Announcement

Collapse
No announcement yet.

alpine 117ri inkopplings hjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • alpine 117ri inkopplings hjälp!

    Har köpt en alpine 117ri till min opel astra h,
    köpte även iso kablage som jag kopplade in,
    sedan kontakten till högtalarna,
    den andra kontakten kopplade jag in med .
    Nu till problemet, svart = minus som går direkt in i stereon från iso kablaget så där ska det inte vara någraa problem,
    provade att koppla gul på gul men inget hände, stereon är helt död och säkringen är hel ( prova den i orginal stereon för säkerhets skull och den funka )
    prova även med den röda kabeln som också är plus matad ( som är till tändningen men det funkade inte där heller utan hu är fortfarande stendöd, vad gör jag för fel ? kopplat efter hur det står i manualen men det funkar fortfarande inte konstigt nog....... har en orange, rosa svart, blå vit , röd som inte är inkopplade någon stans nu utan endast gul på gul och båda kontakterna,
    och som jag läste på vissa bilmodeller så skall röd kopplas på + istället för gul men ingen skillnad där, vad är det för fel ? ska röd och gul vara inkopplade samtidigt på + ?

  • #2
    Re: alpine 117ri inkopplings hjälp!

    Börja med att kolla vilken kontakt i bilens kontakt som är ständig ström dvs utan att tändningen är påslagen.
    Koppla sedan ihop stereons röda och gula kontakt till denna.
    Glöm inte koppla ihop den svarta (jorden) från stereon till bilens jord bara så ska det funka..
    Alpine Audison !GENESIS DLS

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

    Comment


    • #3
      Re: alpine 117ri inkopplings hjälp!

      finns två sladdar ifrån orginal kablaget som är tjockare än dom andra,
      en röd och en brun.
      den röda kopplas med en gul i eftermarknads kablaget och den bruna går direkt till svart.
      någon som vet om den röda är direkt ström ? har provat med tändningen på med och inget händer. röd -----> gul -----> gul in i stereon. (adaptern till astra som är gul istället för röd)

      Comment


      • #4
        Re: alpine 117ri inkopplings hjälp!

        skulle det gå att koppla ihop den röda och den gula och sedan dra dom till slutstegets + ( steget ligger 1 m från stereon och sedan göra samma sak med - . då får man ju reda på om det är stereon eller mitt kablage som det är fel på eller kan man göra så ?

        Comment


        • #5
          Re: alpine 117ri inkopplings hjälp!

          Ja du kan absolut göra så. Men du bör ha en tändningsplus till huvudenheten, annars kan den ligga och dra ström om den alltid har ström påkopplad.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: alpine 117ri inkopplings hjälp!

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Ja du kan absolut göra så. Men du bör ha en tändningsplus till huvudenheten, annars kan den ligga och dra ström om den alltid har ström påkopplad.
            Dra inge ström så länge enheten är avstängd...dock är det himla lätt att glömma stänga av den om man kopplar den på ständig ström...
            Alpine Audison !GENESIS DLS

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

            Comment


            • #7
              Re: alpine 117ri inkopplings hjälp!

              Jodå, stänger man inte av via tändningen så kan enheten ligga och dra ström. Jag har varit med om det iaf.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: alpine 117ri inkopplings hjälp!

                Problemet är att du bara har en kabel med ström, koppla ihop röd och gul i Alpine kablaget till den strömförande kabeln i bilens ISO!

                (Har spelarens kablage inte kabelskor för olika konfigurationer då det gäller strömmatning finns det adaptrar för detta ändamål om man inte vill klippa i orginalkablagetl)

                Samtidigt är det enkelt att bryta strömen genom att TA MED SIG FRONTEN, maskinen är mindre stöldbegärlig och så var 2 flugor på smällen!

                Jag har ALLTID ständig ström på mina egna apparater.
                Vem vill ha nycklar i bilen då bilen står i demoläge 3-4 dagar på Elmia tex?
                sigpic

                Webshop

                Besöksadress butik

                Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                Comment


                • #9
                  Re: alpine 117ri inkopplings hjälp!

                  Tack för all hjälp alla kunniga alla är vi nybörjare en gång, kopplade ihop gul och röd och det funkar hur bra som helst, fronten har jag med mig och det kommer jag alltid ha så länge man inte hittar något bra gömställe i bilen

                  Comment


                  • #10
                    Re: alpine 117ri inkopplings hjälp!

                    Originally posted by n1k391 View Post
                    Tack för all hjälp alla kunniga alla är vi nybörjare en gång, kopplade ihop gul och röd och det funkar hur bra som helst, fronten har jag med mig och det kommer jag alltid ha så länge man inte hittar något bra gömställe i bilen
                    Bra gömställen för en front i en.bil finns inte.. Tjyven vet dom alla, har provat gömma på dom mest konstiga ställena och det enda som händer är att dom förstör en massa i letandet...

                    Comment


                    • #11
                      Re: alpine 117ri inkopplings hjälp!

                      fick höra detta av en kille på ett annat forum . Tänk på att den drar upp till 1A fast den är avstängd om du har permanent ström på (spelar ingen roll om du kör bilen varje dag men koppla bort om du åker utomlands etc.)
                      bullshit eller sant ? något jag behöver oroa mig för som använder bilen dagligen ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: alpine 117ri inkopplings hjälp!

                        Om du använder bilen dagligen så är det ingen fara så länge som du har iaf ett hyffsat batteri. Det är värre om man låter bilen stå i några dagar, då kan batteriet bli urdraget.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment

                        Working...
                        X