Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

    Originally posted by Mats H View Post
    Sponsorer vill ha ut nånting av sina satsade pengar. Det får man genom att visa sig på ett större event med mycket besökare.

    Inga sponsorer = inga tävlingar, eller mycket högre medlems/startavgifter.

    Kan hålla med om Elmia. Det var den bästa tävlingen när vi stod inomhus och nu är den mindre lyckad när den är utomhus. Mest pga att vädret är kass så tidigt på säsongen.

    Gör Vallåkra till obligatorisk tävling (för sponsorernas skull) om man vill kvala till finalen och sedan kan vi ju ha SM var som helst senare på hösten.
    Ja det är ju sant iofs. Men det måste ju gå att lösa på annat vis? Bilstereoförbundet hade ju en monter inne på Elmia och jag antar att det är inne sponsorerna vill synas och inte ute bakom allt?
    Jag tror ju att sm finalen skulle dra mycket mera folk om det bara va en sm final och inte 300 andra saker samtidigt då försvinner man ju i mängden.
    Sen fick jag inget riktigt svar på vad det va som kostade runt 50.000kr.

    Comment


    • #17
      Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

      Visst det är tidigt med final på vallåkra, men jag tycker det är kanon samtidigt, så mycket folk som passerar och stannar upp och tittar, var hittar man det annars?

      Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

      VEM FAAAN VAR WIECHERT?

      Comment


      • #18
        Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

        Originally posted by BJonsson View Post
        Ja det är ju sant iofs. Men det måste ju gå att lösa på annat vis? Bilstereoförbundet hade ju en monter inne på Elmia och jag antar att det är inne sponsorerna vill synas och inte ute bakom allt?
        Jag tror ju att sm finalen skulle dra mycket mera folk om det bara va en sm final och inte 300 andra saker samtidigt då försvinner man ju i mängden.
        Sen fick jag inget riktigt svar på vad det va som kostade runt 50.000kr.
        Så här såg det ut i grova drag i år:
        Hotell -16770 (domare)
        Transport-7000 av rigg
        Pokaler-12200
        Mat-2500 (domare/funktionärer)
        Montern-2500 (hyra för själva platsen på vallåkra inkl. el)

        totalt-40770

        Sen tillkommer lite ströutgifter som tryck av diplom m.m.

        Många av våra samarbetspartners idag vill synas och nå rätt målgrupp dvs de som kan tänka sig att handla bilstereo, elektronik m.m. och att ha en SM final i billjud utan något annat som händer blir tyvärr lite fel då reklamvärdet för de som vill synas är rätt litet då de flesta på plats redan har stenkoll på vilka produkter, butiker som finns.

        Jag personligen håller med om väldigt mycket av det som skrivs, jag tror absolut vi behöver premiera nybörjarna (de som idag inte tävlar) och skapa enkla klasser med enkla regler (på svenska) samt även prisbegränsade klasser, 10000:- får man en rätt sjyst stereoanläggning (inom välljud).

        Att inte ha någon tävling alls på Elmia tror jag dock är fel då det trotts allt är den tävling som drar både mest publik samt deltagare, vi hade över 70 unika deltagare i år på Elmia! Vi har sen dess inte kommit upp i samma siffror under året.

        Däremot så håller jag helt och hållet med om att SM finalen bör ligga senare på året då det blir en alldeles för kort säsong mot vad det kan vara, men mycket styrs av ekonomin.

        Mvh Jens
        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

        Comment


        • #19
          Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

          Originally posted by jensclaudius View Post
          Så här såg det ut i grova drag i år:
          Hotell -16770 (domare)
          Transport-7000 av rigg
          Pokaler-12200
          Mat-2500 (domare/funktionärer)
          Montern-2500 (hyra för själva platsen på vallåkra inkl. el)

          totalt-40770

          Sen tillkommer lite ströutgifter som tryck av diplom m.m.

          Många av våra samarbetspartners idag vill synas och nå rätt målgrupp dvs de som kan tänka sig att handla bilstereo, elektronik m.m. och att ha en SM final i billjud utan något annat som händer blir tyvärr lite fel då reklamvärdet för de som vill synas är rätt litet då de flesta på plats redan har stenkoll på vilka produkter, butiker som finns.

          Jag personligen håller med om väldigt mycket av det som skrivs, jag tror absolut vi behöver premiera nybörjarna (de som idag inte tävlar) och skapa enkla klasser med enkla regler (på svenska) samt även prisbegränsade klasser, 10000:- får man en rätt sjyst stereoanläggning (inom välljud).

          Att inte ha någon tävling alls på Elmia tror jag dock är fel då det trotts allt är den tävling som drar både mest publik samt deltagare, vi hade över 70 unika deltagare i år på Elmia! Vi har sen dess inte kommit upp i samma siffror under året.

          Däremot så håller jag helt och hållet med om att SM finalen bör ligga senare på året då det blir en alldeles för kort säsong mot vad det kan vara, men mycket styrs av ekonomin.

          Mvh Jens

          Okej då vet jag lite mera! =) tack för upplysningen..

          Comment


          • #20
            Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

            Jag tycker man ska börja från början innan man pratar tävlingar och platser.

            Har man inte en fungerande styrelse fungerar inte resten heller.

            Det finns några som dragit hela lasset själv och ska inte ta åt sig.
            Har man tackat ja att sköta en syssla ska man göra detta.
            Ljudbyggaren har bara haft en riktig kontakt med förbundet och det var när det var dags att betala sponsoravgiften.

            Vi är en organissation som syftar på Sverige, iallafall enligt namnet.
            Så den så kallade "chefen" MÅSTE se till att sina underhugggare får den hjälp dom behöver.

            Den "chefen" borde kallas den vandrande vålnaden, alla har hört talas om honom men inte sett honom!
            sigpic

            Webshop

            Besöksadress butik

            Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

            Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


            Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

            Comment


            • #21
              Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

              Det finns ingen "chef" i Förbundet. Och däri kanske hela problemet ligger; det borde finnas en "VD". Idealiskt någon som kunde avlönas.

              En Styrelse har allt annat i uppgift än att agera "chef". Och, det är inte ens lämpligt.

              Men visst borde det vara så att någon/några skulle ges möjlighet att ägna mer tid åt verksamheten. Kommer dock aldrig hända om vi har folk som har ordinarie jobb samtidigt.

              //Jonas

              Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
              Den "chefen" borde kallas den vandrande vålnaden, alla har hört talas om honom men inte sett honom!
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #22
                Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                Originally posted by jonash View Post
                Det finns ingen "chef" i Förbundet.
                Är det inte ordföranden som har mest att säga till om?
                Är det inte ordföranden som ska agera när han ser att saker och ting inte blir uträttade eller fungerar?

                Varför över huvet taget rösta in en styrelse om ingen kan agera och ta ansvar över Det svenska bilstereotävlandet.

                Hur var det 2011?
                Hade inte du Jonas gått in och styrt upp som en gopd "chef" hade vi inte haft en SM-Final det året!!
                sigpic

                Webshop

                Besöksadress butik

                Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                Comment


                • #23
                  Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                  Ordförande

                  Ordförandens roll är att leda styrelsen, vara sammankallande till möten och hon eller han har enligt praxis huvudansvaret för styrelsens arbete. Traditionellt sett är ordförande den som är ledare för styrelsen och styrelsens arbete. Det är viktigt att den person som blir vald till ordförande har ett stort engagemang i föreningen och tid till att leda styrelsens arbete. .

                  Ofta är ordförande firmatecknare. Det är vanligt att ordförande delar detta ansvar med kassören. Att teckna föreningens firma innebär att man har rätt att skriva under avtal och andra kontrakt i föreningens namn. .


                  Texten är hämtad från ...

                  http://www.forening.se/fortroendeval...en/ordforande/
                  sigpic

                  Webshop

                  Besöksadress butik

                  Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                  Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                  Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                    Jag läser med intresse.

                    Kritiken är långt ifrån obefogad.

                    Och jag instämmer helt i att en längre sesång är önskvärt.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                      Ang. dB Drag Racing

                      I Norge så har vi Norgesfinale 22. sept. 2012
                      Det er vanskelig å få til en så utrolig mye lenger sesong, da det heter seg at regionale finaler skal være avholdt før worldfinals.
                      Det er jo også point cut of i dB Drag Racing på finale dagen så man kan i teorien starte neste års sesong uken etter.
                      Last edited by xcetera; September 10, 2012, 01:18.
                      Team Re-Loud

                      Norwegian Champion 2008

                      www.teamreloud.com

                      Comment


                      • #26
                        Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                        Ja borde det inte vara så i Sverige med?
                        Att höstens tävlingar räknas med som småtävlingar i kval till nästa års final?
                        Svensk Mästare 5 gånger...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                          Originally posted by Morre_W View Post
                          Ja borde det inte vara så i Sverige med?
                          Att höstens tävlingar räknas med som småtävlingar i kval till nästa års final?
                          Håller med. Problemet kan väl egentligen vara att reglerna kan ändras efter årsskiftet så man hamnar i annan klass eller måste bygga om.
                          Octan
                          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                          OctanAudio
                          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                          Fegens Vandrarhem

                          Bilstereoblog
                          Team Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #28
                            Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                            Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                            Är det inte ordföranden som har mest att säga till om?
                            Är det inte ordföranden som ska agera när han ser att saker och ting inte blir uträttade eller fungerar?

                            Varför över huvet taget rösta in en styrelse om ingen kan agera och ta ansvar över Det svenska bilstereotävlandet.
                            Ja, som det är i BSF så är Styrelsen även den som arbetar en hel del med det praktiska, men det går aldrig utan alla andra som ställer upp. Idealet vore som sagt att någon kunde få ägna mer tid och kunde betalas för detta.

                            Sen vem som har vilken roll i Styrelsen, som det ser ut just för SBF, ja det är mer en fråga om tycke och smak egentligen. Just nu.

                            Hur var det 2011?
                            Hade inte du Jonas gått in och styrt upp som en gopd "chef" hade vi inte haft en SM-Final det året!!
                            Du e snäll du Jag gjorde möjligen det mesta som hade med finalen att göra ja, i form av att "organisera" den, men jag tänker inte ta åt mig äran för det krävs mångas insats under ett år. Så länge vi inte har en dedikerad person att sköra det hela, så kommer det nog alltid krävas insatser av många för att dra ihop det. Det är en massa arbete som inte "syns" som görs. Det som folk ser, dvs vad som sker på tävlingsdagen, ja det är den lilla biten om man räknar det i timmar...

                            //Jonas
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #29
                              Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                              Originally posted by octan View Post
                              Håller med. Problemet kan väl egentligen vara att reglerna kan ändras efter årsskiftet så man hamnar i annan klass eller måste bygga om.
                              Nja.. Som kraven har varit så har det ju varit att man ska ha tävlat i rätt tävlingsgren (dbdrag, bassrace, sq, espl) på x antal förbundsevent, samt x antal små tävlingar..
                              Man har dock kunnat byta klass inom tävlingsgrenen och ändå få räkna alla deltävlingar, trots olika klasser...
                              Svensk Mästare 5 gånger...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                                Blir vell det samme som om man bytter bil.
                                Halvparten av kvalifikasjons poengene må være fra den klassen du skal stille i på finalen.

                                Eks: antall poeng for å være kvalifisert i til Norgesmesterskapet i år = 20
                                Bytter du klasse midt i sesongen skal halvparten av disse poengene(10) være gjort i den klassen du skal stille i på Norgesmesterskapet

                                Vi har det også slik at det kun er betalende medlemmer i dB Drag Racing Norge som kan samle poeng å kvalifisere seg til NM
                                Team Re-Loud

                                Norwegian Champion 2008

                                www.teamreloud.com

                                Comment

                                Working...
                                X