Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fixa så att HU inte dör vid start?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fixa så att HU inte dör vid start?

    Nu har jag äntligen tagit tag i problemet med av cd:n dör varje gång startmotorn går , bilen är min Bmw 118D -08 och eftersom den har start/stopp så förstår ni kanske att det är irriterande.

    Jag har satt in en Alpine 9861 kopplat med alpines adapterkablage.

    Hu dör även om jag matar den direkt ifrån batteriet så jag antar att det beror på att spänningen sjunker under vad Hu vill ha.

    Min tanke är att koppla på en konding på matningen till HU ihop med en spärrdiod innan så bilen inte laddar ur kondingen.

    Tror ni på det?

    Hur stor konding tror ni behövs?

    Måste jag ha en både till ACC och B+ eller räcker det med bara ena?

    Tips på ngt annat sätt att komma runt problemet?

    Är som vanligt tacksam för svar
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

  • #2
    Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

    Gordon/AMPDocktor skrev väll en del om detta problem med Start & stopp bilar vs bilstereo.

    Bl.a. så uppdaterar han slutsteg för att funka ner mot 5.5volt i dessa bilar.
    Hör med honom om inte det finns någon smart lösning för din spelare.

    Annars är väll ett extra batteri med en solenoid som klipper vid start/stop ett alternativ, som dessutom borde "skydda" övrig utrustning.
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • #3
      Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

      Originally posted by JALLE View Post
      Gordon/AMPDocktor skrev väll en del om detta problem med Start & stopp bilar vs bilstereo.

      Bl.a. så uppdaterar han slutsteg för att funka ner mot 5.5volt i dessa bilar.
      Hör med honom om inte det finns någon smart lösning för din spelare.

      Annars är väll ett extra batteri med en solenoid som klipper vid start/stop ett alternativ, som dessutom borde "skydda" övrig utrustning.
      Ja det han gjorde då var ju att sätta in några kondingar inuti ett steg

      Jag vill helst slippa ett extra batteri om det går.....
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

        Alltså din ursprungsidé med konding & diod är ju det som behövs!
        Vet att jag gjort så i flera bilar när jag var montör. (för lääääänge sen..)
        Storlek vete sjutton men det är väl bara prova sig fram antar jag.
        Likaså om det behövs på bägge eller bara acc. (tror på det senare dock)
        Är det bara acc så drar den ju inte speciellt mkt kräm. Tänk dock på att den kommer fungera tills kondingen tar slut när du slår av acc även i vanliga fall..
        __________________
        Mvh Jonas
        Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
        8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

        Comment


        • #5
          Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

          Jag har nu provat med en diod från en gammal generator och en konding på 22000 µF på B+ först , sedan på Acc och sist på bägge och den slog av iallefall

          Det enda som hände när Acc:n var inkopplad var att den inte längre slog av då kondingen verkade kunna driva den ganska länge.

          Jag måste kolla imorgon så att det inte är så sjukt att den klipper jorden vid start men jag tror inte det.

          Annars får det nog bli ett sånthär http://www.conrad.se/YUASA-BLYACKUMU...&otp1=tablink2 ihop med en https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...9-65&toc=18884

          Det löste saken för en bilstereomontör med exakt samma problem som jag hittade på ett forum.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

            Varför inte bara köpa ett ISO-kablage som fixar ditt problem?

            http://btagenturer.nx2.ehandel.net/s...1201/ADAPTER-6
            Last edited by Nonne; December 28, 2013, 22:12.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

              Hittade denna också http://www.cruxinterfacing.com/produ...-01/index.html men kändes dyr(199usd).

              Connects2 har ett kit till nyare bmw http://www.fortknox.no/connects2-iso...852-c-522.aspx , kollar man på bilden ser det ut som att det sitter ngt innanför krympslangen kopplad till jord och acc kablarna samt att acc kabln inte är kopplad till originalkontakten utan skall anslutas ngn annan stanns , kanske att man kan sno den "grejen" från ett sådant kablage och löda inn på mitt?
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                Originally posted by Nonne View Post
                Varför inte bara köpa ett ISO-kablage som fixar ditt problem?
                Du menar att Alpine´s kablage inte är bra eller att dem har skickat fel till Pierre?
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #9
                  Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Du menar att Alpine´s kablage inte är bra eller att dem har skickat fel till Pierre?
                  Nä, ett START-STOP kablage med batteri som gör att maskinerna inte stängs!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                    Nu finns även adapter för start-stop bilar till 6to8
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Nä, ett START-STOP kablage med batteri som gör att maskinerna inte stängs!
                      Ok , finns dem kompletta med rattstyrning och backvarnare funktionalitet?
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                        Det tror jag inte, då får du nog köra ett ISO till ISO ihop med rattinterface!
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                          Ampire har också några lösningar på start stop funktion,
                          Har inte testat dessa så kan inte säga mer en vad som står hemsidan

                          AMPIRE
                          NMIAB.se
                          http://www.facebook.com/nmiab
                          http://www.facebook.com/Ampire.sverige

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                            Är det någon som vet den exakta orsaken till att stereon gör så där, dvs om det är batterispänningen som dippar eller om det är bilens "smarta" system som stänger av saker?

                            Edit: Har kikat i några manualer till Alpine och det verkar som att 11-16 V är generella spänningsområden, antagligen har andra tillverkare liknande egenskaper. I så fall bör det vara spänningsdippen i batteriet som är bekymret, jag vet själv hur mycket spänningen kan dippa på min gamla 240 fastän batteriet är i hyfsat skick.
                            Last edited by Optima; December 29, 2013, 10:20.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fixa så att HU inte dör vid start?

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Det tror jag inte, då får du nog köra ett ISO till ISO ihop med rattinterface!
                              Ja det skulle ju också funka , interfacet har jag ju redan

                              Originally posted by Nyberg View Post
                              Ampire har också några lösningar på start stop funktion,
                              Har inte testat dessa så kan inte säga mer en vad som står hemsidan

                              AMPIRE
                              Verkar vara lika som http://www.cruxinterfacing.com/produ...-01/index.html fast mkt billigare

                              Originally posted by Optima View Post
                              Är det någon som vet den exakta orsaken till att stereon gör så där, dvs om det är batterispänningen som dippar eller om det är bilens "smarta" system som stänger av saker?

                              Edit: Har kikat i några manualer till Alpine och det verkar som att 11-16 V är generella spänningsområden, antagligen har andra tillverkare liknande egenskaper. I så fall bör det vara spänningsdippen i batteriet som är bekymret, jag vet själv hur mycket spänningen kan dippa på min gamla 240 fastän batteriet är i hyfsat skick.
                              Ja jag vet inte varför det dippar så mkt , jag provade med att koppla in ett extra 70Ah batteri med startkablar och det dippade ändå så mkt att Hu dog.
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment

                              Working...
                              X