Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

    Tack så mycket för alla tips och förslag. Just nu vet jag inte hur det blir. Får avvakta efter jul och allt ståhej Som det känns nu så lutar det åt ett DLS Reference R5A kit. Då vet jag vad jag får och hur det låter. Det är ju lite meck med allt för att få ihop det. Kablar, steg, bafflar medmera. Slutsteget som jag tänkt driva det med är en gammalt Clarion steg. Dual mono med bra ljud, enligt mig. Haft det tidigare till mitt förra kit (DLS ur5i) med bra resultat. Inget effektmonster, men bra ljud. Ligger nog runt 30-40 ärliga watt.

    Comment


    • #17
      Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

      Bytt bil med gumman. Därav stillestånd. Fortfarande kör jag v40, dock en äldre.

      Jag är inne på bredband igen. Jag funderar över hur ljudet blir när dem spelar upp emot vindrutan? Jag har labbat lite med ett par Pioneer bredbandare. Låter iofs rätt ok, men ljudbilden blir ju en hel del annorlunda om dem riktas emot mig eller om dem spelar rakt upp emot rutan. Det finns ju en hel del bredbandare, Monacor, Faital Pro, Vifa, Fostex, Dayton medmera. Alla har ju olika egenskaper....frågan är hur dem lirar "öppet" i brädan. Skitsvårt det här. Man skulle behöva ett gäng bredbandare att testa med.

      Comment


      • #18
        Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

        Originally posted by sweddan View Post
        Bytt bil med gumman. Därav stillestånd. Fortfarande kör jag v40, dock en äldre.

        Jag är inne på bredband igen. Jag funderar över hur ljudet blir när dem spelar upp emot vindrutan? Jag har labbat lite med ett par Pioneer bredbandare. Låter iofs rätt ok, men ljudbilden blir ju en hel del annorlunda om dem riktas emot mig eller om dem spelar rakt upp emot rutan. Det finns ju en hel del bredbandare, Monacor, Faital Pro, Vifa, Fostex, Dayton medmera. Alla har ju olika egenskaper....frågan är hur dem lirar "öppet" i brädan. Skitsvårt det här. Man skulle behöva ett gäng bredbandare att testa med.
        vrf ej ngt 4'' kitt?=)

        Comment


        • #19
          Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

          Därför att den verkar vara betydligt mer prisvärt med bra bredbandare. Man kan ju få riktigt bra (enligt vissa man läst om) bredbandare för runt 1000kr. Det finns inget bra (som jag vet) 4tums kit för 1000kr som kan mäta sig med ljudkvalitet och närvaro som bredband ger.

          Detta är bara utifrån vad jag har läst på diverse sidor på nätet...

          Comment


          • #20
            Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

            cdt es-240 4" mid 1" tweet 1000kr på blocket

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=33075

            http://www.pmshopen.se/gladen-m-100/1098-0

            Comment


            • #21
              Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

              Ok, ja det där är ju intressant. Dock aldrig hört dessa. Hur är karaktären på cdt och gladen?

              Comment


              • #22
                Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                Originally posted by sweddan View Post
                Ok, ja det där är ju intressant. Dock aldrig hört dessa. Hur är karaktären på cdt och gladen?
                har bara testat gladen pro 80 sedan cdt qes670 dock ej tillsammans... dock funkar 4'' kitt bättre än bredbandare i din montering o bara vinkla diskanten onaxis

                Comment


                • #23
                  Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                  Ja, det är klart. Verkar ju vara bra kit.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                    Originally posted by sweddan View Post
                    Ok, ja det där är ju intressant. Dock aldrig hört dessa. Hur är karaktären på cdt och gladen?
                    Gladen "behöver" eq enligt tidigare inlägg, så därför säger jag igen,
                    ta en sväng till Kungsängen o lyssna på andra bredbandare.

                    Ville: du fick inte ordning på Gladens bredbandare, hur kan du säga att
                    ett kit blir bättre då?

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                      Originally posted by Horsyhorse View Post
                      Gladen "behöver" eq enligt tidigare inlägg, så därför säger jag igen,
                      ta en sväng till Kungsängen o lyssna på andra bredbandare.

                      Ville: du fick inte ordning på Gladens bredbandare, hur kan du säga att
                      ett kit blir bättre då?

                      Pierre
                      Hade ej ekonomi då att köpa en ny bredbandare.. Önskade att ja ej delade 300hz från början.vad ja vet så kräver 4" kitt mindre för att låta bra än bredbandare . Har man uttag för 4" tycker ja man kan utnyttja den platsen med 4"

                      Comment


                      • #26
                        Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                        Snacka om delade åsikter.... min erfarenhet av bredbandare (inom hemmahifi) är att dem brukar spela riktigt fint och rent. Det är därför jag tycker dem borde kunna låta bra i bilen också. Dock vill jag ha dem i originaluttagen upp i brädan. Jag är rädd att ljudet reflekteras emot framrutan på ett negativt sätt. Ja, jag skulle verkligen behöva komma och lyssna för att få en någorlunda uppfattning.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                          Originally posted by sweddan View Post
                          Snacka om delade åsikter.... min erfarenhet av bredbandare (inom hemmahifi) är att dem brukar spela riktigt fint och rent. Det är därför jag tycker dem borde kunna låta bra i bilen också. Dock vill jag ha dem i originaluttagen upp i brädan. Jag är rädd att ljudet reflekteras emot framrutan på ett negativt sätt. Ja, jag skulle verkligen behöva komma och lyssna för att få en någorlunda uppfattning.
                          var drf ja tänkte 4'' kitt för då kan man rikta diskanterna mot dig. sen om du vill ha mer midbas så finns ju ett amegarör man kan komplettera med. eller om man bygger en låda för en gladen sqx8a under handsfacket

                          Comment


                          • #28
                            Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                            Ja...

                            Jag har 5,25or i dörrarna och en 10 tums bas i bak. Ville bara lyfta ljudet lite.
                            Riktade diskanter är ju en hel vetenskap. I dem flesta fall när jag har haft kit i bilarna så har diskanterna låtit bäst off-axis. Många diskanter tycker jag blir för påträngande annars.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                              Originally posted by sweddan View Post
                              Ja...

                              Jag har 5,25or i dörrarna och en 10 tums bas i bak. Ville bara lyfta ljudet lite.
                              Riktade diskanter är ju en hel vetenskap. I dem flesta fall när jag har haft kit i bilarna så har diskanterna låtit bäst off-axis. Många diskanter tycker jag blir för påträngande annars.
                              testa dessa då? inte allt för dyrt för att testa men dock vill ju bredbandare spelas onaxis.
                              http://www.hifikit.se/hogtalarelemen...u10rb-h1600-04

                              http://www.brl.se/sv/artiklar/dayton...m-rs-1004.html

                              Comment


                              • #30
                                Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                                Ja, om bredbandare låter bäst on-axis så är det ju kört oavsett.

                                Jag hade nog tänkt mig dessa: http://www.hifikit.se/hogtalarelemen...nd/4-tum/4fe35 eller dessa http://www.hifikit.se/hogtalarelemen...nd/3-tum/3fe22

                                Dessvärre finns dem bara i 8ohm. Vill ha 4ohm.

                                Comment

                                Working...
                                X