Announcement

Collapse
No announcement yet.

behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

    tjenare! jag undrar om jag behöver ett extra batteri till min 850 när det skall slängas i ett jbl gto 1400 har dock en 8farads kondensator i skuffen.

    snabba svar uppskattas ! :P

  • #2
    Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

    Det är väl aldrig fel med extra batteri om man ansluter en kraftigare ljudanläggning!
    Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

    Comment


    • #3
      Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

      sant men jag känner att det finns ingen plats i skuffen med tanke på lådan som sitter där ! :P så om jag hade klarat mig med bara kondningen den ska ju va god upp te 4000w. ar ett 74ah batteri där fram :P

      Comment


      • #4
        Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

        74Ah ger möjlighet till 74A i en timme och då ingår bilens alla använda förbrukare (dvs inkl lampor osv.) I min värld ersätter inte fler kondensatorer automatiskt ett minimalt antal med batterier, fler ju gärna svara på detta och speciellt om svaren avviker från min uppfattning.

        (Själv kan jag uppleva nästan ett moment 22 om man behöver extra batterier och pga extra batterierna behöver extra generatorer för att ladda dessa osv. Men det får nog bara bli en liten parentes just nu.)

        Möjligen OT, men jag fattar tyvärr inte att det inte finns plats i skuffen om allt däri skall drivas med ett enda JBL GTO14001.
        Last edited by trop de; May 30, 2012, 21:09. Reason: Äpple snavfel...
        Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

        Comment


        • #5
          Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

          efter som man har tjej som håller på med hästar och använder bilen till att dra med så måste det finnas en del bagage kvar... och lådan som sitter nu är på ca 100l och mina planer på eventuell bandpass kommer sluta på 160l så plats e jag kort om, håller dock med om det där med mer generator när man ska ha fler batterier. generatorn som sitter är ju dock på 100 amp :P

          Comment


          • #6
            Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

            Under beskrivna premisser skulle jag själv kikat på att försöka klämma ner ett lite större batteri i motorutrymmet och sedan kolla runt på t.ex. skroten (beroende budget) efter en något större generator.
            Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

            Comment


            • #7
              Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

              låter som ett bra förslag ! :P men är öppen för andra förslag också !

              Comment


              • #8
                Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

                Jag skulle skippa kondensatorn och stoppa i ett extra batteri där bak istället, det gör mycket mer nytta! Jag körde förut med ett GTO14001 lastat i 2Ohm och ett GTO4001 lastat i 2-4Ohm och när jag vred på så fick jag discobelysning med bara ett batteri. Stoppade i ett par batteriet där bak och discobelysningen försvann och det gick att spela på betydligt mer utan oljud!
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

                  som sagt så är det ett bra altenativ men känns lite ont om plats för att börja med ett battri där bak (Y)

                  Comment


                  • #10
                    Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

                    Byt steg till ett strömsnålare då. Eller om du ska köra det i 4-8Ohm så kan det funka skapligt om du har ett bra batteri där fram.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

                      jag tror mitt gto 7001 får räcka då :P det ger ju ändå ett sånt tryck när det bara fick 11v (Y) men nu får det 14,4 som det är specat med men har inte hunnit testa än men de lär nog trycka på änu mer! :P

                      Comment


                      • #12
                        Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

                        Om du byter ordinarie batteri så borde det gå att trycka ner 95-100 Ah utan att behöva modifiera batterihyllan, dock är det inte "den vanliga" storleken på batteriet utan det ska vara ca 305-310 mm långt och ca 220-225 mm högt.

                        Åtminstone på vissa 850 ryms ett sånt batteri, tex Techno Bass hade ett batteri med ungefär dessa mått i en 850 sedan som han ägde för några år sedan.

                        Exempel på batteri med liknande mått är Tudor High-Tech TA1004 och 1005.
                        Last edited by Optima; May 30, 2012, 22:48.

                        Comment


                        • #13
                          Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

                          okey låter bra, men då kommer nästa fråga hur stora är anslutningarna på steget kan man dra 50mm2 rakt in i steget ? eller måste jag gå ner i storlek vid kondensatorn?

                          Comment


                          • #14
                            Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

                            Vilket av stegen menar du?

                            Mät med ett skjutmått vilken diameter det är i hålet på stegets plusanslutning. Har ett kopplingsblock liggandes (50 mm2 ingång), där är hålet ca 13,5 mm i diameter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: behöver jag 2batterier till ett jbl gto1400

                              okej, jag tänkte på 14001 steget men ska mäta på mitt gto 7001 vid tillfälle. jag kör med 21mm2 från batteriet till kondensatorn och sen har jag ca 35cm med 16mm2 från kondensatorn in i steget. men blir det att stoppa i ett gto 14001 så blir det väl att dra 50mm2 från batteriet och till steget

                              Comment

                              Working...
                              X