Announcement

Collapse
No announcement yet.

Värt att köra DA omvandlare direkt till processor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Värt att köra DA omvandlare direkt till processor?

    Hallå!

    Har en BMW e91 men blåtand och navi osv som jag streamar musiken till från telefonen (Spotify).

    Kör en bitOne och skall byta utsamtliga högtalare osv.

    Nu till frågan. Tjänar jag något ljudmässigt på att köpa en DA omvandlare med optisk utgång direkt till processorn?

    Nackdelen är att jag missar all info i bilens display samt möjligheten att styra telefonen från ratten.

    /Rasmus

  • #2
    Re: Värt att köra DA omvandlare direkt till processor?

    Mors,
    Det finns lite av varje att fundera över.
    En DA omvandlare - sitter redan i bitone, frågan bör egentligen vara hur du via kortast väg, kan få in signal i bitone utan andra sämre DA omvanldlare (ex orginal BT, orginal HU, orginal förstärkare -> högtalarkabel)

    Dvs på hur bra blåtandsmupperiet fungerar i nuvarande enhet i bilen. Samt, är det så du tar högnivåsignal från högtalarna du summerar till Bitone?

    Är det så, skulle jag absolut satsa på en extern mottagare och smeka in i processorn.
    Om du kör apple är valet enkelt: soundmate M1, om du kör android är det flashiga förslaget Mosconi AMAS2, någonslags 'fullblodsvariant' av blåtand för typ 1200kr.
    Det billigare alternativet är Sure HIFI 2.1 bt kort. från ebay. typ 250kr, prisvärt deluxe. Pissar på allt annat i BT kort väg (utom mosconin) vad jag har sett & hört & provat hittils.
    Går inte att jämföra med lösningar för 300kr på siba..

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Värt att köra DA omvandlare direkt till processor?

      Originally posted by zrken View Post
      Mors,
      Det finns lite av varje att fundera över.
      En DA omvandlare - sitter redan i bitone, frågan bör egentligen vara hur du via kortast väg, kan få in signal i bitone utan andra sämre DA omvanldlare (ex orginal BT, orginal HU, orginal förstärkare -> högtalarkabel)

      Dvs på hur bra blåtandsmupperiet fungerar i nuvarande enhet i bilen. Samt, är det så du tar högnivåsignal från högtalarna du summerar till Bitone?

      Är det så, skulle jag absolut satsa på en extern mottagare och smeka in i processorn.
      Om du kör apple är valet enkelt: soundmate M1, om du kör android är det flashiga förslaget Mosconi AMAS2, någonslags 'fullblodsvariant' av blåtand för typ 1200kr.
      Det billigare alternativet är Sure HIFI 2.1 bt kort. från ebay. typ 250kr, prisvärt deluxe. Pissar på allt annat i BT kort väg (utom mosconin) vad jag har sett & hört & provat hittils.
      Går inte att jämföra med lösningar för 300kr på siba..
      Tack för svaret!

      Det stämmer att jag kör högnivå in i processorn! Känns som det är rimligt att ljudet blir färgat på vägen.

      Googlade snabbt på mosconin du nämnde och det är väl ett kort till deras egna processor?

      Den andra varianten har jag inte kollat upp än, men har den optisk utgång? Hade vart perfekt Isåfall!

      Comment


      • #4
        Re: Värt att köra DA omvandlare direkt till processor?

        Det blir absolut bättre ljud om du streamar ljudet direkt till processorn istället för att gå vägen via original Hu och högnivå!

        Amas2 kortet funkar till alla enheter med optisk ingång.

        Har du Iphone eller Android?
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Värt att köra DA omvandlare direkt till processor?

          Originally posted by Stolze View Post
          Tack för svaret!

          Det stämmer att jag kör högnivå in i processorn! Känns som det är rimligt att ljudet blir färgat på vägen.

          Googlade snabbt på mosconin du nämnde och det är väl ett kort till deras egna processor?

          http://mosconi-system.it/product/dsp-amas-2/

          Liten smidig sak och både Ljudbyggaren och Seastream hade den på hyllan sist jag kollade.
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #6
            Re: Värt att köra DA omvandlare direkt till processor?

            Tack igen för alla svar.

            Ja det missade jag helt! Men det är ju perfekt Isåfall!

            Jag kör Android och tjejen kör iPhone så gärna någon som är kompatibelt med båda.
            Hon är dock glad så länge det kommer musik

            Comment


            • #7
              Re: Värt att köra DA omvandlare direkt till processor?

              Originally posted by Stolze View Post
              Tack igen för alla svar.

              Ja det missade jag helt! Men det är ju perfekt Isåfall!

              Jag kör Android och tjejen kör iPhone så gärna någon som är kompatibelt med båda.
              Hon är dock glad så länge det kommer musik
              Man kan notera det är krångligare och avsevärt mer begränsat att försöka få till det via SoundMate om man inte har tillgång till AirPlay via ex en Appleprodukt.

              Alternativet med att 'sponsra svenska återförsäljare med butik' och få en kvalitetsprodukt, men betala för det: AMAS2.
              Det, en smula sämre alternativet via e-bay, utan support, något enklare ljudkvalitet, men för 20% av pengarna: SURE HIFI kortet.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Värt att köra DA omvandlare direkt till processor?

                Tack för svaren! Fick lite mer kött på benen nu!

                Comment

                Working...
                X