Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fixa så att HU inte dör vid start?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

    Detta borde lösa det.
    http://www.trendsinc.com/Store/Produ...-and-Start-Es3

    Comment


    • #17
      Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

      Känns nästan som om något bryter strömmen nånstans?
      Jag kan ha hela stereon med tre steg igång på full mutter, utan att den stängs av vid start. Har två 95Ah konstant parallellt ihopkopplade batterier.
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #18
        Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

        Originally posted by Hewi View Post
        Ja jag vet inte varför det dippar så mkt , jag provade med att koppla in ett extra 70Ah batteri med startkablar och det dippade ändå så mkt att Hu dog.
        Okej, men i det läget borde det ha funkat tycker jag. Kanske är något som bryter kretsen ändå. Men om du testar att dra både plus och minus direkt på batteripolerna (du hade väl inte provat att även dra minus dit?) så ska det funka ifall det egentligen är bilen som bryter strömmen. Passa också på att mäta med multimeter.

        Comment


        • #19
          Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

          Jag skall prova med både jord och pluss på batteriet.

          Min multimeter är för seg för att hinna mäta hela dippen
          jag skulle haft en analog mätare isåfall
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #20
            Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

            Även om multimetrar inte brukar vara alltför snabba så tror jag att du ändå får ett hum om hur mycket spänningen sjunker.

            Comment


            • #21
              Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

              Audison BIT ES3 verkar vara en riktigt klockren lösning och borde räcka även till en CD.
              Och stämmer priset på typ €30 som Audison presenterat blir det svårt att hitta något mer prisvärt
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #22
                Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                Har testat nu med både plus och minus matning direkt ifrån batteriet och det funkade inte heller.

                Hittade en analog voltmätare och mätte direkt på batteriet , spänningen sjunker till ca 9V
                när startmotorn går.

                Batteriet är original från -08 så jag skall låta konditionstesta det men jag är ganska säker
                på att det är fräscht och eftersom ett paralellkopplat 70Ah batteri som jag vet är okey
                inte hjälpte så ligger inte problemet där.

                Iom att flertalet tillverkar grejor för detta problemet så är det ingen ide att uppfinna
                hjulet igen utan jag köper ngn av produkterna som har dykt upp här i tråden , mest
                inressant nu känns Nonnes iso/iso kablage med "UPS".

                Då kan jag klippa bort det jag behöver från det kablaget och löda in på mitt bef kablage
                istället.

                Tror att dessa start/stop produkter är ganska färska så när jag köpte mitt kablage för 2-2.5år sedan så fanns de nog inte på marknaden knappt.
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #23
                  Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                  Originally posted by JALLE View Post
                  Audison BIT ES3 verkar vara en riktigt klockren lösning och borde räcka även till en CD.
                  Och stämmer priset på typ €30 som Audison presenterat blir det svårt att hitta något mer prisvärt
                  De verkar ta strax över 500:- för den vilket känns rimligt , dock klarar den bara 2A vilket nog är för klent för en HU.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                    Om det inte funkar när du kopplar både plus och minus direkt på batteriet så handlar det om för låg spänning helt enkelt, det är min bestämda åsikt. Mer direktspänning än så kan man ju inte få och även om bilen har intelligenta saker så kan inte elektroniken trolla med själva batteriet.

                    9 V är lågt och såna värden får jag bara vid ordentlig kallstart (typ 30 minusgrader)på min 240, men man kan ju egentligen inte jämföra en sån gammal bensinmotor med en modern diesel som dessutom har start-stopp.

                    Att konditionstesta ditt batteri är dock en fördel enligt min åsikt, batteriet slits ganska mycket på bilar med start-stopp. Inte helt omöjligt att spänningen blev för låg trots att du kopplade på ett extra batteri.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                      skulle nog vilja säga ett så gammalt batteri borde kollas och mest troligt bytas ut,
                      har du en diesel med startstop samt diesel värmare som går, och som du kanske använder när bilen är av, så sliter det en del på batteriet,

                      men känns inte som det är hela problemet, är ju många som har problem med start stop bilarna,
                      NMIAB.se
                      http://www.facebook.com/nmiab
                      http://www.facebook.com/Ampire.sverige

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                        Batteriet var okey , vi testade det inkopplat i bilen
                        och det gav 766 cca vid 12.68V.
                        Hade jag laddat det först skulle det nog ha
                        kommit upp i de 800 cca som är specificerat
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                          Huvudproblemet att stereon stänger av sig är ändå den låga spänningen med tanke på att det inte fungerade med direktspänning från batteriets minuspol och pluspol, det kommer man inte ifrån.

                          Det verkar som att man lik förbenat är tvungen att använda någon form av extra strömkälla eller "buffert" (stor konding) som dessutom kan avskiljas från ordinarie elsystemet.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                            Jag hann tyvärr inte kolla det vi snackade om i dag, butiken har varit sprängfull med fyrverkeri kunder

                            Hoppas du inte sitter i hissen pga detta
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Jag hann tyvärr inte kolla det vi snackade om i dag, butiken har varit sprängfull med fyrverkeri kunder

                              Hoppas du inte sitter i hissen pga detta
                              Nejdå , jag får fortsätta med att inaktivera start/stop funktionen ett tag till bara
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment

                              Working...
                              X