Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nackdelar vs fördelar med högtalare i lyssningshöjd.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nackdelar vs fördelar med högtalare i lyssningshöjd.

    Var några år sen jag köpte på mig prylar till bilen (men ej installerat) och har nu hunnit lyssna på ett gäng sq bilar. Har även fått ett stort intresse för hem hifi och träffat många hifivänner och lyssnat på deras anläggningar.

    Det jag erfarit är att rummet kräver en del jobb med div dämpning för att få ett trovärdigt / bra ljud. Tex brukar det dämpas bakom och på sidorna av högtalarna för att undvika elaka reflexer medans det i en bil med högtalare monterade på a-stolparna har glas bakom och på sidorna som då borde bli katastrof.

    Vad tycker ni om ljudet vid a-stolpe montering vs kickpaneler (förutom högre ljudbild)?

    Det jag själv upplevt är att det övre mellanregistret blir väldigt påträngande i vissa frekvenser vid a-stolpe och bräda montering.

  • #2
    Re: Nackdelar vs fördelar med högtalare i lyssningshöjd.

    Midbasmontering i kickpanel är bland det bästa man kan ha akustiskt i bil. Tyvärr är det få bilar som är lämpliga utan extrema ombyggnader såsom uppkapning av ofta noga uträknade deformationszoner på karossen.

    Mellanregister och diskant i kickarna tycker jag är sämre rent praktiskt. Man skymmer lätt ljudet med benen och måste tänka på hur man sitter hela tiden.

    Själv kör jag treor och diskant i ögonhöjd just nu och det funkar skapligt. Inga besvärande reflexer, men har vinklat elementen för att undvika just detta. Har dessutom två A-stolpar med ruta emellan och högtalarna sitter i främre stolpen.
    Det mesta ljudet verkar komma bakom högtalarna och det får anses vara lyckat. Och som sagt så är allt ljud i ögonhöjd oxå, vilket brukar vara svårt med högtalare nära golvet.
    Förarstolen är oxå flyttbar i sidled och man sitter nästan mitt i bilen numera. Skillnaden i avstånd mellan vänster och höger sida är runt 150-200mm, vilket är rätt litet i sammanhanget.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment

    Working...
    X