Announcement

Collapse
No announcement yet.

8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

    "Grupplöptid" var ett udda begrepp... låter som om någonslags gympapass där man skall frakta ovilliga gymnasieungdommar runt en grusplan...

    Group Delay däremot, springer man ju oundvikligen på rätt ofta. Särskilt då jag har en smula intresse för bandpasslösningar. Där händer det rätt kvickt man sitter med kuken i ett skruvstäd när man kikar på group delay :/
    Var likadant när jag bråkade med ett tapped horn. Group delay

    Har stirrat en del på detta. Men likväl bygger man inte som man lär

    edit: förr eller senare så får man förhoppningsvis lite häng på hur mkt en graf skiljer sig i verkligheten. På sikt så ^^
    Last edited by zrken; December 3, 2013, 15:39.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #32
      Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

      Group delay är grupplöptid på engelska. I princip får allt som är resonant också Group delay.
      Som Jonas skriver så är det ett problem att få subben att funka. Särskilt när du börjar labba med midbasar.

      Jag tycker Jonas har helt rätt, men lämnar ute lite detaljer angående monteringens vikt. Det är å andra sidan inte en manual han skriver heller Så här tänker jag.

      Ifall inte alla element kan spela ihop och tidsmässigt fungera ihop så blir det dumt. Även subbens konstiga fasgång/tidsfel måste vara under kontroll. Ifall det inte är hyggligt rätt med övergångar och beteende mellan subb och framsystem så blir det ordentligt fel.

      Jag hoppas att alla förstår att en högtalare som drivs av ström styrd av spänning och impedans kommer att ha taskigt transientsvar om den har en massa induktans. Det är ganska enkel fysik. Förstår man inte det utgår jag från att man inte uttalar sig om transientsvar och vad det är. Moderna element ska tyvärr oftast mest spela högt och då spelar induktansen ingen roll. En JBL Gti med diff drive och i princip 0 i induktans funkar, så det finns undantag. Men en bas som DD 95-serie har mycket induktans och därmed mindre möjlighet för bra transientsvar. Nu kommer 8000 DD-fans tycka att det inte är sant. Tolka själv.

      Elementens egenskaper kommer vara finlir när du väl hittat rätt så att alla element spelar samspelt. För vissa kan det vara relevant, för andra är det långt över ambitionsnivån. Innan det funkar med att få dem samspelta kan jag tycka att det är skit ihopa vad du har för grejer. För mig innebar det att slänga ut parallell-portade bandpasslådan (som spelade 28-80Hz inom 4dB vid nackstödet) mot en sluten låda för att det helt enkelt blev möjligt att tidskompa in den mot framsystemet och få det att spela ihop.

      När jag letade midbasar så var det lite lurigt med 8", de är ofta subbar, eller rena mellanregister. Inget av de funkar särskilt bra för mig. Dubbla 6,5" funkar, men med två stycken i 10L sluten låda så nja, det hade nog låtit bättre med ett element. Det kan även varit att lådan var så liten att jämna övertoner (dist alltså) blev för mycket (det slår igenom - som det väl heter på fackspråk).

      De spelar mer midbas än jag behöver med två stycken i varje dörr. Jag spelar visserligen från 75Hz, men jag spelar högt. Pipa i öronen resten av dagen efter tre låtar -högt. Skulle jag gjort om det idag så hade jag testat att köra dem i hela dörren, eller ha större låda.

      Comment


      • #33
        Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

        Hur långt ner tänkte du köra middarna?
        Sitter själv och funderar på hur ett par spl dynamics neo middar hade fungerat om man delat dom vid 50-55hz 12db. Dom har ju gott om slaglängd för att va pa men....

        Comment


        • #34
          Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

          För ca dubbla budgeten får du ett par rejäla 6.5or med alu-kon (några kronor till för papp-kon):

          http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18wu-4747t00.pdf

          Le 0.39 mH
          BI 6 Tm
          Mms 17 g

          Hur står sig dessa i din modellering? Kan ju vara intressant som jämförelse när du inte hittar 8r med egenskaper som passar.
          // Gurra
          BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

          Comment


          • #35
            Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

            Jonhny:
            Förstod det var det svenska begreppet

            Som vanligt kul att du håller ordning på begreppen när hobbyteoretiker likt mig älgar runt bland fysikens lagar

            Jag förstår absolut vikten av att systemet är samspelt. Det är väl lite här som jag står och väger lite... jag hoppas kunna göra en midbass lösning som är tillräckligt kraftig för att inte låta tokfattig utan sub-uppbackning.
            Så tillsvidare, ligger min ambitionsnivå på att försöka maximera ut möjligheterna kring valet av midbass högre än ambitionen än att 'stoppa i en sluten låda' och nå ett bättre resultat, i nuläget.

            jimmaiy:
            Neomiddarna har hörts delas av ner mot en 60-70hz, men tenderar att låta en smula ansträngt. Det är inte deras 'comfort zone' riktigt.

            Gurra:
            Det finns absolut 8" med trevliga egenskaper att hitta, jag tycker mig redan ha minst två bra alternativ i H1288 och sLS830667. Med den lilla skillnaden att H1288an tycks bli än trevligare i ett 'rakt ut i dörren montage'.
            Ju mer jag funderar på det, blir man ju onekligen en smula osäker på om det verkligen är värt att bråka med ett stort lådbygge i dörren.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #36
              Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

              Vrf ej amega eller jl audio 6.5" bas? Alternativt jl audio 8w3?

              Comment


              • #37
                Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                Därför att tråden söker 8" som är midbas-kapabel, inte subbasar eller 6.5or.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #38
                  Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                  Originally posted by zrken View Post
                  Därför att tråden söker 8" som är midbas-kapabel, inte subbasar eller 6.5or.
                  Det fanns en åtta också i Revelator-serien (dubbla budgeten):
                  http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-8857t00.pdf

                  Le 0.35
                  BI 10.1 Tm
                  Mms 37 g
                  // Gurra
                  BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                  Comment


                  • #39
                    Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                    Originally posted by gurenius View Post
                    Det fanns en åtta också i Revelator-serien (dubbla budgeten):
                    http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-8857t00.pdf

                    Le 0.35
                    BI 10.1 Tm
                    Mms 37 g
                    Jamenvisst. Närmare trippla pengarna mot de andra alternativen.

                    Någonstans har iaf man börjat sortera ut vad som verkar vara rimliga alternativ.
                    Sammanfattningsvis är SLS830667 det alternativ som är beprövad i dörr, och kan ge en hel del...
                    Där tror jag däremot det kan bli konkurrens av Seas H1288, som tycks komma till liv vid lite större låda.

                    Sett till mina hobbyteoretiska vacklande steg på vägen mot någonslags förståelse för parametrar, tycks H1288 ha flera fördelar mot SLS830667. (se ovan..)

                    Det jag borde inse är att en skillnad i känslighet på 1.3db vid 45hz i samma applikation är underordnat hur de faktiskt låter klangmässigt.

                    .....hmhmhm... tycker det blir alltjämt mer överhängande mot H1288?

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #40
                      Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                      Det är lite synd för dom spl neomiddarna är bland det sjukaste jag hört i övre midbasområdet om man ger dom duktigt med effekt.
                      Dock är dom för dyra också för att bara va "spela högt" element.

                      Comment


                      • #41
                        Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                        Som sagt kompisen hade 2 st jl 6w3 på brädan i 5-6 l låda per element sedan ett 4" mtx kitt o bara framsystemet spelade 134 db

                        Comment


                        • #42
                          Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                          Hitta nyss ett till element vet inte om du kollat på det.

                          Beyma 8p300fe finns på hifikit 1115kr st så blir som ett bar hertz 8" middar prismässigt.

                          Comment


                          • #43
                            Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                            En kvick titt på specsen gör mig redigt intresserad av att simulera upp den här!
                            Helt klart spännande!

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #44
                              Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                              Originally posted by zrken View Post
                              En kvick titt på specsen gör mig redigt intresserad av att simulera upp den här!
                              Helt klart spännande!
                              Jagvblev också sugen på denna då det känbs som den snärtar på bättre mellan 60-200hz än sls och hertz.
                              Jag tänker dela mina 63 när jag kör daily med subb och vill kunna ösa.
                              Då tror jag inte dom bottnar så lätt med den effekttåligheten och slaglängden.

                              Vet inte hur lågt du tänkt köra i din setup men kan ju va ett alternativ om den funkar rakt ut i dörr?

                              Såg nu att dbakuten också har dom när jag googlade för 1095st.
                              Men får inte tag i ts parametrarna
                              Last edited by jimmaiy; December 9, 2013, 11:55.

                              Comment


                              • #45
                                Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                                Hitta dom nu. Bl 11 och xdamage på 24mm. Jag tänker köra på dessa och testa

                                Comment

                                Working...
                                X