Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hemma hifi element i bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemma hifi element i bil?

    Hej

    Jag undrar stilla och enkelt om ett högtalarelement från hemma hifi går att dels få att låta bra i bil, dels överleva miljön i en bil.

    Vad hände med pappkon t.ex.

    Med vänlig hälsning, Z

  • #2
    Re: Hemma hifi element i bil?

    Originally posted by zovix
    Hej

    Jag undrar stilla och enkelt om ett högtalarelement från hemma hifi går att dels få att låta bra i bil, dels överleva miljön i en bil.

    Vad hände med pappkon t.ex.

    Med vänlig hälsning, Z
    De skall vara behandlade för att hålla, framförallt för UV strålningen som de kan utsättas för. Koner, upphängningar tar stryk.

    /Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Hemma hifi element i bil?

      Man kan komma ihåg i resonemanget vad för livslängd man egentligen är ute efter.
      Något som över postapokalyptiska zombieattacker eller något som funkar en säsong?

      ~Surk

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Hemma hifi element i bil?

        Originally posted by zrken View Post
        Man kan komma ihåg i resonemanget vad för livslängd man egentligen är ute efter.
        Något som över postapokalyptiska zombieattacker eller något som funkar en säsong?

        ~Surk
        Ja det är sant. Jag har testat att ha hemma HiFi element med helt obehandlad upphängning och kon, i en instrumentbräda med elementet "rakt upp", och de höll i ganska precis en säsong innan de var slut.

        //Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Hemma hifi element i bil?

          Då är frågan om det går att behandla upphängningen eller om det är ett tillverkar hokuspokus.

          Vad skiljer högtalare med papp jämfört med alukon med avseende på montering i bil?

          Valde ut två godtykliga bredbandare en med papp och en med alu membran. Vad är fördelarna med respektive typ av högtalare.

          http://www.hifikit.se/hogtalarelemen.../5-tum/fe126en

          http://www.hifikit.se/hogtalarelement/e100hd
          Last edited by zovix; January 8, 2014, 19:04. Reason: Lagt till länkar

          Comment


          • #6
            Re: Hemma hifi element i bil?

            Mjah, alltså en grej som skiljer papp mot alu i bilsammanhang är väl att dåligt/obehandlad papp riskerar att tappa stinget över tid. Då står sig alu bättre.
            Men upphängningar är oxå en aspekt som JonasH lyfte, men att material som inte är UV beständigt luckras upp fort, det är väl standardkunskap

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Hemma hifi element i bil?

              Originally posted by zrken View Post
              Mjah, alltså en grej som skiljer papp mot alu i bilsammanhang är väl att dåligt/obehandlad papp riskerar att tappa stinget över tid. Då står sig alu bättre.
              Men upphängningar är oxå en aspekt som JonasH lyfte, men att material som inte är UV beständigt luckras upp fort, det är väl standardkunskap
              Jo uv-ljuset är väldigt uppluckrande. Bara att titta på hur plast beter sig utomhus (utan uv stabilisator)

              Frågan är om det finns något man kan göra i efterhand för att öka motståndskraften emot uv. (Förutom att montera mörkt)

              Comment


              • #8
                Re: Hemma hifi element i bil?

                Jag vet inte om det går, har aldrig sett nåt sånt tyvärr. Mitt råd är att köpa från nån som vet vad han/hon säljer och som VET att det är säkrat mot UV, säkrat mot den miljö som en bilkupé ändå är.

                //Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: Hemma hifi element i bil?

                  kört med aluminiumkonselementet EAD E100 (som Du länkade till zovix) i drygt två i vardagsbilen utan krångel.
                  Inte ens under de kallaste vinterdagarna har de presterat annorlunda (läs sämre) än högtalare utvecklade för bilmontage.

                  Högtalarna sitter monterade uppe på brädan, dvs de utsätts för snudd på allt utom vind o vatten..
                  Så just EAD gör iaf högtalare som klarar av både hemmamiljö samt bilmiljö.

                  Jag hade dock varit lite mer reserverad om elementet hade en kon som bestod av ett exotiskt material o som var byggd för hemmamiljö, alukonen som EAD kör med känns dock ganska "säker" då den inte är så känslig.

                  Lycka till i letandet.
                  Med vänlig hälsning,
                  Rutger
                  Du lär så länge du lever, heter det.
                  Jag tror att motsatsen är lika sann.
                  Bengt Feldreich
                  _______________________________________
                  _______________________________________

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hemma hifi element i bil?

                    Intressant Rutker. Jag är väldigt sugen på att prova för det finns lite kul grejjer som jag tror kommer låta jäkligt bra. Dessutom i en helt annan prisklass.

                    Med vänlig hälsning, Z

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hemma hifi element i bil?

                      Originally posted by rutger j View Post
                      de utsätts för snudd på allt utom vind o vatten
                      Trodde du satt och både flåsade och drägglade över ljudet, men som man kan missta sig i bland

                      Sorry för OT
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hemma hifi element i bil?

                        blir mest att jag sitter o svär, spottar o fräser numera, så okej då, lite "vind o vatten" utsätts d väl för då...

                        Och jag såg att jag missade att skriva att EAD elementen suttit i bilen i två år..

                        Med vänlig hälsning,
                        Rutger

                        Ps! jag lyssnar just nu bara på originalljudet, därav av alla svordomar, spott o fräs..
                        Du lär så länge du lever, heter det.
                        Jag tror att motsatsen är lika sann.
                        Bengt Feldreich
                        _______________________________________
                        _______________________________________

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hemma hifi element i bil?

                          Alltså, de flesta hemma-element ÄR gjorda att kunna tåla den miljön! Liksom PA-element.

                          Det finns dock vissa med enkla papperskoner (icke coatade) och med upphängningar i material som tar stryk snabbt. Det enkla är som sagt att fråga!

                          /Jonas
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hemma hifi element i bil?

                            Bra svar jonash. Det kan hända att jag går vidare med min ide... Sitter och drägglar på hifikit.se

                            Borde införas varningstexter på vissa hemsidor.

                            Med vänlig hälsning, Z

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hemma hifi element i bil?

                              VAd är det du dreglar över mer specifikt? (fler som har haklappen till hands på hifikit.... )

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment

                              Working...
                              X