendera att du slår en signal till Nonne på Ljudbyggaren som kan BMW.
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: BMW bas under stol

      Alla BMW låter olika då tröskellådorna har olika volym, 5 serien är något rundare i karaktären med en aning mer botten iom större låda.

      1 serien är en liten bil, det hörs tydligt i basen då den peakar lite högre i frekvens med en lite plonkigare karaktär.

      3 serien är den jag själv gillar mest, därav vårt val av egen BMW.

      Pratar vi F modeller så är det också skillnader, här är det lite annorlunda då det är DIRAC kompenserat så man får vara både lite erfaren och försöka hitta den bästa kompromissen.

      Jag och Carlr kör båda med 6,5", skillnaden blir lite snabbare attack vilket passar bättre ihop med en sub.

      Kör man 8" i en e61 så är det inte mycket botten man saknar om man tweakar rätt, alltså om en DSP är med i leken.

      Om jag själv skulle kört 8" för enkelhetens skull ihop med en sub så skulle jag valt Gladens EXTREME, den är lite hårdare och snabbare i karaktären gentemot Gladens 4 ohms variant.
      Till saken hör också att jag har inte lika stor erfarenhet av riktigt inspelade EXTREME basar, så dom kan vara lika rent tonalt vid väl inspelade högtalare.

      Andra märken har jag bara lyssnat på lite sporadiskt, aldrig fått bygga från grunden för att sedan tweaka vid flertalet tillfällen.

      Focal gillar jag inte alls, särskilt deras diskantlösning suger ordentligt med låg ljudbild som följd.

      Har inte gillat 5 serien tidigare i basområdet, men med erfarenhet kommer resultat.
      Gjort ett par bilar under hösten varav den ena är lätt top 3.
      Hittade en märklig grej i HiFi systemet som ställde till det, men nu som sagt så funkar dom riktigt riktigt bra med ändrad signalhantering
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: BMW bas under stol

        Får tillägga, det är nått i kombimodellerna som gör dessa lite trevligare att lyssna i.

        Jag tror att ambiensen påverkas positivt av mer volym bak.

        Just nu labbar jag med detta utrymmet inför kommande EM i Salzburg
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment

        Working...
        X