Announcement

Collapse
No announcement yet.

behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

    Det går att få i 35mm2 om jag inte mins fel, men sen är det stopp! JBL själva säger 25mm2 som max men då finns det utrymme kvar.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #17
      Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

      Det är ingen fara om du går ner i dimension sista biten fram till steget så det går att ansluta kablarna. Går inte en 50kvmm kabel in i steget så är det ju trots allt inte tänkt för det. Men det är ju bra med grövre kablage när du drar lite längre längder, t.ex genom hela bilen. Det finns risk för onödiga spänningsfall om kablaget är för klent
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #18
        Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

        Undrar om tryckfelsnisse har varit framme i manualen till GTO 14001 när det gäller kabelrekommendationen, det står nämligen 4 AWG kabel och minimum 160 A säkring. De borde ju mena minst 2 AWG.

        Om det steget utnyttjar fullt ut i sin lägsta impedans så bör det kunna dra uppåt 150 A om man utgår ifrån 70% verkningagrad, vilket innebär minst 30 mm2 kabel för att få ha 150 A säkring.

        Det teoretiska spänningsfallet i 5 meter lång 30 mm2 kabel när det drar 150 A är ca 0,45 V och det fungerar, personligen vill jag dock ligga aningen lägre i teoretiskt spänningsfall.

        Comment


        • #19
          Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

          Ja det steget kan dra en hel del ström, 35mm2 kabel är minimum och likaså 150A säkring! När jag drev ett par JBL P1022 med det för ett par år sedan och poppade lite för några kompisar så blev det tyst efter en stund, så här såg säkringarna ut då, det är alltså 4st 40A som setat i steget.

          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #20
            Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

            spänningsfallet på kabeln som går genom hela bilen gör nog inte så mkt eftersom kondensatorn jag har är på 8fahrad och som det är nu med gto7001 så är den knappt igång å då är den ändå ställd på 14,4v. men lär nog dra 50mm2 om jag ska dra om nå för är så liten prisskillnad :P

            Comment

            Working...
            X