Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dämpning av kabinen med absorbenter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dämpning av kabinen med absorbenter

    Mors.

    Försöker få lite klarhet vad för råd&rön som ligger appropå dämpning på 'nivå tre', om man tänker sig att nivå ett handlar om att döda resonans i material, nivå 2 handlar om att stänga ute oönskat ljud ex vägbuller via isolatorer.
    Nivå tre, är då nästa steg med att hantera peakar och hur kabinen låter i övrigt vid högre frekvenser. Såsom, om det ex skulle vara "optimalt" att fylla ett helt tak med 'taggmatta', en hel bakvägg med taggmatta eller hur man nu kan tänkas resonera.

    Bakgrunden är att jag har en basvägg i min kärra, och är naturligtvis otroligt orolig för att få massor av direkta 'bakväggs reflektioner' som följd av upplägget, och funderar en smula över vad man kan tänka på, vad som är idealt ur "hifi synpunkt" rent genreellt...

    Tittade ex på någon Beetle som PM-teamet tävlat med, där var allt vad baksäten och liknande bortplockat.. Som om det fanns någon filosofi om att ha så mycket luft bakom lyssnaren som möjligt.

    Tittar man ex på hur det ser ut i inspelningsstudios finns det en uppsjö varianter, som är svåra att förverkliga i bilmiljö, men ingenting som jag kan minnas direkt förespråkar påtaglig dämpning av platsen direkt bakom lyssnaren?

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

    Originally posted by zrken
    Mors.

    Försöker få lite klarhet vad för råd&rön som ligger appropå dämpning på 'nivå tre', om man tänker sig att nivå ett handlar om att döda resonans i material, nivå 2 handlar om att stänga ute oönskat ljud ex vägbuller via isolatorer.
    Nivå tre, är då nästa steg med att hantera peakar och hur kabinen låter i övrigt vid högre frekvenser. Såsom, om det ex skulle vara "optimalt" att fylla ett helt tak med 'taggmatta', en hel bakvägg med taggmatta eller hur man nu kan tänkas resonera.

    Bakgrunden är att jag har en basvägg i min kärra, och är naturligtvis otroligt orolig för att få massor av direkta 'bakväggs reflektioner' som följd av upplägget, och funderar en smula över vad man kan tänka på, vad som är idealt ur "hifi synpunkt" rent genreellt...

    Tittade ex på någon Beetle som PM-teamet tävlat med, där var allt vad baksäten och liknande bortplockat.. Som om det fanns någon filosofi om att ha så mycket luft bakom lyssnaren som möjligt.

    Tittar man ex på hur det ser ut i inspelningsstudios finns det en uppsjö varianter, som är svåra att förverkliga i bilmiljö, men ingenting som jag kan minnas direkt förespråkar påtaglig dämpning av platsen direkt bakom lyssnaren?
    Det där har testats ganska mycket, och det beror helt på hur kupén ser ut samt hur högtalarna tillåts sprida bakåt. I vissa fall är det klart önskvärt att bryta bort en del reflexer, i vissa fall vill man ta tillvara på alla man kan få.

    Så det finns inget generellt svar som är värt att ge. Man måste prova.

    Med vänlig hälsning Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

      Okay.

      Förstår det är tämligen bilberoende.
      Det kommer att testas någonform av taggmatta, sannorlikt Gladens Aero wave.
      Sannorlikt i huvudhöjd.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

        Att dämpa för mycket gör ljudet livlöst.
        Har oxå sett en del som har bakre delen av bilen "naken" och odämpad vilket påstås ge bättre ambiens.
        Sen har vi ju GZ Peugeot 207 som är i princip plåtren invändigt överallt. Troligtvis är den ändå dämpad på nån sida av plåten, men som sagt inga absorbenter i kupén.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #5
          Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

          Originally posted by Mats H View Post
          Att dämpa för mycket gör ljudet livlöst.
          Har oxå sett en del som har bakre delen av bilen "naken" och odämpad vilket påstås ge bättre ambiens.
          Sen har vi ju GZ Peugeot 207 som är i princip plåtren invändigt överallt. Troligtvis är den ändå dämpad på nån sida av plåten, men som sagt inga absorbenter i kupén.
          Jag upplever samma sak , det låter inte fel utan reflexer men det blir livlöst
          och lite "platt" sterilt ljud.

          GZ Peugeot 207 var mer eller mindre odämpad första året(och lät inte speciellt bra då i mitt tycke) men de hade jobbat mkt just med akustiken
          förra året(med bla absobenter) och låter enl de som har lyssnat mkt bättre nu.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

            OKay.

            Frågan är vad som är angenämast av pest eller kolera. Att ha en stor massiv vägg 20cm bakom huvudet, eller att ha en absorbent på samma plats?

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

              Originally posted by zrken View Post
              OKay.

              Frågan är vad som är angenämast av pest eller kolera. Att ha en stor massiv vägg 20cm bakom huvudet, eller att ha en absorbent på samma plats?
              Problemet är väl att du inte vet fören du testat.
              Vad som är bra eller dåligt i en bil, behöver inte automatiskt bli bra eller dåligt i en annan. En del reflexer bakom ditt huvud kan ge (som tidigare nämnts) bättre ambiens. Så det kan lika gärna bli som att välja mellan kebab eller pizza
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

                Jo, jag har rätt tydligt förstått det måste testas fram
                Men jag tycker inte det hindrar folk från att nämna ngt om vad som fungerat/inte fungerat i deras respektive bil

                härsken edit - jag hoppas inte det ska behöva påtalas att jag inte söker EN optimal lösning som ska gälla generellt......
                Då hade vi kunnat strypa det här forumet för rätt djävla länge sen
                Last edited by zrken; January 20, 2014, 19:07.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

                  Frågan är om det byggts så många väggbilar, där man även prioriterat sq?
                  Så det blir nog mest teoretiska spekulationer.
                  Första gången jag lyssnade i Hellboy (Impact-anläggningen) var en häftig upplevelse. Den smackade på riktigt bra. Hade troligtvis inte fått jättehöga poäng med ett sq-protokoll. Men jag njöt ändå.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

                    Skall du lacka väggen eller klär den i vinyl el tyg?

                    Det kan räcka med att klä den i ngt material som absorberar/diffuserar "lagom" mkt
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

                      Originally posted by octan View Post
                      Frågan är om det byggts så många väggbilar, där man även prioriterat sq?
                      Så det blir nog mest teoretiska spekulationer.
                      Första gången jag lyssnade i Hellboy (Impact-anläggningen) var en häftig upplevelse. Den smackade på riktigt bra. Hade troligtvis inte fått jättehöga poäng med ett sq-protokoll. Men jag njöt ändå.
                      Ptja, jag har inte lagt någon energi/medvetenhet på att följa SQ-installationsprotokoll, vilket gör att något seriöst försök att hävda sig på SQ-tävlingsbanan finns inte.

                      Originally posted by Hewi View Post
                      Skall du lacka väggen eller klär den i vinyl el tyg?

                      Det kan räcka med att klä den i ngt material som absorberar/diffuserar "lagom" mkt

                      Ja, mhm. Det kan ju vara något. Grund tanken har varit att klä med raggarmatta. Men så har det väl spårat ut...

                      Min tanke har varit att hittils att "överdämpa" bakväggen, med ett gäng olika lösningar. Har exempelvis besiktigat ett gäng mattbutiker, IKEA, Jula, Rusta, Jysk, Biltema osv efter material som kan ha en lämplig funktion.

                      Toppnoteringarna är ett par tjocka sängöverkast från Ikea, utförsäljningsmatta från Ikea.
                      Ytterligare en variant är att skaffa "biorums tyg" modell tjocka tjocka mörkläggningsgardiner, och hänga upp en "gardinstång" som täcker allt utom min port..
                      Eller, att skaffa sig absorberande taggmatta, och fästa rakt på väggen. Det blir inte supervackert - men det är en lösning jag är beredd att leva med

                      Men nu så här efter att ha "landat" en smula i de här sprudlande idéerna, började jag läsa in mig på hur man "aukustiskt justerar" inspelningsstudios, dök frågan upp om det ieg är rimligt över huvudtaget att lägga så mycket energi på att dämpa en vägg som sitter så nära öronen. Det är inget jag sett någonstans i någon annan situation - men så är vi ju i den magiska miljön "bil"

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

                        Originally posted by zrken View Post
                        Ptja, jag har inte lagt någon energi/medvetenhet på att följa SQ-installationsprotokoll, vilket gör att något seriöst försök att hävda sig på SQ-tävlingsbanan finns inte.




                        Ja, mhm. Det kan ju vara något. Grund tanken har varit att klä med raggarmatta. Men så har det väl spårat ut...

                        Min tanke har varit att hittils att "överdämpa" bakväggen, med ett gäng olika lösningar. Har exempelvis besiktigat ett gäng mattbutiker, IKEA, Jula, Rusta, Jysk, Biltema osv efter material som kan ha en lämplig funktion.

                        Toppnoteringarna är ett par tjocka sängöverkast från Ikea, utförsäljningsmatta från Ikea.
                        Ytterligare en variant är att skaffa "biorums tyg" modell tjocka tjocka mörkläggningsgardiner, och hänga upp en "gardinstång" som täcker allt utom min port..
                        Eller, att skaffa sig absorberande taggmatta, och fästa rakt på väggen. Det blir inte supervackert - men det är en lösning jag är beredd att leva med

                        Men nu så här efter att ha "landat" en smula i de här sprudlande idéerna, började jag läsa in mig på hur man "aukustiskt justerar" inspelningsstudios, dök frågan upp om det ieg är rimligt över huvudtaget att lägga så mycket energi på att dämpa en vägg som sitter så nära öronen. Det är inget jag sett någonstans i någon annan situation - men så är vi ju i den magiska miljön "bil"
                        Då är det ju bara att köra.

                        Röstar på riktigt långhårigt gorillatyg, som kan fladdra runt lite när du spelar högt.
                        Octan
                        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                        OctanAudio
                        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                        Fegens Vandrarhem

                        Bilstereoblog
                        Team Ljudbyggaren

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

                          På IASCA finalen i Dallas 1998 tror jag det var, hade en i vårat amerikanska team en pickis, med 6st JL15W6 i en vägg typ 10cm bakom huvudet. Han vann väl inte, men fick ganska bra resultat ändå.

                          Man kan väl säga att den lät lite annorlunda under SQ bedömningen än vad den gjorde när vi åkte ner på stan senare den kvällen. Den spelade när de mätte den med en Coustic RTA33 153.7dB, 1 meter utanför bilen....37Hz.

                          Nackmassage anyone?

                          //Jonas
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

                            Originally posted by octan View Post

                            Röstar på riktigt långhårigt gorillatyg, som kan fladdra runt lite när du spelar högt.
                            Det är väl ungefär det vidrigaste man kan ha xD xD
                            Nästa steg blir bast tjolar. ´^_^

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

                              Inom hifiakustik gäller det i första hand att ta hand om de så kallade förstahandreflexerna(första ytan ljudet träffar innan det studsar vidare) andra och tredjehandreflexer brukar oftast diffuserad eller ignoreras för att inte få en livlös återgivning.

                              När det gäller akustik gäller det att hitta rätt balans och inte överdämpa.
                              Gäller också att bara dämpa på precis dom ställena där det behövs.

                              Högre frekvenser är mycket lättare att dämpa med tunna absorbenter.
                              Problemen börjar när man kommer ner mot midbasområdet och lägre där det behövs stora doningar.
                              Men oftast är ju basen inget man vill dämpa i bilen då den i 9/10 fall är för högt ställd. Speciellt om det är en splbetonad bil som i ditt fall.

                              För att komma in på området billjud har jag många gånger funderat på hur det skulle låta om man dämpa förstahandreflexerna på var sida om astolparna likt man gör på väggen vid fronthögtalarna.

                              Och sedan sätta diffusor i tak och bakdel av kupen för att få mer liv och djup.

                              Dock inget jag tänker prova i nuvarande setup men hade varit intressant att se hur det påverka ljudet.
                              Last edited by jimmaiy; January 25, 2014, 14:30.

                              Comment

                              Working...
                              X