Announcement

Collapse
No announcement yet.

8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

    Originally posted by jonash View Post
    Min erfarenhet är att basar som är mer eller mindre dedikerade sub-basar skall du undvika i dörr.

    Har du fortfarande tänkt montera dem i en "mindre" låda eller rakt in bara?
    Mjae, planen är rätt oförändrad när det kommer till dörrmontaget - så stor låda som möjligt givet förutsättningarna. 15-20L är målet. Om det visar sig det inte blir tillräcklig volym i slutändan är det ju inte värre än att kapa upp... eller kanske prova några trevande försök med variovent

    SLS830667 verkar rätt trevlig i en sluten låda, specs finns HÄR.

    Man kan ju fråga sig varför jag envisas med sluten låda?
    Ett par tankar spelar in:
    -Har aldrig byggt någon tidigare i dörr.
    -Det går att få till en del volym.
    -Det är väldigt svårt att dämpa ytterplåt i den här bilen då den har i stort sett en tät fuktspärr i plåt som rutupphängningen hänger popnitad i (=inte helt simpelt/riskfritt att plocka ut/återställa) ((vilket oxå gör att dörrarna är redigt lämpade för ett stabilt montage i orginalplats, kanske med distansring ut till ombyggnation av dörrsidan runt elementet!))

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #17
      Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

      Plasta dörrsidan riktigt ordentligt och köp element som är ämnade för dörrmontage, alltså skippa låda. Nu svär jag i kyrkan men DD´s PA åttor skulle nog jag prova.
      Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

      Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

      Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

      Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

      Comment


      • #18
        Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

        Originally posted by diq View Post
        Plasta dörrsidan riktigt ordentligt och köp element som är ämnade för dörrmontage, alltså skippa låda. Nu svär jag i kyrkan men DD´s PA åttor skulle nog jag prova.
        Jag är varken vidare kyrklig eller speciellt polerad i käften

        Har haft rätt goda erfarenheter av de där, men då min subsituation (Minns jag rätt är det sopslut på respons över 55hz) inte kommer medge någon speciellt hög delningsfrekvens är detta ett tämligen svårmotiverat alternativ :/

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #19
          Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

          Inte subbarna utan mellanregistren menade jag.
          Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

          Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

          Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

          Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

          Comment


          • #20
            Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

            Originally posted by diq View Post
            Inte subbarna utan mellanregistren menade jag.
            Jo, men vad jag förstår av de här DD VO8 är att det blir rätt skralt med ös nere runt 45-50hz. Delning runt 70-80hz brukar vara sådär precis rimligt för den här typen av element, och det är definitivt för högt för mig.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #21
              Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

              Jag är inte nljd med mina hertz hsk6,5or heller och ska testa tredubbla effekten på dom annars är jag också inne på sls8an eller visatons tiw-200xs.
              Men funderar på om man tappar klippet runt 80-120hz och får en mullrig slömidbas istället:/

              Comment


              • #22
                Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                Originally posted by jimmaiy View Post
                Jag är inte nljd med mina hertz hsk6,5or heller och ska testa tredubbla effekten på dom annars är jag också inne på sls8an eller visatons tiw-200xs.
                Men funderar på om man tappar klippet runt 80-120hz och får en mullrig slömidbas istället:/
                Mjaha, det där var ett alternativ till som såg rätt trevligt ut utan närmare eftertanke. Däremot, med en smula eftertanke är jag mer skeptisk.

                Simulerade upp den i 20L slutet (närmast min applikation), och där ger den styva mest respons av de andra elementen jag kikat närmare på vid 45hz. Siffror i "-db). -5,71 (Visaton), -6,31 (SLS), - 7,56 db(H1288).
                Visaton ger helt enkelt en smula mer ös per inmatad watt. (vid 70hz är skillnaden mellan elementen mindre än 0,5db vilket gör det i stort sett försumbart)

                Det sägs även att spolens induktans Le har stor påverkan på hur transientresponset ser ut. Här ser det däremot mörkt ut för Visaton, på 1.6mH jämfört med SLS på 0.78, och H1288 på 1.0.

                Magnetstyrkan skiljer sig rätt lite åt, men i relation till konvikten kan man få en hint av hur mycket kraft i relation till rörligmassa som finns att tillgå, vilket bör kunna ha en hel del inverkan. Då ges följande siffror att fundera över:
                Visaton: 30/8.64 = 3.47
                SLS: 42/8.26 = 5,08
                H1288: 29/6.68 = 4,34
                Helt klart mindre fördelaktigt för Visaton.

                En annan grej jag inte riktigt lyckas få sense från är Qms, det är i stort sett jämförbart mellan SLS och Visaton, på 5.2. Medans på H1288 är det nere på 2.04. Vad jag beripigt är Qms ett slags index på förluster från de mekaniska delarna i elementet. Högre värde - desto mer förlust. Således förefaller H1288an vara mer 'medgörlig', vilket troligen inte är dåligt i sammhanget där transientsvar är intressant?

                Men, kunde ju inte skita mer i hur parametrarna såg ut om jag fick chansen att lyssna på båda elementen i jämförbar applikation......
                Det går dock inte nu
                Last edited by zrken; December 2, 2013, 14:37.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #23
                  Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                  Ett whitepaper på temat om transientrespons. I korthet visar dem hur mms/BL inte har någon relevans för transientsvaret, delvis pga hur de BL mäts i relation till spolensutformning. Poängen de visar är hur induktans (Le) spelar roll för transientsvaret, snarare än 'mytbildningen' om BL och mms.
                  http://www.adireaudio.com/Files/WooferSpeed.pdf

                  Bra grejjor!

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #24
                    Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                    Intressant, då kanske sls ändå är det vinnande konceptet.
                    Utan att ha läst innehållet i länken så måste jag säga att mms måste ha stor inverkan på transientsvaret. Det är som att ha en bil på 3ton och en på 1ton som ska köra 0-100. Krävs så mycket mer för att sätta det i rörelse.

                    Men räknar man med obegränsad effekt och att elementen inte har någon effektbegränsning så kanske inte mms spelar så stor roll.

                    Comment


                    • #25
                      Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                      Originally posted by jimmaiy View Post
                      Intressant, då kanske sls ändå är det vinnande konceptet.
                      Utan att ha läst innehållet i länken så måste jag säga att mms måste ha stor inverkan på transientsvaret. Det är som att ha en bil på 3ton och en på 1ton som ska köra 0-100. Krävs så mycket mer för att sätta det i rörelse.

                      Men räknar man med obegränsad effekt och att elementen inte har någon effektbegränsning så kanske inte mms spelar så stor roll.
                      Ptja, poängen är väl att även om du har 24000 marindiesel hästar (BL) i ett fraktfartyg (mms) så berättar inte det mkt mer än att det finns massor av kraft att förflytta den här massan. Men det säger absolut ingenting om <acceleration>.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #26
                        Re: 8&quot; Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                        Frågan jag ställer mig är hur optimalt montaget måste vara innan all denna teori inverkar nämnvärt på slutresultatet??
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • #27
                          Re: 8&quot; Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                          Originally posted by JALLE View Post
                          Frågan jag ställer mig är hur optimalt montaget måste vara innan all denna teori inverkar nämnvärt på slutresultatet??
                          Ptja, hur montaget behöver se ut diskuteras ju i en paralell tråd

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #28
                            Re: 8&quot; Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                            Originally posted by JALLE View Post
                            Frågan jag ställer mig är hur optimalt montaget måste vara innan all denna teori inverkar nämnvärt på slutresultatet??
                            Man kan väl säga som så, att även om teorinerna är intressanta, så kommer ett korrekt utfört bygge av en som vet vad han gör ge resultat med de sämsta elementen, som är bättre än "medelsvenssons" bygge med de bästa elementen...

                            Om vi nu skall snacka om BL och mms så skall det dessutom vara BL i kvadrat.

                            Men jag skulle hellre se att folk förstod hur pass viktigt monteringen är för transientsvaret. Och kanske ÄNNU mer intressant; hur ser de till att få till transientsvaret på subbasen, för det kommer vara ENORMT mycket viktigare än midbasen för att få systemet att prestera.....

                            /Jonas
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #29
                              Re: 8&quot; Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                              Originally posted by jonash View Post
                              Men jag skulle hellre se att folk förstod hur pass viktigt monteringen är för transientsvaret. Och kanske ÄNNU mer intressant; hur ser de till att få till transientsvaret på subbasen, för det kommer vara ENORMT mycket viktigare än midbasen för att få systemet att prestera.....

                              /Jonas
                              Finns det mer att hämta ur monteringen än;
                              - Lådvolym
                              - Stabilitet
                              - Vinkling av element

                              Få till subbastransientsvar - utveckla gärna?

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #30
                                Re: 8&quot; Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                                Originally posted by zrken View Post
                                Finns det mer att hämta ur monteringen än;
                                - Lådvolym
                                - Stabilitet
                                - Vinkling av element
                                Nej, i korthet är det dem sakerna som kommer ha påverkan på transientsvaret, förutom elementet i sig självt då. Lådtyp påverkar också, men jag gissar att vi pratar enbart slutet, så faller den ifrån också. Självklart kan man också prata om fyllning i lådan etc. Sen kanske man kan diskutera om vinklingen har med transientsvar att göra, det kanske har mer med "ankomsttid" på ljudet, än transientsvar. Det finns en risk att det blandas ihop olika saker, just transientsvar är ju en väldigt specifik sak. Sen har du grupplöptid och distans också, som påverkar "hur vi upplever" att elementet spelar, när vi ibland felaktigt använder uttrycket transientsvar..

                                Få till subbastransientsvar - utveckla gärna?
                                Jo, såhär: transientsvaret, grupplöptiden, avstånd till elementet och fas (även om det ingår i grupplöptid), etc, många saker påverkar hur "snabbt" vi tycker allt spelar. Det som har överlägset sämst förutsättningar är en baslåda för subbas. Dvs, hur gör man så den spelar lika rappt som diskanten? Okej, vi kan kanske sträcka oss till att det skall spela ihop med intilliggande register, och i den meningen så är det vitkigt att midbasen är snabb, så den hänger med mellanregister och diskant. Men, ännu mer viktigt blir att få till subbas-responsen så att den matchar, och där ligger det MYCKET mer huvudvärk än midbas...

                                Och det är ju inte så att den är mindre viktig för att den kanske spelar en oktav mindre/färre heller tyvärr...
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X