Announcement

Collapse
No announcement yet.

Optimala delningsfrekvenser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Optimala delningsfrekvenser

    Då olika typer av element fungerar mer eller mindre väl med olika delningar, och att de flesta vill använda ett tre vägs framsystem pga bilars generella design, så är jag intresserad i en diskussion angående villka frekvenser som är bäst samt villka brantheter som är nyttiga, under vilka omständigheter för att lura våra öron.

    Frågorna är, hur får vi övergången mellan diskant och mellanregister att bli så svår att märka som möjligt (ofta monterad tätt samman), både med eller utan fasvändningar pga passiva filter, eller utan tack vara aktiv delning.

    Och imellan mellanregister och midbas, som oftast är svårare, då de oftare är monterade längre isär, och att typen av element (dome eller cone), gör att delningsfrekvenser skiljer kraftigt. ( dome ca 500 hz och vanligt mellanregister mer till 160 hz).

    Vad är era tankar?

    Mvh

    Fluff
    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

    God bless the Amp Doctor !

  • #2
    Re: Optimala delningsfrekvenser

    Intressant ämne som det inte pratas allt för mycket om. Jag har tyvärr inte så mycket erfarenheter att komma med själv förutom ett konstaterande att det du beskriver i frågan är ett förekommande problem
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Optimala delningsfrekvenser

      Det som inspirerade mig att skriva posten var att jag labbade ihjäl ett par iridium 3 tums domer, som lät riktigt bra med en aktiv delning på 250Hz, men inte tålde någon nämnvärd effect, och vill ju höra andras erfarenheter med olika delningar, risken är ju att man endast later midbasarna spela från 60 hz upp till 150 hz, och då känns de begränsat nyttiga.
      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

      God bless the Amp Doctor !

      Comment


      • #4
        Re: Optimala delningsfrekvenser

        Ska man diskutera delningar måste man veta vilka produkter som ska optimeras.

        Just nu har jag delat en av mina testhögtalare, Hybrid Audio Legatia L6SE mellan 50hz HP och 6000hz LP.
        Högtalaren är av typen "bredbands" element, det fina med denna typen av högtalare är ju för att man inte ska lägga någon delning i det känsliga området där röster finns.
        Man ska försöka använda 6-7 oktav för att slippa problemen som delningar medför i detta register.

        Nästa uppsättning som ska testas delas en aning högre, runt 200-400 HP och LP.
        Mitt labbande avser bara tekniska problem, tonaliteten kommer bara delvis att rättas till för att passa in i delningarna.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Optimala delningsfrekvenser

          Min uppfattning är att detta är ett ämne som man bör hålla sig försiktig kring teoretiserandet för att inte riskera att låsa in tanken på specifika siffror som "är rätt".
          Det enda undantaget jag känner till pekar Nonne på, rösternas spännvidd man får vara försiktig att bråka med.
          Särskilt pga det kan bli tokigheter när fokus skall till med 4 element istället för 2.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Optimala delningsfrekvenser

            Har provat ett helt gäng 3-3,5" element i brädan i min bil och för det mesta brukar jag dela 120Hz/24dB men ibland högre, uppåt 200Hz. Det brukar fungera oförskämt bra och går att spela skapligt högt! Men då är jag en sån som gärna överdriver lite med effekten.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: Optimala delningsfrekvenser

              I min bil just nu så är det en salig blandning av branthet.

              Bas 50/60Hz 24db/okt (beroende på vad jag vill uppnå), mid 50Hz2d/db HP, 180Hz 6db/okt LP, mellanreg 250Hz 6db/okt HP, diskant 8K 6db/okt HP.

              Glappet mellan midbas och mellanregister beror på en peak runt 200-220Hz jag har som jag inte riktigt kommer åt med EQn så jag dämpar för mkt frekvenser omkring (160 resp 250 i frekvenssteg). Detta funkade bra och så får det vara.
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: Optimala delningsfrekvenser

                Originally posted by Lonefox View Post
                I min bil just nu så är det en salig blandning av branthet.

                Bas 50/60Hz 24db/okt (beroende på vad jag vill uppnå), mid 50Hz2d/db HP, 180Hz 6db/okt LP, mellanreg 250Hz 6db/okt HP, diskant 8K 6db/okt HP.

                Glappet mellan midbas och mellanregister beror på en peak runt 200-220Hz jag har som jag inte riktigt kommer åt med EQn så jag dämpar för mkt frekvenser omkring (160 resp 250 i frekvenssteg). Detta funkade bra och så får det vara.
                Låter intressant, vad är det för bil? Fiat Punton?

                Med vänlig hälsning

                Fredrik
                sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                God bless the Amp Doctor !

                Comment


                • #9
                  Re: Optimala delningsfrekvenser

                  Originally posted by Fluff View Post
                  Låter intressant, vad är det för bil? Fiat Punton?

                  Med vänlig hälsning

                  Fredrik
                  Nä. V70 gen 1. Dvs en 850 med facelift med högtalarna i originalplatser.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Optimala delningsfrekvenser

                    bra tråd.
                    hur lägger jag delningarna på mitt framsystem.
                    gladen diskant
                    gladen 3 tum
                    gladen 6.5 tum x 2 i varje dörr.
                    2 x gladen 10 tummare.
                    kör med zero steg o mosconi box.
                    frågar här o hoppas på bra svar.
                    vill ju få grejerna o spela hyffs iallafall.
                    Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                    "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                    Facebook: husse bygger gladenwagon
                    Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Optimala delningsfrekvenser

                      Originally posted by huSSe View Post
                      bra tråd.
                      hur lägger jag delningarna på mitt framsystem.
                      gladen diskant
                      gladen 3 tum
                      gladen 6.5 tum x 2 i varje dörr.
                      2 x gladen 10 tummare.
                      kör med zero steg o mosconi box.
                      frågar här o hoppas på bra svar.
                      vill ju få grejerna o spela hyffs iallafall.
                      ET utgångsläge är .....

                      Diskant på kanal 1-2: HP 8000hz 12db Butterworth
                      Zero PRO 80 kanal 3-4: HP 200hz 12db Bw, LP 7800hz 12db Bw
                      Zero PRO 165 kanal 5-6: HP 50hz 12db Bw, LP 180hz 12 db Bw
                      Zero PRO 10 kanal7-8: HP 30hz 12db Bw, LP 50hz 36 db BW

                      För enkelhetens skull så tar vi detta på telefon, finns ett par saker vi ska gå igenom
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Optimala delningsfrekvenser

                        tack nonne.
                        nu låter det bra mycket bättre.
                        hör av mig på luren sen.
                        Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                        "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                        Facebook: husse bygger gladenwagon
                        Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Optimala delningsfrekvenser

                          Originally posted by huSSe View Post
                          tack nonne.
                          nu låter det bra mycket bättre.
                          hör av mig på luren sen.
                          Kom lite emellan med ett företag som snott vårt företagsnamn, men vi löser detta
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Optimala delningsfrekvenser

                            Sitter precis och klurar på vilka delning som är lämpliga för Gladen Zero Pro 165.2 PP aktiv (med fasplugg På 6,5"). Databladet nämner ingenting om lämplig delning. Sett till kurvorna verkar 3kHz vara lagom. 6,5"an sitter långt ned på dörren och diskanten hamnar högre upp på dörrsidan.
                            Var ska man börja? Lämplig filtertyp, branthet osv. De aka drivas aktivt från en Mosconi D2 80.6 DSP.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Optimala delningsfrekvenser

                              Originally posted by PM-Vette View Post
                              Sitter precis och klurar på vilka delning som är lämpliga för Gladen Zero Pro 165.2 PP aktiv (med fasplugg På 6,5"). Databladet nämner ingenting om lämplig delning. Sett till kurvorna verkar 3kHz vara lagom. 6,5"an sitter långt ned på dörren och diskanten hamnar högre upp på dörrsidan.
                              Var ska man börja? Lämplig filtertyp, branthet osv. De aka drivas aktivt från en Mosconi D2 80.6 DSP.
                              Man brukar säga en oktav upp på fs är en lämplig delning, HG-28PV ligger på 800hz vilket betyder den skulle klara 1600hz.

                              Det skulle jag inte rekommendera utan lägst 2200-2400hz med 12db branthet.
                              Kan nog även funka med 2000hz 18db branthet.

                              Jag personligen tycker det är lite för lågt, diskanterna brukar bli ansträngda och får arbeta med frekvenser som påverkar det området dom ska ta hand om.

                              Testa olika delningar mellan 2600-3200hz, lämna lite hål i frekvenserna mellan mid och diskant.

                              Jag hade utgått från ....
                              HG-165ZPPP-3: HP 50hz 12db Butterworth, LP 2600hz 12db Butterworth
                              HG-28PV: HP 2800hz 12db Butterworth

                              Tänk på att diskantmonteringen är lika viktig som midden, ju stadigare den sitter ju bättre låter den!

                              Namnen/typbetäckningen på Gladens olika kit framgår ganska klart om man vet innebörden.
                              Zero PRO 165 PP betyder följande: Zero(serien) PRO (gjuten korg) 165 (mått) PP (Phase Plug)
                              Hade endelsen slutat på DC så hade 165an haft (Dust Cap) och denna används i 3-vägs systemen då man är ute efter en annan karaktär på middbasen.

                              Kanske onödigt vetande men beskriver högtalarnas tekniska egenskaper
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X